blog

Zawór podciśnienia, za co odpowiada? [WYJAŚNIAMY]

11 lutego 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Zawór podciśnienia w turbosprężarce, znany również jako zawór sterujący geometrią turbiny lub "gruszka" (potoczna nazwa), jest elementem układu sterowania turbosprężarki, który odpowiada za regulację ciśnienia doładowania silnika.

Działanie zaworu podciśnienia w turbosprężarce

Mechanizm działania: Zawór podciśnienia jest sterowany przez mechanizm pneumatyczny lub elektroniczny. W wersji pneumatycznej, membrana zaworu jest połączona z kolektorem dolotowym poprzez przewód podciśnieniowy. Wzrost ciśnienia w kolektorze powoduje nacisk na membranę, co prowadzi do otwarcia zaworu upustowego. W wersji elektronicznej, czujniki monitorują ciśnienie doładowania, a jednostka sterująca silnika (ECU) zarządza zaworem poprzez elektrozawór.

Kontrola ciśnienia doładowania: Zawór podciśnienia reguluje ilość spalin kierowanych na turbinę turbosprężarki. Gdy ciśnienie doładowania osiągnie ustawioną wartość, zawór upustowy otwiera się, umożliwiając części spalin ominięcie turbiny. Dzięki temu zmniejsza się prędkość obrotowa turbiny i ciśnienie doładowania pozostaje na bezpiecznym poziomie.

Bezpieczeństwo silnika: Nadmierne ciśnienie doładowania (tzw. overboost) może prowadzić do przegrzania, detonacji i uszkodzenia silnika. Zawór upustowy chroni silnik przed takimi zagrożeniami, utrzymując ciśnienie w optymalnym zakresie.

 Jak sprawdzić zawór podciśnienia, czy prawidłowo działa? Pierwszym sposobem jest pomiar ciśnienia, przy użyciu manometru. W tym celu należy podłączyć manometr do przewodu podciśnieniowego, który jest podłączony do zaworu. Uruchamiając silnik, należy obserwować wskazania manometru. Prawidłowo działający zawór powinien utrzymywać stabilne ciśnienie podciśnienia. Brak podciśnienia lub niestabilne odczyty mogą wskazywać na uszkodzenie zaworu.

naprawa turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Model turbiny

Jakie są objawy uszkodzonego zaworu N75?

Objawy uszkodzonego zaworu N75 mogą się różnić w zależności od rodzaju usterki, jednak istnieje kilka typowych symptomów, które mogą wskazywać na problemy z tym zaworem w układzie sterowania turbosprężarką.
Pierwszym możliwym objawem jest brak mocy silnika. Zawór N75 odpowiada za sterowanie działaniem turbosprężarki poprzez regulację podciśnienia. Jeśli zawór jest uszkodzony lub nieprawidłowo działa, turbosprężarka może nie działać w odpowiedni sposób, co prowadzi do spadku mocy silnika.
Kolejnym często spotykanym objawem jest niestabilne działanie silnika przy zmianie obrotów. Zawór N75 pomaga utrzymać odpowiednią ilość podciśnienia w układzie, co jest kluczowe dla płynnego przyspieszania i zmiany biegów. Uszkodzenie zaworu może powodować nieregularne dostarczanie podciśnienia, co przejawia się w niestabilnym działaniu silnika.
Innym częstym objawem jest występowanie błędów na komputerze pokładowym pojazdu (ECU). Zawór N75 jest monitorowany przez system diagnostyczny pojazdu, który może wykryć nieprawidłowości w jego pracy i zgłosić odpowiedni kod błędu. Typowe kody błędów mogą odnosić się do niedostatecznego podciśnienia lub problemów z regulacją turbosprężarki.

Diagnostyka auta na warsztacie

Jak sprawdzić zawór czy N75 jest sprawny?

Po pierwsze, przeprowadź wizualną inspekcję zaworu N75 i jego przewodów. Sprawdź, czy nie ma widocznych uszkodzeń, pęknięć, nieszczelności lub luźnych połączeń. Uszkodzenia mogą powodować nieprawidłowe działanie zaworu. Następnie, można wykorzystać narzędzie diagnostyczne OBD-II do odczytania ewentualnych kodów błędów związanych z zaworem N75. Jeśli istnieją jakiekolwiek błędy związane z układem sterowania podciśnieniem lub zaworem N75, mogą wskazywać na problemy z jego działaniem. Kolejnym krokiem jest mechaniczne sprawdzenie zaworu N75. Można to zrobić poprzez odłączenie przewodów podciśnieniowych od zaworu N75 i podłączenie pompy podciśnieniowej do odpowiedniego przewodu. Następnie, aplikując podciśnienie, obserwuj reakcję zaworu N75.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.17

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.17
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Kuba
2023-01-13 10:35:33
Zawór podciśnienia odpowiada za regulację ciśnienia w układzie dolotowym silnika. Jest on zazwyczaj zamontowany na kolektorze dolotowym lub na przewodach podciśnienia, które dostarczają podciśnienie do różnych elementów układu dolotowego, takich jak: Zawór EGR (regulacja recyrkulacji spalin): zawór podciśnienia odpowiada za regulację ilości powietrza, które jest recyrkulowane z układu wydechowego do układu dolotowego silnika Zawór gruszki turbiny: zawór podciśnienia odpowiada za regulację położenia gruszki turbiny, która odpowiada za regulację kierunku przepływu powietrza do turbosprężarki Zawór klapki kompensacji ciśnienia: zawór podciśnienia odpowiada za regulację położenia klapki kompensacji ciśnienia, która odpowiada za regulację ilości powietrza dostarczanego do silnika Jeśli zawór podciśnienia jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo, może to prowadzić do problemów z silnikiem takich jak: spadek mocy, brak ciśnienia doładowania, dymienie, błędy w komputerze samochodu.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60