Nauka i technologia, czyli jak działa turbosprężarka? Sprawdź ile wiesz!
Turbosprężarka to urządzenie mechaniczne, które wykorzystuje energię spalin do sprężania powietrza zasysanego do silnika. Dzięki temu można zwiększyć ilość powietrza dostarczanego do cylindrów, a co za tym idzie, zwiększyć moc silnika.
Turbosprężarka składa się z dwóch głównych elementów: turbiny i sprężarki. Gazy wylotowe silnika stanowią napęd dla turbosprężarki. Wirnik turbiny obraca się z dużą prędkością, a jego ruch obrotowy jest przekazywany na wirnik sprężarki. Sprężarka zasysa powietrze z układu dolotowego i spręża je, zwiększając jego gęstość. Powietrze o zwiększonej gęstości zawiera więcej tlenu, co pozwala na spalenie większej ilości paliwa. Dzięki temu silnik może wytworzyć więcej mocy.
Turbosprężarki są stosowane w silnikach spalinowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Są one szczególnie popularne w silnikach wysokoprężnych, ponieważ pozwalają na znaczne zwiększenie mocy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.
Działanie turbosprężarki
Działanie turbosprężarki można podzielić na dwa etapy:
1. Przesyłanie energii z gazów wylotowych na wirnik turbiny
Gazy wylotowe silnika przepływają przez kanały turbiny. Wirnik turbiny jest wykonany z lekkiego i wytrzymałego materiału, takiego jak tytan lub ceramiczne kompozyty. Wirnik turbiny obraca się z dużą prędkością, osiągając nawet kilkadziesiąt tysięcy obrotów na minutę.
2. Przesyłanie ruchu obrotowego wirnika turbiny na wirnik sprężarki
Ruch obrotowy wirnika turbiny jest przekazywany na wirnik sprężarki za pomocą wału. Wirnik sprężarki jest również wykonany z lekkiego i wytrzymałego materiału. Wirnik sprężarki obraca się z mniejszą prędkością niż wirnik turbiny, ale nadal jest to prędkość bardzo duża, sięgająca nawet kilkunastu tysięcy obrotów na minutę.
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Jakie są rodzaje turbosprężarek?
Wyróżniamy dwa główne typy turbosprężarek stosowanych w dieslach:
1. Turbosprężarki z zaworem upustowym (wastegate): W tym rodzaju turbosprężarek, gazy wydechowe kierowane są do turbiny tylko wtedy, gdy silnik osiąga określoną prędkość obrotową. Dzięki temu regulacji możliwe jest uniknięcie przegrzania turbiny oraz zapewnienie płynnego działania silnika.
2. Turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek (VGT): W tego typu turbosprężarkach, kształt łopatek turbiny jest regulowany w zależności od obrotów silnika. Dzięki tej funkcji możliwe jest lepsze dopasowanie pracy turbosprężarki do warunków eksploatacji silnika.
Ile tys km wytrzymuje turbina?
Trwałość turbosprężarki zależy od różnych czynników, takich jak jakość produkcji, warunki użytkowania pojazdu i regularność konserwacji. Ogólnie rzecz biorąc, turbosprężarki mogą wytrzymać od 150 000 do 250 000 kilometrów bez większych problemów. Jednak niektóre mogą służyć nawet dłużej, przekraczając 300 000 kilometrów, pod warunkiem, że są odpowiednio pielęgnowane i użytkowane zgodnie z zaleceniami producenta. Ważne jest regularne sprawdzanie stanu turbosprężarki i przestrzeganie zaleceń dotyczących konserwacji, aby utrzymać jej sprawność na jak najwyższym poziomie.
Przy jakiej prędkości włącza się turbina?
Turbosprężarka staje się aktywna natychmiast po uruchomieniu silnika. Niemniej jednak, początkowe ciśnienie doładowania jest na tyle niskie, że nie powoduje ono zauważalnego wzrostu mocy. Efekt przyspieszenia i wzrostu mocy jest odczuwalny dopiero przy wyższych obrotach silnika, zazwyczaj od 2000 do 3000 obrotów na minutę.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek