Wiesz, jak sprawdzić czy turbina jest sprawna?
Pierwszy sposób można przeprowadzić samodzielnie polega on na oględzinach układu turbodoładowania, jak i miejsca, w którym stoi pojazd – ślady oleju silnikowego wskazywać mogą na jego wyciek. Kolejna metoda weryfikacji, którą możesz przeprowadzić samodzielnie, polega na nasłuchiwaniu pracy turbosprężarki – świst, zgrzytanie, pogwizdywanie, wycie – to typowe dźwięki uszkodzonej turbiny.
Inną metodą, jak sprawdzić turbinę w silniku benzynowym lub dieslu jest podłączenie komputera diagnostycznego. W sterowniku ECU zapisane powinny być błędy, które tester pozwoli odczytać. Skasowanie ich nie spowoduje, że pojazd zostanie naprawiony.
1. Uszkodzona turbina - czy można jechać?
W przypadku wystąpienia awarii układu turbodoładowania w tym turbosprężarki decyzja o kontynuowaniu jazdy może okazać się gwoździem do trumny dla turbo. Co więcej, w ten sposób obciążony zostaje silnik, co w konsekwencji doprowadzić może do jego poważnej usterki. Nie inaczej wygląda drastyczny pomysł odłączenia turbosprężarki i kontynuowania podróży.
Najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie lawety, która odholuje niesprawne auto do najbliższego serwisu.
Uszkodzony wirnik turbiny – przyczyny
Do uszkodzenia wirnika turbiny może dojść w sposób naturalny, lata użytkowania turbo w trudnych warunkach powodują jego zużywanie się. Przyczyną uszkodzenia wirnika może być także ciało obce, które przedostało się układem dolotowym do turbiny, ale również może być to pęknięty, oderwany element silnika lub końcówka wtrysku. W przypadku wymiany starej turbosprężarki na nową należy usunąć wszelkie elementy z awarii tej poprzedniej, ponieważ mogę one doprowadzić do ponownej awarii nowej już turbiny.
Zbyt mała ilość oleju silnikowego jest jednak najczęstszą przyczyną, ponieważ nie tylko powoduje zatarcie wirnika, ale i przegrzanie. W przypadku przegrzania turbo, czyli wystąpienia zbyt wysokiej temperatury w turbinie dochodzi do zdeformowania łopatek wirnika, ale także wałek łączący wirnik i koło kompresji ulega przebarwieniu.
O tym, że doszło do usterki wirnika turbiny, czyli również do awarii turbo poinformuje Cię kontrolka trybu awaryjnego, której towarzyszy znaczny spadek mocy pojazdu. Innym objawem będzie zaburzona praca silnika pojazdu oraz kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego. Nie należy również ignorować głośnej pracy turbosprężarki.
Dodaj komentarz
