Czy trzeba chłodzić turbinę?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Chłodzenie turbosprężarki po zatrzymaniu samochodu, szczególnie po forsownej jeździe, jest jak najbardziej wskazane. Użytkownik samochodu z turbodoładowaniem, chcąc cieszyć się długoterminowym działaniem maszyny wirnikowej, powinien znać i stosować określone zasady eksploatacji – w szczególności odpowiednio wyłączać silnik po dynamicznej trasie. Nagłe zakończenie pracy silnika samochodowego, właśnie po długiej i szybkiej jeździe, skraca trwałość działania turbosprężarki. Chłodzenie urządzenia turbo jest bardzo potrzebne z racji tego, że nagłe wyłączenie jednostki na postoju odcina dopływ oleju do pracującej nadal turbosprężarki. To działanie najczęściej przyczynia się do zwęglenia cieczy smarującej, zacierania łożysk lub zapchania przewodów olejowych.
Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Ile czasu stygnie silnik samochodowy
Po długiej jeździe z wysoką prędkością lub sportowej należy odczekać 2-3 minuty, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny na spokojnie wytracił prędkość, a pracujący olej obniżył jej temperaturę. Po jeździe na krótkich dystansach, ale równie dynamicznych, wystarczy około pół minuty, aby skutecznie ostudzić turbinę. Jeżeli jedziecie autostradą lub drogą szybkiego ruchu to przed zjechaniem do miejsca docelowego, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem. Silnik będzie wtedy pracował na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. W takim wypadku po zatrzymaniu samochodu nie będzie niezbędne długie studzenie silnika.
1. Jak dbać o turbinę? - Jak długo chłodzić turbinę
Jeżeli posiadamy samochód wyposażony w turbosprężarkę, warto znać i stosować podstawowe zasady eksploatacji tego urządzenia, aby nie doprowadzić do szybszego zużycia oraz awarii. Turbosprężarka jest elementem, który wygląda na bardzo solidny, jednakże jest to pozór, ponieważ przedostanie się do urządzenia nawet najmniejszego elementu może okazać się przyczyną rozległych uszkodzeń. Urządzenie turbo bardzo źle reaguje na brak smarowania, złą jakość paliwa i nieodpowiedni dobór oleju napędowego – skutki takich zaniedbań mogą kosztować kierowcę kilkukrotnie więcej niż dobrej jakości oleje. Największym zagrożeniem dla turbosprężarki są zanieczyszczenia, które przedostają się do urządzenia wraz z olejem lub powietrzem – właśnie dlatego powinno się bezwzględnie przestrzegać interwałów wymian filtrów.
2. 5 rzeczy, których nie należy robić z turbodoładowanymi silnikami - Jak jeździć z turbiną benzyna
1. Nie wyłączaj silnika od razu po szybkiej, dynamicznej jeździe – bardzo wysoka temperatura spalin oraz prędkość pracy turbiny skutkuje znacznym nagrzewaniem się tego urządzenia. Wyłączenie nagrzanego silnika spowoduje ustanie oleju, który odpowiada nie tylko za smarowanie, ale również za chłodzenie turbiny.
2. Nie wciskaj gwałtownie pedału gazu na niskich obrotach – przy mocnym naciśnięciu gazu do silnika wtłaczana jest znacznie większa ilość paliwa, ale z powodu niskich obrotów jednostka napędowa nie jest w stanie go efektywnie spożytkować i reszta dostaje się do wydechu, powodując szybsze zużycie się katalizatora lub zapchanie się filtra cząstek stałych.
3. Silniki wyposażone w urządzenie turbo są bardzo wrażliwe na jakość paliwa – lepiej zainwestować i kupić droższą odmianę.
4. Warto odczekać, aż olej się rozgrzeje – chodzi o to, żeby nie wykorzystywać pełnych możliwości samochodu, gdy jest on zimny.
5. Samochody wyposażone w turbosprężarkę posiadają dwie ważne cechy, które wpływają na styl jazdy – wysoki moment obrotowy i tak zwaną turbodziurę. Dlatego z tego powodu podczas dynamicznej jazdy autem należy umiejętnie dozować gaz przy wyjściu z zakrętu.
3. Studzenie turbiny i silnika po dynamicznej jeździe - Dodatkowe chłodzenie turbiny
Turbosprężarka jest urządzeniem, który pracuje w ekstremalnie ciężkich warunkach, ponieważ jest napędzana gazami wylotowymi silnika, które z kolei rozpędzają znajdujący się wewnątrz obudowy wirnik do nawet 200 000 obr./min. w ogromnej temperaturze. Tak wysokie temperatury i obroty wymagają odpowiedniego smarowania i chłodzenia, za które odpowiada olej silnikowy.
Jeżeli wyłączymy mocno rozgrzaną jednostkę napędową, to odetniemy dopływ środka smarującego do turbiny, a dokładniej do łożysk ślizgowych i oporowych, które wciąż pracują bezwładnie. Turbosprężarkę należy chłodzić przede wszystkim po intensywnej jeździe – sportowej lub długotrwałej z wysoką prędkością, np. na autostradzie. Po zatrzymaniu samochodu najlepiej jest odczekać 2-3 minuty z silnikiem pracującym na biegu jałowym, aby wirnik turbiny zdążył wytracić prędkość. Czas studzenia urządzenia turbo możemy znacznie skrócić, jeżeli 1-2 km przed zaplanowanym postojem zwolnimy do takiej prędkości, przy której silnik będzie pracował na niskich obrotach oraz pod niedużym obciążeniem.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Tak, turbosprężarka potrzebuje chłodzenia, ponieważ podczas pracy generuje dużo ciepła. Głównym sposobem chłodzenia turbosprężarki jest przepływ oleju silnikowego przez nią, który chłodzi ją i jednocześnie smaruje wewnętrzne elementy. Innym sposobem jest chłodzenie cieczą, które jest powszechne w turbosprężarkach w nowszych modelach samochodów.
Nieodpowiednie chłodzenie turbosprężarki może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia turbosprężarki. Dlatego ważne jest, aby utrzymywać poziom oleju silnikowego i prawidłowej pracy układu chłodzenia, który zapewnia odpowiednie chłodzenie dla turbosprężarki.