Mokra turbina w 1.9 TDI
Sytuacja taka, jak mokra turbosprężarka potocznie określana również pocącym się turbo, wskazywać może na poluzowanie się opasek zaciskowych, nieszczelności węży lub samej turbiny, przez co doszło do wycieku oleju. Przed podjęciem decyzji o wymontowaniu turbiny z samochodu, warto przeprowadzić wstępną diagnostykę polegającą na dokładnych oględzinach podłączonych przewodów oraz ich stanu.
Przyczyny uszkodzenia turbiny niekoniecznie muszą mieć związek z samą turbosprężarką. Wyciek oleju spowodowany może być zapchanym filtrem odmy w głowicy jednostki napędowej – powoduje to podwyższenie ciśnienie w skrzyni korbowej, co w konsekwencji doprowadzić może do wycieku oleju silnikowego.
1. Cieknąca turbina po regeneracji
Źródłem wycieku oleju z turbiny po regeneracji może być nieprawidłowe podłączenie turbosprężarki lub nieprawidłowe jej dobranie do silnika. Skręcone, zagięte przewody również mogą powodować wyciek oleju. Innym czynnikiem może być zbyt wysoki poziom oleju silnikowego lub zbyt wysokie ciśnienie we wnętrzu turbiny, które będzie powodowało przedostawanie się oleju nie tylko na zewnątrz turbo, ale również do układu wydechowego, a także i do dolotu w tym do intercoolera.
Może również dojść do tego, że turbo po regeneracji bierze olej, oznaczać to może niedokładnie przeprowadzany proces naprawczy, który wymagał będzie przeprowadzenia korekty.
Objawy uszkodzenia turbiny w 1.9 DCI i innych
Głośna praca turbosprężarki, wątpliwa praca pojazdu (szarpanie), brak mocy oraz charakterystyczny gwizd podczas przyspieszania to jedne z najczęstszych objawów wskazujących na awarię turbosprężarki. Niesprawność turbo, a zwłaszcza wadliwej zmiennej geometrii łopatek turbiny komunikowany będzie wzmożonym dymieniem z układu wydechowego. Oprócz wycieku oleju silnikowego wyczuwalny może być również aromat palonego oleju. Uszkodzona turbina to także większe spalanie oleju napędowego.
Jeżeli chodzi o komponenty, to najczęściej przez nas spotykany jest uszkodzony wirnik turbiny, który w kontakcie z ciałem obcym mógł ulec poważnym defektom w postaci urwanych łopatek. Wirnik może zostać również zdeformowany w sytuacji, kiedy dojdzie do przegrzania turbosprężarki – występuje wówczas charakterystyczne przebarwienie na wałki wirnika, a jego łopatki odkształcają się.
Bez względu na to, czy doszło do awarii silnika 1.9 DCI, 1.6 HDI, czy innego schemat postępowania jest niemalże taki sam – natychmiastowa wizyta w serwisie. Brak jakiejkolwiek reakcji doprowadzić może do poważnej awarii w układzie turbodoładowania, ale również silnika pojazdu.
Dodaj komentarz
