bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Turbosprężarka zasada działania – czyszczenie turbo – zasada działania turbosprężarki

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Turbosprężarka zasada działania, a doładowanie dynamiczne – porównanie.
Nieustający rozwój obecnych silników spalinowych przeznaczonych do zastosowań trakcyjnych jest uwarunkowany dwoma czynnikami wpływającymi na inne dziedziny życia gospodarczego, jak np.:
- ochronę środowiska naturalnego,
- ograniczone zasoby surowców kopalnych (paliwa płynne).

Czynniki te wpływają w głównej mierze na konstrukcję silników a także ich właściwości eksploatacyjne. Jednym z kierunków działania konstruktorów jest dążenie do optymalnego rozwiązania procesów wymiany ładunku i uzyskania maksymalnego napełnienia cylindra. Układ dolotowy silnika spalinowego spełnia istotną rolę w tym procesie. Jakość procesu napełnienia jest określona przez współczynnik napełnienia, na którego wartość wpływa wiele czynników, takich jak parametry termodynamiczne powietrza w dolocie, opory przepływu w układzie dolotowym, fazy rozrządu oraz wymiary geometryczne układu dolotowego. Dążenie do poprawy napełnienia spowodowało szybki rozwój doładowania w jego różnych odmianach, co raz bardziej doskonałych i o bardziej zaawansowanej konstrukcji. Sięgnięto też do rozwiązań starych, których stosowanie nie dawało tak spektakularnych rezultatów jak np. turbodoładowanie. W tym systemie wyjątkowo ważne jest utrzymanie kolektora ssącego w stanie pełnego przepływu co jest dużo łatwiejsze niż czyszczenie turbo.

Do takich rozwiązań można zaliczyć doładowanie dynamiczne stosowane obecnie powszechnie w silnikach o wtrysku benzyny. Opatentowane w latach trzydziestych przez pracowników Politechniki Lwowskiej A. Wicińskiego i J.Z. Bujaka pod nazwa metody „Wibu” miało poprawić napełnienie przede wszystkim silników o zapłonie samoczynnym. Lecz w miarę upływu lat, dzięki burzliwemu rozwojowi turbodoładowania poszło w zapomnienie. Również silniki o tłokach wirujących wymagały zwiększonego napełnienia do uzyskania określonych parametrów pracy, co przy stosowanym w nich rozrządzie bezzaworowym preferowało doładowanie dynamiczne. W raz z chwilą zaostrzenia wymagań odnośnie do ekologiczności silników, zdecydowano się powrócić do zastosowania doładowania dynamicznego w silnikach wysokoprężnych, czego przykładem może być silnik DAF DK1160 zbudowany na bazie silnika Leyland 0680. Rozwiązanie to nie przyniosło na tyle korzystnych rezultatów, by móc konkurować z turbodoładowaniem (przyrost mocy wynosił tylko 9,5%, choć mieścił się w granicach przyjętych dla tego typu doładowania). Wytwórnia ta zastosowała doładowanie dynamiczne dla podwyższenia parametrów silnika 0680 produkowanego na licencji Leyland. Jednostka napędowe oznaczona została symbolem DK 1160, miała powiększoną średnicę cylindra w stosunku do silnika 0680, dzięki czemu zwiększono objętość skokową z 11,1 dm3 do 11,6 dm3. Moc silnika DK 1160 bez doładowania dynamicznego wynosiła 210 KM przy 2200 obr./min, a w wersji doładowanej, oznaczonej DKA 1160 – 230 KM przy takiej samej prędkości obrotowej. W trakcie dalszych poszukiwań okazało się, że doładowanie dynamiczne można stosować razem z turbodoładowaniem lub dla poprawy parametrów roboczych przy ściśle określonej prędkości obrotowej silnika. O ile zadanie to jest stosunkowo proste do rozwiązania w przypadku silnika jednocylindrowego, to w przypadku silników wielocylindrowych jest ono już bardziej skomplikowane, ponieważ główną rolę odgrywają tu wymiary geometryczne układu dolotowego (zakładając że pozostałe parametry są takie same, jak dla silnika jednocylindrowego) oraz wzajemne oddziaływanie na siebie sąsiednich cylindrów w trakcie suwu napełniania. Wielu specjalistów zajmujących się tą problematyką, wyniki swoich eksperymentów próbowało przedstawić w formie zaleceń doboru układu dolotowego zapewniającego optymalne napełnianie cylindrów. Prace te mają różny stopień uogólnienia a tym samym ich przydatność praktyczna jest różna, niemniej jednak wszystkie prowadzą do dalszego wysilenia silników wysokoprężnych oraz poznania mechanizmów przygotowania mieszaniny palnej. Zauważono również, że doładowanie dynamiczne w odróżnieniu od turbodoładowania w ujęciu klasycznym, tj. bez chłodzenia powietrza doładowującego i regulacji przepływu spalin, jest skutecznym sposobem poprawy elastyczności silników, a co się z tym wiąże – ekonomiczności pracy. Przyjęto, że wpływ strony dolotowej na napełnienie cylindra jest znacznie większy (nawet czterokrotnie) niż strony wylotowej. Jak widać zasada działania turbosprężarki z punktu widzenia kosztów doładowanie dynamiczne jest dużo prostszym rozwiązaniem.


Doładowanie dynamiczne:

doładowanie dynamiczne

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.