blog

Zasada działania turbiny – regeneracja turbiny – Serwisy Melett

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Warsztat regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Regeneracja turbiny – Serwisy Melett

Turbosprężarki coraz częściej pojawiają się w samochodach osobowych. Jak funkcjonuje system turbodoładowania?

Po raz pierwszy turbosprężarki zawitały do aut osobowych w 1973 roku, jednak w transporcie drogowym zastosowanie znalazły już w latach 30 ubiegłego wieku. Obecnie coraz częściej spotykamy je w autach rodzinnych, czy też małolitrażowych hatchbackach.

Dzięki turbosprężarkom zwiększa się sprawność jednostki napędowej, wzrasta jej wysilenie. Silniki turbodoładowane cechują się dożo lepszymi parametrami przy zachowaniu niższej masy i wymiarów. Systemy doładowania poprawiają charakterystykę silnika, który dzięki nim potrzebuje niższych obrotów do osiągnięcia maksymalnego momentu obrotowego. Samochód z turbiną lepiej i płynniej przyspiesza, radzi sobie z większymi obciążeniami i ma mniejszy problem z pracą na dużych wysokościach, gdzie jest mniej tlenu potrzebnego do spalania paliwa.

Melett - regeneracja turbosprężarek

Zasada działania turbiny - opis

Zasada działania turbiny opiera się o wykorzystaniu gazów wylotowych w celu wtłoczenia większej ilości powietrza do komory spalania silnika. Spaliny prowadzone są bezpośrednio z kolektora wydechowego na wirnik turbiny, wprawiając go w ruch obrotowy. Ten z kolei napędza wałek turbosprężarki, na którym osadzony jest też drugi wirnik, umiejscowiony w sprężarce. Rozpędzony wirnik sprężarki kompresuje zassane powietrze i wtłacza je do komory spalania. Prędkość wirnika turbosprężarki może wynosić od 100 000 do nawet 300 000 obrotów na minutę, a jej temperatura w czasie pracy dochodzi do 1000 stopni Celsjusza, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie smarowanie i chłodzenie urządzenia. Odpowiada za to olej silnikowy, prowadzony specjalnie wydrążonymi w korpusach turbosprężarki kanalikach olejowych, zapewniając dogodne warunki pracy wirników i łożysk. Chłodzeniem powietrza wtłaczanego do silnika zajmuje się intercooler, czyli chłodnica międzystopniowa.

Praca turbosprężarki - zasada działania

Zjawisko turbodziury

Istotnym zjawiskiem w jednostkach napędowych wykorzystujących turbodoładowanie jest turbodziura, czyli moment bezwładności wirnika, pojawiający się w momencie gwałtownego zapotrzebowania na moc silnika np. przy zmianie biegu lub pełnym wciśnięciu gazu. Turbodziura powodowana jest zależnością obrotów turbosprężarki od ilości gazów wtłaczanych do turbiny. Gdy silnik pracuje na niskich obrotach, prędkość obrotowa turbosprężarki też jest niska, a gdy obroty silnika gwałtownie się zwiększą, występuje lekkie opóźnienie przyspieszenia wirnika turbiny. Występuje kilka rozwiązań technologicznych problemu turbodziury. Jednym z nich jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, polegająca na zastosowaniu obrotowego pierścienia, na którym osadzone są ruchome łopatki, regulujące przepływ spalin w turbinie. Stosowane są także lżejsze materiały przy tworzeniu samych urządzeń, czy zawory upustu spalin, nazywane potocznie wastegate. Niektórzy producenci stosują w swoich konstrukcjach dwie turbosprężarki w układzie BiTurbo lub TwinTurbo. Tak właśnie skonstruowane turbiny możemy poddawać regeneracji lub naprawie w naszym warsztacie Melett z zastosowaniem oryginalnych części.

Zjawisko turbodziury
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Franek
2023-01-25 10:31:49
Turbosprężarka jest urządzeniem, które wykorzystuje energię spalin, aby zwiększyć ilość powietrza dostarczanego do silnika. Składa się z dwóch głównych części: wirnika (turbiny) i koła kompresji. Wirnik jest napędzany przez spaliny, które obracają jego łopatki, co powoduje obrót koła kompresji. Koło kompresji natomiast zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, co zwiększa moc i wydajność. Proces regeneracji turbosprężarki polega na naprawie lub wymianie uszkodzonych elementów, takich jak łożyska, koło kompresji, układ dolotowy czy wirnik. W regeneracji wymieniane są uszkodzone elementy i czyszczona jest turbosprężarka. Następnie turbina jest testowana i regulowana. Zanim przystąpimy do regeneracji turbiny, ważne jest by dokładnie przeanalizować jakie elementy są uszkodzone, ponieważ niektóre części mogą być trudne do zdobycia lub drogie, dlatego też jest ważne, aby skonsultować się z profesjonalistami, którzy będą w stanie pomóc Ci w podjęciu decyzji.
Karol
2020-03-05 11:20:16
Ja mam części melett, naprawdę dobre.
turbo melettt
2019-10-16 09:52:25
tak jak wyżej mam turbosprężarke melett. Opinie na temat jej żywotności mile widziane
Chwytak
2019-08-23 13:12:35
Dobrze opisane, chętnie przeczytam więcej artykułów na tej stronie :D

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60