bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Nowe sposoby - CZYSZCZENIE GEOMETRII TURBINY - Jak sobie poradzić

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl



W silnikach samochodowych 60% energii która jest uzyskana ze spalania paliwa, zostaje bezproduktywnie wydalona do atmosfery. Dlatego w samochodach montowane są turbosprężarki które nie tylko poprawiają wydajność silnika ale także jego sprawność. Klasyczne turbo niestety nie jest konstrukcją idealną, brakuje jej możliwości płynnej zmiany ciśnienia doładowania cylindrów oraz charakteryzuje się opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu. Wymyślono więc turbo VTG o zmiennej geometrii. Działanie takiej turbiny polega na zmianie kąta ustawienia łopatek turbiny, dzięki czemu nawet przy małym obciążeniu silnika i niskich jego obrotach praca turbosprężarki jest bardzo efektywna. Ponadto stało się możliwe płynne regulowanie ciśnienia doładowania. W silnikach wysokoprężnych z turbosprężarkami VTG nie wyczuwa się opóźnienia w działaniu, a moment obrotowy osiąga wysokie wartości już przy bardzo niskich obrotach jednostki napędowej, wzrasta także jej moc. W moim artykule opisze krok po kroku proces czyszczenia geometrii turbiny.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic w którą są wyposażone auta jest bardzo precyzyjnym urządzeniem którego zadaniem jest dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do pracującego silnika. Problem pojawia się wtedy kiedy turbosprężarka przestaje „słuchać” tego czego życzy sobie sterownik i zaczyna działać po swojemu. Wtedy powstaje problem z wysterowaniem ciśnienia doładowania, w zależności od intensywności zjawiska, czyli od stopnia przeładowania lub niedoładowania, a także czasu trwania tego zjawiska, może to powodować różne problemy. Podczas niedoładowania możemy odczuwać częściowy lub całkowity brak mocy, natomiast przeładowania będziemy odczuwać chwilowy „nadmiar” mocy spowodowany niekontrolowanym wzrostem ciśnienia doładowania. Przejdźmy teraz do demontażu turbosprężarki, postaram się go opisać w punktach:

W pierwszej kolejności ustawmy nasz samochód na kanale lub podnośniku.

Następnie:

1. Demontujemy pokrywę silnika, odkręcamy trzy nakrętki kluczem 10 nasadowym.
2. Odkręcamy dolną pokrywę silnika.
3. Odkręcamy nakrętkę mocującą wspornik tłumika szmerów.
4. Odkręcamy nakrętkę prawej osłony silnika.
5. Ściągamy opaskę zaciskową rury doładowania oraz demontujemy wąż z zaworu EGR.
6. Ściągamy wężyki podciśnienia, z siłownika klapy gaszącej i z grzybka zaworu EGR.
7. Ściągamy wężyk na trójniku i ściągamy sam zawór na kolektorze dolotowym.
8. Odkręcamy śruby jedną z góry która trzyma wspornik rury dolotu, drugą z boku pod zaworem EGR.
9. Odkręcamy rurę łączącą kolektor wydechowy z zaworem EGR, przy kolektorze dwie nakrętki, przy EGR dwie śruby, ściągamy wąż który łączy filtr powietrza z rurą dolotu.
10. Odkręcamy wspornik przewodu oleju zasilającego turbo przykręcony do kolektora wylotowego.
11. Odkręcamy sześć śrub trzymających kolektor dolotowy.
12. Odkręcamy trzy nakrętki mocujące rurę wydechową do obudowy części gorącej turbosprężarki zintegrowanej z kolektorem.
13. Odkręcamy przewód olejowy zasilający – uwaga konieczne jest skontrowanie nypla wkręconego w korpus turbosprężarki specjalnie dorobionym kluczem
17, w innym przypadku doprowadzi to do ukręcenia przewodu zasilającego turbo. Odkręcając przewód zasilający zrobimy sobie miejsce na odkręcenie jednej z nakrętek kolektora wydechowego, wkręcony przewód uniemożliwia dostęp do niej.
14. spod spodu odkręcamy wspornik turbosprężarki
15. Z pod auta odkręcamy spływ oleju przykręcony dwiema śrubami oraz ściągamy wąż ciśnieniowy łączący turbosprężarkę z tłumikiem szmerów a dalej z intelcoolerem.
16. Odkręcamy osłonę termiczną kolektora wylotowego dzięki temu stworzymy sobie miejsce do odkręcenia nakrętki trzymającej kolektor wylotowy.
17. Odkręcamy, a raczej po kolei luzujemy nakrętki kolektora wydechowego, po poluzowaniu wszystkich nakrętek odkręcamy je całkowicie i wyjmujemy turbosprężarkę do góry.



W dalszej części artykułu opiszę jak rozebrać nasze turbo.

1. Odkręcamy dwie nakrętki mocujące aktuator do stelaża.
2. Ściągamy zawleczkę łączącą mechanizm, przy pomocy małych szczypiec.
3. Odkręcamy dwie śruby mocujące stelaż do muszli gorącej i ściągamy go.
4. Odkręcamy resztę śrub spajającą muszle
5. Uruchamiamy palnik którym równomiernie dookoła rozgrzewamy muszlę gorącą. Ten proces trwa w zależności od mocy palnika od 5 do 10 minut . Następnie przy pomocy podbijaka uderzamy dość mocno w nalewki które są na obu stronach korpusu turbosprężarki między częścią gorącą a zimną. Kiedy zauważymy, że muszla zaczyna się oddzielać od korpusu równomiernie dookoła opukujemy nalewkę, tak aby muszla zsuwała się z każdej strony jednakowo.

Przechodzimy do czyszczenia części zaczynamy od muszli, wnękę i krawędzie wewnętrzne muszli w które wchodzi rdzeń turbo dokładnie czyścimy z rdzy i szlifujemy papierem ściernym, w tym żłobieniu będzie pracował pierścień sterujący pracą kierownic i musi mieć tam swobodę działania. Następnie bierzemy się za pierścień sterujący pracą kierownic oglądamy go dokładnie czy nie posiada żadnych rys czy wżerów, czyścimy dokładnie szczotką drucianą. Jeśli jest taka potrzeba to „szlifujemy” na papierze ściernym ułożonym na szkle. Kolejnym etapem jest

Łoże kierownic, w tym etapie trzeba być ostrożnym aby niczego nie uszkodzić szczególnie przy pracy szczotką na wiertarce. Każdy zakamarek oczyszczamy.

Następnie spoglądamy na kierownice z góry i sprawdzamy czy na górnej powierzchni kierownic znajdują się rysy- jeśli TAK to postępujemy tak samo jak z pierścieniem, szlifujemy na papierze ściernym.

Po wszystkim myjemy łoże, suszymy i każdą z kierownic testujemy pod względem jej pracy, czy jest płynna i bez oporu czy nie występują przycięcia, kilkukrotnie każdą dla pewności. Kolejną częścią jest Bieżnia. Jeśli występują na niej rysy które są skutkiem poruszania się po nich kierownic, szlifujemy bieżnie, w tym przypadku interesuje nas tylko strona po której poruszają się kierownice.

Czyszczenie rdzenia przy którym należy zachować jak największą ostrożność podczas tej operacji, ze względu na wirnik który jest tu elementem bardzo wrażliwym – chodzi o jego wyważenie. Nie czyścimy wirnika z sadzy jeśli na nim jest, gdyż jeśli zrobimy to nierównomiernie to straci on wyważenie co może w konsekwencji prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. Usuwamy sadzę z wewnętrznej części muszli – najlepiej nożykiem, oczyszczamy listek i miejsce jego „pracy” sprawdzamy czy porusza się bez oporów, oczyszczamy dokładnie sworzeń ustalający oraz pokrywę zamykającą muszlę. Gotowe ! Montaż turbosprężarki przebiega w kolejności odwrotnej do demontażu . W kolejnym artykule poruszymy temat “czyszczenie geometrii turbiny bez rozbierania” .

Jeżeli uznasz, że jednak wolisz , aby nasz autoryzowany warsztat Melett wykonał taką usługę zadzwoń i umów się na regenerację turbosprężarki.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.