Zawór podciśnienia, za co odpowiada? [WYJAŚNIAMY]
Czy wiesz, co to jest zawór podciśnienia i za co odpowiada? Gruszka – tak brzmi jego potoczna nazwa, odpowiada za regulację ciśnienia doładowania – ogranicza maksymalne doładowanie silnika. Jak sprawdzić zawór podciśnienia, czy prawidłowo działa? Pierwszym sposobem jest pomiar ciśnienia, przy użyciu manometru. Uszkodzony zawór podciśnienia, objawy świadczące o tym to również brak zmiany położenia siłownika membranowego (powinien się podnosić i opadać przy włączonym silniku), można również podłączyć komputer diagnostyczny w celu odczytania niewystępujących błędów w pamięci ECU.
Odpowiedź na zapytanie: ”Zawór podciśnienia, do czego służy?” jest bardzo prosta – służy on do sterowania turbiną.
Jeśli zauważyłeś niepodejrzane zachowanie swojego samochodu, zalecamy wizytę w naszym serwisie, gdzie w specjalistycznych pracowniach zajmiemy się zarówno Twoją turbosprężarką, jak i również elementami układu paliwowego.
Uszkodzony zawór turbiny Objawy
Najczęstszymi objawami uszkodzonego zaworu podciśnienia – aktuatora - turbo są:
- znaczny spadek mocy samochodu w okolicach 2 000 obr./min – 2500 obr./min,
- zapieczone, zablokowane kierownice turbiny,
- niestabilna praca samochodu,
- uszkodzony elektrozawór,
- notlauf (praca w trybie awaryjnym),
- błąd ładowania (nie trzyma podciśnienia).
Prawidłowe działanie aktuatora jest bardzo ważne, ponieważ wpływa na żywotność i wydajność turbiny. Dodatkowo zawór podciśnienia turbiny współpracuje ze sztangą turbiny, która reguluje położenie łopatek zmiennej geometrii.
Dodaj komentarz

Komentarze
Zawór podciśnienia odpowiada za regulację ciśnienia w układzie dolotowym silnika. Jest on zazwyczaj zamontowany na kolektorze dolotowym lub na przewodach podciśnienia, które dostarczają podciśnienie do różnych elementów układu dolotowego, takich jak:
Zawór EGR (regulacja recyrkulacji spalin): zawór podciśnienia odpowiada za regulację ilości powietrza, które jest recyrkulowane z układu wydechowego do układu dolotowego silnika
Zawór gruszki turbiny: zawór podciśnienia odpowiada za regulację położenia gruszki turbiny, która odpowiada za regulację kierunku przepływu powietrza do turbosprężarki
Zawór klapki kompensacji ciśnienia: zawór podciśnienia odpowiada za regulację położenia klapki kompensacji ciśnienia, która odpowiada za regulację ilości powietrza dostarczanego do silnika
Jeśli zawór podciśnienia jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo, może to prowadzić do problemów z silnikiem takich jak: spadek mocy, brak ciśnienia doładowania, dymienie, błędy w komputerze samochodu.