Localizations image

Jak działa zawór podciśnienia turbiny?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Jak działa zawór podciśnienia turbiny?
Jak działa zawór podciśnienia turbiny?

Kiedy spada ciśnienie w kolektorze dolotowym, jednostka napędowa zgłasza zapotrzebowanie na ciśnienie, gruszka wtedy reguluje otwarcie lub zamknięcie kierownic zmiennej geometrii. Kiedy wymagane jest ciśnienie kierownice ulegają zamknięciu, następnie wirnik zostaje wprawiony w ruch, jeżeli ciśnienie zostanie już osiągnięte, kierownice spalin otwierają się, wypychając spaliny do układu wydechowego. Ogólnie rzecz ujmując, zawór podciśnienia turbiny potocznie nazywany gruszką, wraz z sztangą odpowiada za sterownie mechanizmem zmiennej geometrią turbiny.

Zawór podciśnienia, do czego służy - sterowanie układami regulacji ciśnienia doładowania

Zadaniem zaworu podciśnienia jest automatyczne ograniczanie maksymalnego doładowania jednostki napędowej, co wpływa na żywotność, a zarazem i wydajność turbiny. Zawór ten składa się z puszki, zwanej siłownikiem oraz cięgna, którego ruchy regulują położenie łopatek mechanizmu VNT. Ciśnienie doładowania jest w każdym samochodzie inne oraz uwarunkowane od pracy silnika – ECU decyduje o ciśnieniu doładowania.

1. Czujnik turbiny - objawy, awarie i sposoby naprawy- jak sprawdzić zawór N75?

Turbosprężarka sterowana jest także zaworem N75, który odpowiada za jej ciśnienie doładowania. Do awarii N75 dochodzi przede wszystkim przez zanieczyszczenia znajdujące się w przewodach powietrza, które przedostają się do nich poprzez mocno wyeksploatowany lub gorszej jakości filtr powietrza.

Jeżeli chodzi o objawy związane z jego awarią, to komputer we współczesnych autach potrafi samodzielnie zdiagnozować usterkę, czego efektem jest przejście pojazdu w tryb pracy awaryjnej. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka awarii silnika „check engine” oraz następuje pogorszenie dynamiki oraz utrata mocy pojazdu czy też falowanie obrotów na biegu jałowym. Diagnoza polega na sprawdzeniu stanu wiązki przewodów, wypięciu, a następnie zmierzeniu napięcia pomiędzy stykiem zasilającym a masowym, w przypadku niezgodnych wartości należy wymienić podzespół.

2. Podciśnienie turbiny – uszkodzony zawór podciśnienia – objawy

Jak już zostało wspomniane, za ciśnienie doładowania odpowiada sterownik silnika, zatarty czy też nieszczelny siłownik zdecydowanie negatywnie wpłynie na działanie pojazdu. Objawami awarii uszkodzonego zaworu podciśnienia turbiny jest spadek osiągów pojazdu oraz głośna praca turbosprężarki. Występowanie skoków sztangi turbiny, nie tylko wskazuje na nieszczelność gruszki, ale także może być oznaką zatartej zmiennej geometrii turbiny.

Podciśnienie turbiny
Podciśnienie turbiny

3. Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką - WG, BOV, DV – do czego służą?

Zbyt duża ilość powietrza doprowadzić może do hamowania pracy wirnika, zawór Dump Valve ma za zadanie upuszczanie nadmiaru tego powietrza ze sprężarki. Zawory DV montowane są w około 90% pojazdów turbodoładowanych. Blow-off działa podobnie, jak zawór DV, jednak nie pracuje on w obiegu zamkniętym, jak Dump Valve, zawór BV oddaje nadmiar powietrza bezpośrednio do atmosfery, jednocześnie wydając w tym czasie charakterystyczne syczenie.

Jest jeszcze zawór wastegate, który również odprowadza nadmiar ciśnienia, jednak nie w sprężarce, a w turbinie. Zawór WG otwiera się, gdy w dolocie osiągnie odpowiednią wartość – nadmiar spalin kierowany jest z powrotem do wydechu, pomijając turbinę.

Komentarze

Leszek 2023-01-11 13:57:17

Zawór podciśnienia turbiny (w skrócie N75) jest elektromagnetycznym zaworem sterującym podciśnieniem w układzie dolotowym silnika. Zawór jest zazwyczaj umieszczony na kolektorze dolotowym lub na kolektorze ssącym silnika. Podczas pracy silnika, zawór N75 jest zasilany napięciem z ECU (modułu zarządzającego silnikiem) w celu utrzymania odpowiedniego podciśnienia w układzie dolotowym. Kiedy silnik jest wyłączony, zawór jest zamknięty, zapewniając szczelność układu dolotowego. Gdy silnik pracuje, podciśnienie w kolektorze dolotowym jest wykorzystywane do otwierania i zamykania zaworu N75, kontrolując ilość powietrza dostarczanego do silnika. Gdy podciśnienie w kolektorze dolotowym jest wysokie, zawór N75 otwiera się, pozwalając na dostarczenie większej ilości powietrza do silnika. Natomiast gdy podciśnienie jest niskie, zawór N75 zamyka się, ograniczając dostarczanie powietrza. Zawór podciśnienia jest ważnym elementem układu dolotowego, ponieważ ma bezpośredni wpływ na ilość powietrza dostarczanego do silnika, a tym samym na moc i moment obrotowy. Uszkodzenie zaworu N75 może powodować problemy z pracą silnika, takie jak brak mocy, niestabilna praca, itp. Z tego powodu regularnie należy sprawdzać stan tego zaworu oraz dokonać jego ewentualnej wymiany.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka 53039700139 10 maja 2021

Turbosprężarka 53039700139

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 53039700139 firm...

Ciśnienie doładowania na biegu jałowym 11 Grudzień 2020

Ciśnienie doładowania na biegu jałowym

Ciśnienie doładowania na biegu jałowym jest ustawione na pozycji maksymalnej. Ob...

Turbina samochodowa – budowa oraz funkcje 01 Grudzień 2020

Turbina samochodowa – budowa oraz funkcje

Turbina samochodowa, budowa oraz funkcje, jakie spełnia w samochodzie osobowym to ...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO