BUDOWA TURBOSPRĘŻARKI ZE ZMIENNĄ GEOMETRIĄ | Działanie, uszkodzenia, technologia, praca, diagnostyka, regulacja, schemat, parametry, typy, łopatki, zawory, sztanga, różnice, rodzaje, sprawdzenie czyszczenie – Melett regeneruje i naprawia turbiny samochodowe (Mielec)
Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny jest aktualnie najczęściej wybieranym przez producentów turbosprężarek systemem kierowania spalin, znacznie poprawiającym komfort jazdy samochodem turbodoładowanym.
Systemy VNT(VGT/VTG) pojawiły się na początku lat 90 ubiegłego wieku jako jednoczesne rozwiązanie dwóch najpoważniejszych problemów związanych z samochodami turbodoładowanymi: turbodziury i nadmiernej emisji szkodliwych substancji w przypadku silników wysokoprężnych. Technologia zmiennej geometrii kierownic okazała się być na tyle skuteczna, że jest obecnie najczęściej montowanym systemem kierowania spalin w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki zastosowaniu zmiennej geometrii obecnie produkowane samochody z turbodoładowanymi dieslami osiągają normy Euro 5, a nawet Euro 6
Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Różnica między turbosprężarką ze zmienną geometrią i bez zmiennej geometrii
Zasadniczą różnicą konstrukcyjną między budową zwykłej turbosprężarki a urządzenia, w którym zastosowano technologię zmiennej geometrii kierownic jest znajdujący się wewnątrz turbiny, na wałku turbosprężarki, pierścień o ruchu kątowym, z osadzonymi na nim ruchomymi łopatkami. To właśnie te łopatki nazywane są kierownicami. Pojawia się tu także siłownik, często nazywany aktuatorem zmiennej geometrii, który ma za zadanie poruszanie pierścieniem. Ruchome kierownice odpowiedzialne są za utrzymywanie optymalnej prędkości przelotowej spalin poprzez zmianę swojej pozycji i kąta nachylenia tak, aby regulować średnicę przepływu gazów. Dla przykładu: jeżeli obroty jednostki napędowej są niskie, wtedy łopatki zmniejszają średnicę przepływu do minimum, zwiększając w ten sposób prędkość obrotową turbosprężarki do takiego poziomu, by w momencie zwiększenia obrotów nie wystąpiło zjawisko turbodziury, lecz pojawiła się wymagana moc. Kiedy już obroty silnika zwiększą się, kierownice ustawiają się w pozycji zwiększającej średnicę przepływu, zapobiegając w ten sposób przeładowaniu jednostki napędowej. Ich działanie uzależnione jest od membrany aktuatora, reagującej na ciśnienie panujące w kolektorze wydechowym.
Nie jest to jednak jedyny rodzaj systemów zmiennej geometrii, bowiem niektóre układy VNT(na przykład w silnikach HDi koncernu PSA Peugeot-Citroen) mogą posiadać łopatki wysuwane z pneumatycznym lub elektropneumatycznym nastawnikiem. Ten drugi korzysta z silnika krokowego, sterowanego za pomocą komputera, zapewniając największą dokładność pośród systemów kierowania spalin.
Różnica między turbosprężarką ze zmienną geometrią i bez zmiennej geometrii
Zasadniczą różnicą konstrukcyjną między budową zwykłej turbosprężarki a urządzenia, w którym zastosowano technologię zmiennej geometrii kierownic jest znajdujący się wewnątrz turbiny, na wałku turbosprężarki, pierścień o ruchu kątowym, z osadzonymi na nim ruchomymi łopatkami. To właśnie te łopatki nazywane są kierownicami. Pojawia się tu także siłownik, często nazywany aktuatorem zmiennej geometrii, który ma za zadanie poruszanie pierścieniem. Ruchome kierownice odpowiedzialne są za utrzymywanie optymalnej prędkości przelotowej spalin poprzez zmianę swojej pozycji i kąta nachylenia tak, aby regulować średnicę przepływu gazów. Dla przykładu: jeżeli obroty jednostki napędowej są niskie, wtedy łopatki zmniejszają średnicę przepływu do minimum, zwiększając w ten sposób prędkość obrotową turbosprężarki do takiego poziomu, by w momencie zwiększenia obrotów nie wystąpiło zjawisko turbodziury, lecz pojawiła się wymagana moc. Kiedy już obroty silnika zwiększą się, kierownice ustawiają się w pozycji zwiększającej średnicę przepływu, zapobiegając w ten sposób przeładowaniu jednostki napędowej. Ich działanie uzależnione jest od membrany aktuatora, reagującej na ciśnienie panujące w kolektorze wydechowym.
Nie jest to jednak jedyny rodzaj systemów zmiennej geometrii, bowiem niektóre układy VNT(na przykład w silnikach HDi koncernu PSA Peugeot-Citroen) mogą posiadać łopatki wysuwane z pneumatycznym lub elektropneumatycznym nastawnikiem. Ten drugi korzysta z silnika krokowego, sterowanego za pomocą komputera, zapewniając największą dokładność pośród systemów kierowania spalin.
Technologia zmiennej geometrii
Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny wykazuje się świetną precyzją działania w momencie pełnej sprawności, całkowicie eliminuje zjawisko turbodziury i znacząco poprawia wydajność układu turbodoładowania, a także kulturę i charakterystykę pracy turbodoładowanej jednostki napędowej. Niestety VNT zwiększa wrażliwość turbosprężarki na zanieczyszczenia i drobiny materiałów, które mogą przyczynić się do bardzo kosztownych uszkodzeń wewnątrz turbiny. Czasem nastaw kierownic może wymagać regulacji, której samodzielne podejmowanie się jest ryzykowne i zwykle prowadzi do konfliktów z ECU lub przeładowania silnika, kończącego się drogim remontem, dlatego też serwisowanie urządzeń ze zmienną geometrią warto powierzyć profesjonalnym zakładom zajmującym się na co dzień diagnostyką i serwisem turbosprężarek.
Naprawa turbosprężarek ze zmienną geometrią w MELETT TURBOSERWISIE – ASO Bosch Diesel Service Pawlik jest dostępna. Regenerację wykonujemy na urządzeniach SCHENCK i regulację na maszynach Cimat z wydrukiem wszystkich parametrów turbiny.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarka ze zmienną geometrią, zwana również turbosprężarką z regulowanym kątem nachylenia, jest ulepszoną wersją standardowej turbosprężarki. Posiada ona kilka dodatkowych elementów, które pozwalają na regulację kąta nachylenia łopatek koła kompresji i turbiny, co pozwala na lepsze dostosowanie przepływu powietrza do potrzeb silnika. Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią składa się z kilku głównych elementów: koła kompresji, koła turbiny, łożysk, rurki dolotowej i wydechowej, korpusu oraz dodatkowych mechanizmów regulacji kąta nachylenia łopatek. Koło kompresji i koło turbiny są połączone wałkiem i pracują wspólnie, aby dostarczać powietrze do silnika. Łożyska zapewniają płynną pracę wałka, rurki dolotowej i wydechowej służą do doprowadzania i odprowadzania spalin. Dodatkowe mechanizmy regulacji kąta nachylenia łopatek pozwalają na dostosowanie przepływu powietrza do potrzeb silnika, co pozwala na lepsze dostosowanie mocy i momentu obrotowego silnika do warunków jazdy.
A ja mam problem z zacinającą się zmienną geometrią turbiny. Zajmujecie się takimi rzeczami?
A myślałam, że budowa turbo ze zmienną geometrią jest bardziej skomplikowana :)