Turbosprężarka ze zmienną geometrią (VGT - Variable Geometry Turbocharger) to rodzaj turbiny, która ma możliwość zmiany geometrii łopatek wirnika w celu optymalnego dopasowania do zmieniających się warunków pracy silnika. W tradycyjnych podzespołach geometria łopatek jest stała, co może prowadzić do opóźnień w reakcji mechanizmu na zmiany obciążenia silnika. Natomiast turbosprężarka VGT może dostosowywać kąt nachylenia łopatek wirnika w celu zwiększenia lub zmniejszenia prędkości obrotowej turbiny w zależności od potrzeb, co pozwala na uzyskanie większej elastyczności i reaktywności silnika oraz lepszej efektywności energetycznej. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zwiększenie mocy jednostki napędowej przy niskich obrotach, a także redukcja emisji spalin i zużycia paliwa. Zatem zmienna geometria turbiny pozwala na większą moc silnika i lepsze przyśpieszenie.
Jak rozpoznać turbinę ze zmienną geometrią?
Istnieje kilka sposobów na rozpoznanie turbiny ze zmienną geometrią (VGT):
1. Wygląd- turbosprężarka ze zmienną geometrią ma zwykle dodatkowy element, zwany kierownicą zmiennej geometrii (VGT), który znajduje się na wirniku turbiny i jest odpowiedzialny za zmianę kąta nachylenia łopatek turbiny. Podzespoły te są zazwyczaj większe i cięższe od turbin ze stałą geometrią.
2. Oznaczenia- w niektórych przypadkach producenci umieszczają na obudowie turbiny oznaczenia VGT lub VTG.
3. Sprawdzenie podciśnienia- turbosprężarka ze zmienną geometrią posiada siłownik podciśnieniowy, tzw. gruszkę turbiny, która steruje kierownicami spalin mechanizmu.
Jeśli podejrzewasz, że turbo VGT w Twoim samochodzie jest uszkodzone, należy udać się do mechanika w serwisie w celu diagnostyki.
Turbina ze zmienną geometrią czy bez – co wybrać?
Wybór między turbiną ze zmienną geometrią a bez zależy od preferencji i potrzeb użytkownika. Turbiny VGT są elastyczniejsze i reagują lepiej na zmienne warunki pracy silnika, co przydatne w codziennej jeździe miejskiej. Jednak są bardziej skomplikowane i mogą być droższe w naprawie. Turbosprężarki bez zmiennej geometrii są prostsze i tańsze w utrzymaniu, ale mogą być mniej efektywne w wysokich prędkościach. Ostateczny wybór zależy od zastosowania pojazdu i preferencji użytkownika.
Co robi VGT?
VGT reguluje przepływ gazów wydechowych do turbosprężarki poprzez zmianę geometrii łopatek wirnika turbinowego. Dzięki temu może dostosować swoją wydajność do zmieniających się warunków pracy silnika, zapewniając lepsze przyspieszenie przy niskich prędkościach obrotowych oraz poprawiając osiągi przy wysokich prędkościach. Jest to szczególnie przydatne w przypadku silników diesla, które charakteryzują się szerokim zakresem obrotów i zmieniającymi się obciążeniami.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze