
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Kiedy spada ciśnienie w kolektorze dolotowym, jednostka napędowa zgłasza zapotrzebowanie na ciśnienie, gruszka wtedy reguluje otwarcie lub zamknięcie kierownic zmiennej geometrii. Kiedy wymagane jest ciśnienie kierownice ulegają zamknięciu, następnie wirnik zostaje wprawiony w ruch, jeżeli ciśnienie zostanie już osiągnięte, kierownice spalin otwierają się, wypychając spaliny do układu wydechowego. Ogólnie rzecz ujmując, zawór podciśnienia turbiny potocznie nazywany gruszką, wraz z sztangą odpowiada za sterownie mechanizmem zmiennej geometrią turbiny.
Zawór podciśnienia, do czego służy - sterowanie układami regulacji ciśnienia doładowania
Zadaniem zaworu podciśnienia jest automatyczne ograniczanie maksymalnego doładowania jednostki napędowej, co wpływa na żywotność, a zarazem i wydajność turbiny. Zawór ten składa się z puszki, zwanej siłownikiem oraz cięgna, którego ruchy regulują położenie łopatek mechanizmu VNT. Ciśnienie doładowania jest w każdym samochodzie inne oraz uwarunkowane od pracy silnika – ECU decyduje o ciśnieniu doładowania.

Turbina w TDI - ma gwizdać czy nie? - gwiżdżąca turbina 1.9 TDI
Turbosprężarka w pojazdach seryjnych nie powinna gwizdać, inaczej wygląda to w pojazdach sportowych, gdzie charakterystyczny gwizd, a raczej syczenie jest rzeczą niemalże pożądaną. Jeżeli w Twoim TDI usłyszysz gwizd turbiny przy puszczaniu gazu, to jak najszybciej powinieneś udać się do serwisu. Uszkodzone turbo wydaje również inne dźwięki, jak na przykład znane niemalże każdemu pohukiwanie sowy, turbosprężarka w przypadku awarii powoduje, że auto traci swoją moc, ale również spala więcej paliwa.
Gwizd turbosprężarek – czy należy się obawiać - dźwięk uszkodzonej turbiny - gwizd przy dodawaniu gazu - diesel
Jeżeli Twoja turbina gwiżdże to znak, że się kończy. Gwizd turbosprężarki spowodowany może być wyeksploatowanym lub też uszkodzonym wirnikiem turbiny, ale również i nieszczelnym układem dolotowym. Im szybciej zareagujesz na jakąkolwiek usterkę układu turbodoładowania, tym koszta naprawy będą niższe.

Jeśli słyszysz ten dźwięk z turbiny w trakcie jazdy - migiem do mechanika, bo mogą być kłopoty - dźwięk uszkodzonej turbiny
Uszkodzona turbina nie tylko pogwizduje lub świszcze, ale również wydaje inne podejrzane dźwięki, do takich należy również metaliczny dźwięk przypominający ścieranie się ze sobą dwóch metalowych elementów. Spowodowane jest to niedostatecznym smarowanie, zbyt niski poziom oleju może doprowadzić również nie tylko do zatarcia turbosprężarki, ale również do jej przegrzania. Natomiast chrobotanie turbiny oznaczać może na zacinającą się technologię VNT.
Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką - WG, BOV, DV – do czego służą?
Zbyt duża ilość powietrza doprowadzić może do hamowania pracy wirnika, zawór Dump Valve ma za zadanie upuszczanie nadmiaru tego powietrza ze sprężarki. Zawory DV montowane są w około 90% pojazdów turbodoładowanych. Blow-off działa podobnie, jak zawór DV, jednak nie pracuje on w obiegu zamkniętym, jak Dump Valve, zawór BV oddaje nadmiar powietrza bezpośrednio do atmosfery, jednocześnie wydając w tym czasie charakterystyczne syczenie.
Jest jeszcze zawór wastegate, który również odprowadza nadmiar ciśnienia, jednak nie w sprężarce, a w turbinie. Zawór WG otwiera się, gdy w dolocie osiągnie odpowiednią wartość – nadmiar spalin kierowany jest z powrotem do wydechu, pomijając turbinę.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze