Localizations image

Jak działa zawór podciśnienia turbiny?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Jak działa zawór podciśnienia turbiny?
Jak działa zawór podciśnienia turbiny?

Kiedy spada ciśnienie w kolektorze dolotowym, jednostka napędowa zgłasza zapotrzebowanie na ciśnienie, gruszka wtedy reguluje otwarcie lub zamknięcie kierownic zmiennej geometrii. Kiedy wymagane jest ciśnienie kierownice ulegają zamknięciu, następnie wirnik zostaje wprawiony w ruch, jeżeli ciśnienie zostanie już osiągnięte, kierownice spalin otwierają się, wypychając spaliny do układu wydechowego. Ogólnie rzecz ujmując, zawór podciśnienia turbiny potocznie nazywany gruszką, wraz z sztangą odpowiada za sterownie mechanizmem zmiennej geometrią turbiny.

Zawór podciśnienia, do czego służy - sterowanie układami regulacji ciśnienia doładowania

Zadaniem zaworu podciśnienia jest automatyczne ograniczanie maksymalnego doładowania jednostki napędowej, co wpływa na żywotność, a zarazem i wydajność turbiny. Zawór ten składa się z puszki, zwanej siłownikiem oraz cięgna, którego ruchy regulują położenie łopatek mechanizmu VNT. Ciśnienie doładowania jest w każdym samochodzie inne oraz uwarunkowane od pracy silnika – ECU decyduje o ciśnieniu doładowania.

1. Czujnik turbiny - objawy, awarie i sposoby naprawy- jak sprawdzić zawór N75?

Turbosprężarka sterowana jest także zaworem N75, który odpowiada za jej ciśnienie doładowania. Do awarii N75 dochodzi przede wszystkim przez zanieczyszczenia znajdujące się w przewodach powietrza, które przedostają się do nich poprzez mocno wyeksploatowany lub gorszej jakości filtr powietrza.

Jeżeli chodzi o objawy związane z jego awarią, to komputer we współczesnych autach potrafi samodzielnie zdiagnozować usterkę, czego efektem jest przejście pojazdu w tryb pracy awaryjnej. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka awarii silnika „check engine” oraz następuje pogorszenie dynamiki oraz utrata mocy pojazdu czy też falowanie obrotów na biegu jałowym. Diagnoza polega na sprawdzeniu stanu wiązki przewodów, wypięciu, a następnie zmierzeniu napięcia pomiędzy stykiem zasilającym a masowym, w przypadku niezgodnych wartości należy wymienić podzespół.

2. Podciśnienie turbiny – uszkodzony zawór podciśnienia – objawy

Jak już zostało wspomniane, za ciśnienie doładowania odpowiada sterownik silnika, zatarty czy też nieszczelny siłownik zdecydowanie negatywnie wpłynie na działanie pojazdu. Objawami awarii uszkodzonego zaworu podciśnienia turbiny jest spadek osiągów pojazdu oraz głośna praca turbosprężarki. Występowanie skoków sztangi turbiny, nie tylko wskazuje na nieszczelność gruszki, ale także może być oznaką zatartej zmiennej geometrii turbiny.

Podciśnienie turbiny
Podciśnienie turbiny

3. Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką - WG, BOV, DV – do czego służą?

Zbyt duża ilość powietrza doprowadzić może do hamowania pracy wirnika, zawór Dump Valve ma za zadanie upuszczanie nadmiaru tego powietrza ze sprężarki. Zawory DV montowane są w około 90% pojazdów turbodoładowanych. Blow-off działa podobnie, jak zawór DV, jednak nie pracuje on w obiegu zamkniętym, jak Dump Valve, zawór BV oddaje nadmiar powietrza bezpośrednio do atmosfery, jednocześnie wydając w tym czasie charakterystyczne syczenie.

Jest jeszcze zawór wastegate, który również odprowadza nadmiar ciśnienia, jednak nie w sprężarce, a w turbinie. Zawór WG otwiera się, gdy w dolocie osiągnie odpowiednią wartość – nadmiar spalin kierowany jest z powrotem do wydechu, pomijając turbinę.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka - jak działa? 07 września 2021

Turbosprężarka - jak działa?

1. Zasada działania i budowa turboAby móc zrozumieć to, jak działa turbosprężarka, należ...

Wymiana turbosprężarki na większą 14 stycznia 2021

Wymiana turbosprężarki na większą

Kierowcy stosują różne metody, aby zwiększyć moc samochodu, do jednej z nich zali...

Naprawa turbiny 11 stycznia 2021

Naprawa turbiny

Jeżeli zmagasz się z mocnym dymieniem z rury wydechowej i gwizdem w trakcie przyspieszania, t...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO