blog

Ciśnienie turbosprężarki - Ciśnienie doładowania w silniku

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Ciśnienie doładowania turbosprężarki

Turbosprężarka, to maszyna składająca się z turbiny oraz sprężarki, które zamieszczone są na jednym wale. Zadaniem turbo jest wzmocnienie silnika. W 1905 roku turbosprężarka została opatentowana przez Doktora Alfreda Buchi. Około roku 1905 znalazło zastosowanie w samochodach ciężarowych, natomiast po upływie 33 lat w samochodach osobowych.

Pomiar ciśnienia w turbosprężarce

Budowa Turbosprężarki

- wirnik turbiny,
- wirnik sprężarki,
- łożyska ślizgowe,
- kadłub turbiny,
- kadłub sprężarki,
- kadłub środkowy,
- łożyska oporowe,
- kanały olejowe,
- pierścienie uszczelniające,
- wałki turbosprężarki.

Rdzeń turbosprężarki w samochodzie

Jakie ciśnienie panuje wewnątrz turbo?

W artykule poruszymy temat ciśnienia turbosprężarki. Do poprawnej pracy turbosprężarki, potrzebne jest ciągłe regulowanie ilości dostarczanego powietrza do silnika. Nowoczesne układy turbodoładowania, zostały wyposażone w dodatkowe elementy regulujące. Jednym z takich rozwiązań, jest wyposażenie turbo w zawór wastegate, tak zwany zawór upustu spalin. Jest on umiejscowiony przed dolotem spalin do turbiny. Nadciśnienie, które wytwarza sprężarka, jest przekazywane do zasobnika ciśnienia, które jest zintegrowane z zaworem upustowym turbosprężarki. Po osiągnięciu żądanej wartości ciśnienia, następuje otwarcie zaworu upustowego. Część spalin, skierowane jest wtedy do układu wydechowego kanałem bocznikującym, co jest związane ograniczeniem ciśnienia doładowania w układzie dolotowym. Poniżej założonej wartości ciśnienia doładowania, sprężyna powoduje zamknięcie zaworu upustowego, wszystkie spaliny kierowane są wtedy na łopatki turbiny. Gdy ciśnienie doładowania wzrasta, ponad wymaganą wartość, następuje ponowne otwarcie zaworu upustowego. Jest to proces powtarzający się cyklicznie. Wartość ciśnienia, które doprowadzane jest do zasobnika ciśnienia, w tym rozwiązaniu, jest regulowane za pomocą dodatkowego elektrozaworu. Sterownik silnika, który jest odpowiedzialny za wysyłanie sygnałów, wysyła odpowiednio modulowany sygnał, który zmienia wartość ciśnienia wypadkowego. Dzięki temu, praca turbo jest bardziej dokładna . Zawór upustowy, sterowany jest, poprzez podciśnienie wytwarzane przez napędzaną mechanicznie pompę. Wartość ciśnienia, które doprowadzone jest do zaworu upustowego, jest sterowana przez elektrozawór, który natomiast, jest sterowany odpowiednim prądem przez sterownik silnika. Dzięki temu, w odpowiednim czasie, następuje zamknięcie jak i otwarcie zaworu upustowego. Do zmiennej geometrii podciśnienia, wykorzystywany jest pneumatyczny układ regulacji. Położenie łopatek o zmiennej geometrii, jest zależne od wartości podciśnienia sterującego. Wartość ta regulowana jest, dzięki elektrozaworowi, który sterowany jest przez sterownik silnika. Kierownice spalin natomiast, ustawiane są przez silnik elektryczny, który jest częścią całego modułu, odpowiedzialnego za sterowanie, zamontowanego w turbo. Sygnał sterujący zostaje wysyłany do nastawnika zmiennej geometrii, bezpośrednio ze sterownika silnika, za pośrednictwem wiązki elektrycznej. Zwykle nastawniki turbosprężarek pracują w pętli zamkniętej, wysyłając do sterownika silnika sygnał zwrotny, który informuje nas o rzeczywistym położeniu kierownicy. Rozwiązania tego typu pozwalają nam na szybsze i dokładniejsze sterowanie ciśnieniem.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Artur
2023-01-25 10:27:57
Ciśnienie doładowania (ang. boost pressure) to ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika przez turbosprężarkę. Jest to ciśnienie powietrza atmosferycznego, które jest generowane przez kompresor turbosprężarki. Ciśnienie doładowania jest jednym z ważniejszych parametrów określających moc i wydajność silnika. Optymalne ciśnienie doładowania jest różne dla różnych silników i zależy od wielu czynników, takich jak pojemność silnika, rodzaj paliwa, konstrukcja silnika itp. Zbyt wysokie ciśnienie doładowania może prowadzić do przegrzewania się silnika i uszkodzenia elementów turbosprężarki, z kolei zbyt niskie ciśnienie doładowania może skutkować niższą mocą i wydajnością silnika. Ciśnienie doładowania jest kontrolowane przez mechanizm nazywany regulatorem ciśnienia doładowania, który dostosowuje ilość powietrza dostarczanego do silnika w zależności od potrzeb. W niektórych samochodach ciśnienie doładowania można monitorować za pomocą specjalnego czujnika i wskaźnika.
jakub
2020-04-02 12:19:26
<p>&nbsp;Tyle to się można dowiedzieć w telegazecie. Na pytanie " Jakie ciśnienie panuje wewnątrz turbo" brak odpowiedzi.</p>
Olaf
2020-03-04 15:04:26
Ile powinna ładować turbina? Zastanawiam się, czy wszystko jest z moją w porządku.
KPs
2019-10-18 07:20:52
No i w końcu jakie jest to ciśnienie w turbo?
Irona
2019-08-23 13:33:45
Nie spodziewałam sie, że tyle części znajduje się w turbinie ;o

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi