Localizations image

Wypalanie sadzy z turbiny – czy to w ogóle możliwe?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Przywrócenie turbosprężarki jej sprawności polega na poddaniu jej procesowi regeneracji, który polega na dokładnym oczyszczeniu turbo z nagromadzonego nagaru. Czynność jaką jest wypalanie sadzy z turbo z pewnością nie zalicza się do działań regeneracyjnych – to nie jest filtr cząstek stałych. Dlaczego? Zbyt wysoka temperatura wypalania sadzy, w przypadku turbosprężarki doprowadzić może do poważnych jej uszkodzeń - pęknięte koło kompresji, zdeformowane łopatki wirnika turbiny, pęknięta muszą turbo.

Wypalanie sadzy z turbiny – czy to w ogóle możliwe?
Wypalanie sadzy z turbiny – czy to w ogóle możliwe?

Jeżeli Twoja turbosprężarka wymaga regeneracji, najlepiej zlecić ją sprawdzonemu serwisowi, który podda ją profesjonalnemu czyszczeniu w specjalistycznej maszynie. Co więcej, po rozebraniu turbosprężarki oprócz dokładnego czyszczenia, możliwa będzie wymiana jej uszkodzonych komponentów.

1. Olej w tłumiku i intercoolerze

Obecność oleju zarówno w układzie wydechowym, jak i dolotowym wskazywać może na awarię turbosprężarki. Przed montażem sprawnej już turbiny należy pamiętać o tym, aby oczyścić wszystkie elementy ze starego oleju. Niestety czynność, jaką jest wypalanie oleju po wymianie turbiny, nie należy do najrozsądniejszych. Wysoka temperatura doprowadzić może do nieodwracalnych uszkodzeń wspomnianych elementów, tak samo zastosowanie myjki ciśnieniowej. Olej między innymi ze względu na swoją konsystencję jest trudny do usunięcia, dlatego efektywne czyszczenie elementów, w których on zalega zapewnić może jedynie specjalistyczna maszyna oraz adekwatna wiedza doświadczonych mechaników.

Zanieczyszczenie mechanizm VNT

Nagar oraz inne zanieczyszczenia osiadające na łopatkach zmiennej geometrii turbiny powodują ich zacinanie się, a nawet doprowadzić mogą do całkowitego ich zablokowania. Rozruszanie zmiennej geometrii turbiny poprzez jej wyczyszczenie przywróci jej wcześniejszą sprawność.

Zanieczyszczenie mechanizm VNT
Zanieczyszczenie mechanizm VNT

Nie zawsze nagromadzony brud jest powodem awarii mechanizmu VNT. Gruszka turbiny, a dokładniej jej sztanga odpowiada za położenie łopatek zmiennej geometrii VNT. Nieszczelny siłownik podciśnieniowy będzie powodował, że będą występować skoki sztangi turbiny lub jej całkowite unieruchomienie.

Bez względu na powód awarii turbo ważny jest czas reakcji właściciela pojazdu. Im szybciej umówi się on na wizytę w serwisie, tym koszta naprawy będą niższe, a co najważniejsze nie dojdzie do poważnych defektów turbo oraz jednostki napędowej.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Uszkodzona turbina - brak oleju 13 stycznia 2021

Uszkodzona turbina - brak oleju

Wielu kierowców zmaga się z awarią, jaką jest uszkodzona turbina – brak oleju...

Co to jest przeładowanie turbiny? 18 listopada 2021

Co to jest przeładowanie turbiny?

Co to jest przeładowanie turbiny? Występowanie zbyt wysokiego ciśnienia...

Doładowanie w turbosprężarkach - regulacja zmiennej geometrii 02 października 2018

Doładowanie w turbosprężarkach - regulacja zmiennej geometrii

1. Jak ciekawie wygląda doładowanie - turbosprężarka – budowa, działanie,...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO