Localizations image

Czy turbina chodzi na wolnych obrotach?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.84

Czy turbina chodzi na wolnych obrotach, czy istnieje włącznik i wyłącznik turbodoładowania w naszym samochodzie? Otóż turbosprężarka jest urządzeniem, które pracuje bez przerwy. Oczywiście, jeżeli jest w pełni sprawne i rozpoczniemy czynność, jaką jest odpalenie samochodu. Tylko te dwie zasady muszą być zrealizowane, żeby móc mówić o pracującej turbosprężarce. Niezależnie od posiadanych obrotów turbina działa stale i niezmiennie. Z racji tak sukcesywnych działań, obowiązkowe jest dbanie o prawidłowe jej działanie. „Zimny rozruch” czy gwałtowne kończenie jazdy stanowczo są niewskazane.

 

Turbosprężarka - maszyna odpowiadająca za turbo w samochodzie osobowym
Czy turbina chodzi na wolnych obrotach?


Turbina w samochodzie diesel – poprawne działania

Maszyna wirnikowa to dokładne urządzenie, w którym wirnik, czyli jeden z niewielkich elementów ją tworzących, jest pobudzany i wprawiany w ruch, dzięki spalinom pochodzącym z silnika samochodowego. Jego obroty mogą osiągać około 300 tysięcy na minutę. Przy tak wielkiej prędkości powstaje wysokie ciśnienie, którego właściwe odprowadzenie i prawidłowe smarowanie spełniają długowieczność turbodoładowania. Turbosprężarka odpowiedzialna za turbo w dieslu musi otrzymać optymalną temperaturę, przy wprawianiu auta w ruch, jak i po jego zakończeniu. Każdy czynny kierowca powinien pamiętać o tym, aby po uruchomieniu silnika, poczekać około minuty, aby olej samochodowy, uzyskując odpowiednią gęstość, mógł zostać przetransportowany po całym układzie. Gdy nie czekając, zwiększymy obroty silnika, olej może nie mieć szans na dotarcie do wszystkich elementów, które go potrzebują. To może w niedalekiej przyszłości nie wróżyć nic dobrego. Obowiązek poczekania określonego czasu tyczy się również zakończenia jazdy. Maszyna wirnikowa musi mieć czas, aby ochłonąć i zmniejszyć swą temperaturę. Należy wrzucić „luz” na 2 minuty podczas postoju. Istnieje możliwość schładzania turbiny podczas jazdy na niskich obrotach – około 1,5 tysiąca na minutę, ale tyczy się to gównie tras niedalekich. Wstrzymujmy się od dynamicznego zakończenia jazdy. Jeżeli nasze działania pozostawiają wiele do życzenia, nie stosujemy się do wyżej wymienionych wytycznych, to tylko kwestia czasu, jak przyjdzie nam się zmierzyć z awarią turbiny. Na pytanie: jak sprawdzić turbinę w silniku benzynowym, w silniku wysokoprężnym, odpowiedzieć może tylko i wyłącznie specjalista z autoryzowanego serwisu. Po wystąpieniu typowych objawów uszkodzonego układu turbo, w celu zmniejszenia dalszych konsekwencji awaryjnych, powinniśmy oddać pojazd szczegółowej diagnostyce. Tylko prawidłowa ocena usterki maszyny wirnikowej, może zażegnać ostateczny problem z turbiną. Regeneracja turbiny lub jej wymiana wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Działania, które mają na celu postawieniu diagnozy to głównie demontaż turbiny i analiza poszczególnych części składowych urządzenia.

 

Wirnik, część turbiny, odpowiedzialny za napędzanie spalin
Turbina w samochodzie diesel - poprawne działania


Przy jakich obrotach załącza się turbina w dieslu?

Możemy spotkać się z poglądem, który mówi, że maszyna wirnikowa, zaczyna pracować dopiero przy uzyskanych określonych obrotach. Nic bardziej mylnego. Taka opinia może miała rację bytu, podczas występowania turbosprężarek o stałej geometrii. W takiej sytuacji zjawisko „turbo dziury” sprawiło, że odczuwany dynamizm jady, przyspieszenie, było dopiero możliwy po mocnym wciśnięciu pedału gazu. Obecnie występujące turbosprężarki o zmiennej geometrii nie dają powodu do uzyskania efektu „turbo dziury”. Silnik pracuje płynnie, stale, dlatego też turbo nie jest aż tak mocno odczuwalne. Jak to się ma do pozostawieniu silnika na biegu jałowym? Otóż bieg jałowy to tak zwany „luz” i stanowi najniższą prędkość obrotową, jaką jest w stanie osiągnąć silnik. Czy turbina pracuje na biegu jałowym? Jak najbardziej. Bardzo często pozostawienie turbosprężarki na biegu jałowym służy jej ostygnięciu, czyli etapowi końcowemu jazdy samochodem osobowym. Wielu właścicieli samochodów osobowych szuka na forach motoryzacyjnych odpowiedzi na pytanie: od ilu obrotów załącza się turbo w dieslu? Czy jest jakaś określona wartość? Z reguły odpowiedź jest jedna, stale się przewijająca – turbosprężarka pracuje przez cały czas, turbina obraca się bez końca, od momentu zapalenia silnika. W zależności od rodzaju posiadanej maszyny wirnikowej, obrotów, które osiąga, możemy odczuć przyspieszenie. Dokładna liczba obrotów jest niemożliwa do ustalenia.

 

Komentarze

Iza 2021-07-08 09:40:14

Ciekawy artykuł na temat turbosprężarki. W końcu wiem kiedy w mojej skodzie załącza się turbo!

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Budowa turbosprężarki - co to jest gruszka turbiny? 09 października 2018

Budowa turbosprężarki - co to jest gruszka turbiny?

Gruszka turbiny to innymi słowy zawór próżniowy (podciśnieniowy) zajmujący...

Prawidłowa praca sztangi turbiny 19 lutego 2021

Prawidłowa praca sztangi turbiny

Od czego zależy prawidłowa praca sztangi turbiny? Przede wszystkim od szczelności...

Turbodziura - przyczyny 20 stycznia 2021

Turbodziura - przyczyny

Podejrzewasz, że u Ciebie występuje turbodziura? Przyczyny jej występowania leżą...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO