Mechanizm turbodoładowania stanowi kluczowy element układu napędowego silnika Diesla, wzmagając jego moc i moment obrotowy. Niestety, turbosprężarki mogą ulegać awariom, co może prowadzić do spadku wydajności silnika, a nawet jego całkowitego uszkodzenia.
W tym poradniku przedstawimy kilka wskazówek, jak zwalczać problemy z turbosprężarką:
1. Wczesne wykrycie problemu:
• Zwracaj uwagę na nietypowe dźwięki dochodzące z silnika, takie jak świst, gwizdanie lub szum.
• Sprawdź, czy silnik nie traci mocy lub momentu obrotowego.
• Monitoruj poziom oleju silnikowego i obserwuj, czy nie ma wycieków.
• Regularnie sprawdzaj filtr powietrza i intercooler.
2. Zapobieganie problemom:
• Używaj oleju silnikowego o odpowiedniej specyfikacji i lepkości.
• Upewnij się, że filtr oleju i powietrza są wymieniane cyklicznie.
• Nie przeciążaj silnika, szczególnie podczas jazdy na zimnym silniku.
• Pozwól silnikowi ostygnąć przed wyłączeniem go.
3. Naprawa turbosprężarki:
• W przypadku poważnych awarii turbosprężarki konieczna będzie jej wymiana lub regeneracja.
• Wybierz wysokiej klasy warsztat, specjalizujący się w naprawach układów turbodoładowania.
• Upewnij się, że używane do naprawy części są oryginalne lub wysokiej jakości.
4. Koszty naprawy:
• Koszty naprawy turbosprężarki mogą się wahać od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
• Regeneracja turbosprężarki jest znacznie tańsza niż jej wymiana.


W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Przy jakich obrotach załącza się turbina w dieslu?
Nie istnieje jednoznaczna, ogólna odpowiedź na to pytanie, ponieważ moment załączenia się turbiny w dieslu zależy od kilku czynników, takich jak: typ turbosprężarki. Turbosprężarki o zmiennej geometrii łopat (VGT) mogą załączać się stopniowo w szerokim zakresie obrotów, zazwyczaj od 1500 do 2000 obr./min. Natomiast turbosprężarki o stałej geometrii łopat (FGT) załączają się gwałtowniej i zazwyczaj przy wyższych obrotach, od 2000 do 2500 obr./min. Kolejny ważny czynnik momentu załączenia się turbiny to pojemność silnika. W silnikach o mniejszej pojemności turbina może załączać się przy wyższych obrotach, np. powyżej 2500 obr./min. Natomiast w silnikach o większej pojemności turbina może załączać się przy niższych obrotach, np. poniżej 2000 obr./min.
Jak długo chłodzić turbinę?

Po intensywnej jeździe, np. na autostradzie, zaleca się chłodzenie turbiny przez co najmniej 1-2 minuty. Po jeździe miejskiej lub krótkich dystansach wystarczy około 30-60 sekund. Im dłuższa była trasa, tym więcej czasu turbina potrzebowała na rozgrzanie, a co za tym idzie, tym dłużej będzie potrzebowała na ochłodzenie. Niezależnie od czasu chłodzenia, nigdy nie należy gwałtownie wyłączać silnika po intensywnej jeździe.
Ile wytrzyma turbo w dieslu?
Trwałość turbosprężarki w silniku Diesla zależy od wielu czynników, m.in. jakości turbosprężarki. Turbosprężarki renomowanych producentów, wykonane z wysokiej jakości materiałów, zazwyczaj wytrzymują dłużej. Tanie turbosprężarki, wykonane z gorszych materiałów, mogą ulec awarii po przejechaniu niewielkiego dystansu. Stosowanie się do zasad prawidłowej eksploatacji, takich jak unikanie gwałtownych przyspieszeń i przeciążeń, może wydłużyć żywotność turbosprężarki. Ogólnie rzecz biorąc, turbosprężarka w silniku Diesla powinna wytrzymać od 150 000 do 200 000 kilometrów.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze