Jak działa zawór podciśnienia turbiny?
Kiedy spada ciśnienie w kolektorze dolotowym, jednostka napędowa zgłasza zapotrzebowanie na ciśnienie, gruszka wtedy reguluje otwarcie lub zamknięcie kierownic zmiennej geometrii. Kiedy wymagane jest ciśnienie kierownice ulegają zamknięciu, następnie wirnik zostaje wprawiony w ruch, jeżeli ciśnienie zostanie już osiągnięte, kierownice spalin otwierają się, wypychając spaliny do układu wydechowego. Ogólnie rzecz ujmując, zawór podciśnienia turbiny potocznie nazywany gruszką, wraz z sztangą odpowiada za sterownie mechanizmem zmiennej geometrią turbiny.
Zawór podciśnienia, do czego służy - sterowanie układami regulacji ciśnienia doładowania
Zadaniem zaworu podciśnienia jest automatyczne ograniczanie maksymalnego doładowania jednostki napędowej, co wpływa na żywotność, a zarazem i wydajność turbiny. Zawór ten składa się z puszki, zwanej siłownikiem oraz cięgna, którego ruchy regulują położenie łopatek mechanizmu VNT. Ciśnienie doładowania jest w każdym samochodzie inne oraz uwarunkowane od pracy silnika – ECU decyduje o ciśnieniu doładowania.
1. Czujnik turbiny - objawy, awarie i sposoby naprawy- jak sprawdzić zawór N75?
Turbosprężarka sterowana jest także zaworem N75, który odpowiada za jej ciśnienie doładowania. Do awarii N75 dochodzi przede wszystkim przez zanieczyszczenia znajdujące się w przewodach powietrza, które przedostają się do nich poprzez mocno wyeksploatowany lub gorszej jakości filtr powietrza.
Jeżeli chodzi o objawy związane z jego awarią, to komputer we współczesnych autach potrafi samodzielnie zdiagnozować usterkę, czego efektem jest przejście pojazdu w tryb pracy awaryjnej. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka awarii silnika „check engine” oraz następuje pogorszenie dynamiki oraz utrata mocy pojazdu czy też falowanie obrotów na biegu jałowym. Diagnoza polega na sprawdzeniu stanu wiązki przewodów, wypięciu, a następnie zmierzeniu napięcia pomiędzy stykiem zasilającym a masowym, w przypadku niezgodnych wartości należy wymienić podzespół.
2. Podciśnienie turbiny – uszkodzony zawór podciśnienia – objawy
Jak już zostało wspomniane, za ciśnienie doładowania odpowiada sterownik silnika, zatarty czy też nieszczelny siłownik zdecydowanie negatywnie wpłynie na działanie pojazdu. Objawami awarii uszkodzonego zaworu podciśnienia turbiny jest spadek osiągów pojazdu oraz głośna praca turbosprężarki. Występowanie skoków sztangi turbiny, nie tylko wskazuje na nieszczelność gruszki, ale także może być oznaką zatartej zmiennej geometrii turbiny.
3. Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką - WG, BOV, DV – do czego służą?
Zbyt duża ilość powietrza doprowadzić może do hamowania pracy wirnika, zawór Dump Valve ma za zadanie upuszczanie nadmiaru tego powietrza ze sprężarki. Zawory DV montowane są w około 90% pojazdów turbodoładowanych. Blow-off działa podobnie, jak zawór DV, jednak nie pracuje on w obiegu zamkniętym, jak Dump Valve, zawór BV oddaje nadmiar powietrza bezpośrednio do atmosfery, jednocześnie wydając w tym czasie charakterystyczne syczenie.
Jest jeszcze zawór wastegate, który również odprowadza nadmiar ciśnienia, jednak nie w sprężarce, a w turbinie. Zawór WG otwiera się, gdy w dolocie osiągnie odpowiednią wartość – nadmiar spalin kierowany jest z powrotem do wydechu, pomijając turbinę.
Dodaj komentarz

Komentarze
Zawór podciśnienia turbiny (w skrócie N75) jest elektromagnetycznym zaworem sterującym podciśnieniem w układzie dolotowym silnika. Zawór jest zazwyczaj umieszczony na kolektorze dolotowym lub na kolektorze ssącym silnika. Podczas pracy silnika, zawór N75 jest zasilany napięciem z ECU (modułu zarządzającego silnikiem) w celu utrzymania odpowiedniego podciśnienia w układzie dolotowym. Kiedy silnik jest wyłączony, zawór jest zamknięty, zapewniając szczelność układu dolotowego. Gdy silnik pracuje, podciśnienie w kolektorze dolotowym jest wykorzystywane do otwierania i zamykania zaworu N75, kontrolując ilość powietrza dostarczanego do silnika. Gdy podciśnienie w kolektorze dolotowym jest wysokie, zawór N75 otwiera się, pozwalając na dostarczenie większej ilości powietrza do silnika. Natomiast gdy podciśnienie jest niskie, zawór N75 zamyka się, ograniczając dostarczanie powietrza. Zawór podciśnienia jest ważnym elementem układu dolotowego, ponieważ ma bezpośredni wpływ na ilość powietrza dostarczanego do silnika, a tym samym na moc i moment obrotowy. Uszkodzenie zaworu N75 może powodować problemy z pracą silnika, takie jak brak mocy, niestabilna praca, itp. Z tego powodu regularnie należy sprawdzać stan tego zaworu oraz dokonać jego ewentualnej wymiany.