Localizations image

Twin Scroll Turbo – co to?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Twin Scroll Turbo – co to?
Twin Scroll Turbo – co to?

TwinScroll jest rodzajem dwukanałowej turbosprężarki. TST charakteryzuje się przedzielonym na dwa kanały kolektorem wydechowym. Jeden kanał odpowiada za obsługę cylindrów zewnętrznych, natomiast drugi wewnętrznych. Kanały różnią się od siebie przekrojem, a ich ukształtowanie zostało skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić spalinom szybszy przepływ przy niskich obrotach. Drugi kanał odpowiada za prawidłowy przepływ spalin przy wyższych prędkościach. Takie rozwiązanie wpłynęło nie tylko na poprawę dynamiki silnika, dużą moc, dobry moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, a co najważniejsze, pozwoliło zminimalizować zjawisko turbodziury.

BiTurbo, Twin Turbo, Twin Scroll Turbo – co to znaczy? - Turbosprężarka Twin Scroll - cena

Kolejnym rozwiązaniem, które przyczyniło się do zminimalizowania turbodziury oprócz mechanizmu VNT i TST okazał się montaż dwóch turbosprężarek zamiast jednej. BiTurbo znaleźć można w silnikach widlastych o parzystej liczbie cylindrów o pojemności silnika powyżej 2.0. W tych silnikach turbosprężarki ulokowane są po obu bokach silnika, a każda z nich odpowiada za swoją liczbę cylindrów. W przypadku TwinTurbo również są 2 turbiny, jednak różnią się one rozmiarem – mniejsza turbina pracuje w niskim zakresie obrotów – do około 2500 obr/min., natomiast druga (większa) zaczyna pracować, kiedy pojazd wchodzi na wyższe obroty – zawyczaj około 3000 obr/min. Twin Turbo spotkać można w małych silnikach.

1. Twin scroll turbo - Twin Turbo - co to?

Zasada działania turbosprężarki Twin Scroll a Twin Turbo nieco różni się od siebie, tak samo jest z ich budową. Jednak mają taki sam cel – zwiększenie mocy pojazdu, poprawa dynamiki jazdy, obniżenie spalania, a w szczególności zminimalizowanie zjawiska turbodziury. Różnice w budowie obu turbosprężarek widoczne są przede wszystkim w kształcie wirnika turbiny oraz sprężarki. Wadą turbosprężarek typu Twin Turbo jest to, że w przypadku usterki jednej turbiny, awaria może również spotkać i drugą, co wiąże się z podwójnym wydatkiem.

2. Turbo w BMW - BiTurbo, Twin Turbo i Twin Scroll - tylko fakty! - Turbo twin-scroll vs single

Fakt nr 1. BiTurbo oraz Twin Turbo to dwie różne turbiny, a nie nazwy zamienne.
Fakt nr 2. Zastosowanie dwóch turbosprężarek wpływa na wydajniejszą pracę pojazdu.
Fakt nr 3. Jazda wyłącznie po mieście szkodzi turbosprężarce.
Fakt nr 4. Turbodoładowane silniki wymagają szczególnego traktowania.
Fakt nr 5. Jakość oleju wpływa na żywotność turbo oraz silnika.
Fakt nr 6. Po dynamicznej jeździe należy schłodzić turbinę.

Turbo w BMW - BiTurbo, Twin Turbo i Twin Scroll - tylko fakty!
Turbo w BMW - BiTurbo, Twin Turbo i Twin Scroll - tylko fakty!

3. Biturbo, twin turbo, twin scroll turbo - czym się różnią turbiny w samochodach? - Turbo twin-scroll vs single

Różnice w turbinach znaleźć można przede wszystkim w ich budowie. Dla porównania: BiTurbo i Twin Turbo różnią się nie tylko swoją konstrukcją, ale również i zastosowaniem; BiTurbo montowane jest w silnikach V8, V10 i większych, natomiast Twin Turbo montowane jest w małych silnikach. W przypadku turbosprężarek standardowych mamy do czynienia z turbo z mechanizmem zmiennej geometrii turbiny, jak i bez VNT – ten drugi rodzaj jest już rzadziej spotykany w pojazdach. Jest też inny rodzaj turbosprężarek, które montowane są w pojazdach wykorzystywanych w motosportach, mianowicie hybrydowe turbo – charakteryzuje się większym kołem kompresji, ale również i jego większą trwałością.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Czy turbina może się zawiesić? 13 stycznia 2022

Czy turbina może się zawiesić?

Czy turbina może się zawiesić? Turbina, czyli turbosprężarka samochodowa...

Turbosprężarka 706680-1 12 maja 2021

Turbosprężarka 706680-1

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 706680-1...

Budowa turbosprężarki – Melett warsztat 02 października 2018

Budowa turbosprężarki – Melett warsztat

W 1905 roku szwajcarski wynalazca, dr. Alfred Büchi opatentował turbodoładowanie....

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO