Localizations image

Prawidłowy montaż turbosprężarki – jak sprawdzić turbinę

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.25
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

PRAWIDŁOWY MONTAŻ TURBO – JAK SPRAWDZIĆ TURBOSPRĘŻARKĘ – OBJAWY ZEPSUTEJ TURBINY w silniku diesla i benzynowym

Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką.
W celu ochrony turbosprężarki oraz po części silnika, w układach turbodoładowania stosuje się różnego rodzaju zawory regulujące ciśnienie. Do tych najczęściej stosowanych zaliczamy: Waste Gate (WG), Blow Off Valve (BOV) i Dump Valve (DV). Różnią się one nieco sposobem działania, o czym za chwilę. Aby dobrze zdiagnozować problem musimy wiedzieć jak działa turbosprężarka samochodowa.

Warto sobie w tym miejscu po krótce przypomnieć jak działa turbosprężarka i jak powinien wyglądać prawidłowy montaż turbosprężarki w silniku. Gazy wylotowe (spaliny) napędzają wirnik turbiny, która napędza koło kompresji, powodujące spręż powietrza dolotowego. Istotnym czynnikiem jest to, aby ciśnienie gazów wylotowych napędzających turbinę, jak i sprężonego powietrza, nie przekroczyło zadanego maksymalnego ciśnienia. Aby to zrealizować, potrzebna jest regulacja ciśnienia.

Zawór Waste Gate

Zawór Waste Gate

Pierwszym zaworem który opiszemy, jest zawór WG. Jest on odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru spalin, wpadających na łopatki turbiny. Tym samym, reguluje on prędkością obrotową sprężarki (wydatek sprężu). Zawór WG pozwala zatem utrzymać określone maksymalne ciśnienie doładowania, bez jego przekraczania. Zazwyczaj jest on wbudowany w konstrukcję turbosprężarki, ale zdarzają się przypadki jego zastosowania jako oddzielne urządzenie. Zawór ten znajduje się w układzie wylotowym pomiędzy przewodem na wlocie do turbiny, a kolektorem wydechowym. Obecnie za jego sterowanie odpowiada sterownik elektroniczny, który w przeciwieństwie do poprzedniego systemu sterowania – ciśnieniem gazów – jest znacznie precyzyjniejszy. W chwili osiągnięcia maksymalnego zadanego ciśnienia doładowania, zawór się otwiera powodując, że nadmiar spalin kierowany jest kanałem obejściowym prosto do układu wydechowego, z pominięciem turbosprężarki. Dzięki temu, turbosprężarka nie przekracza maksymalnej dopuszczalnej prędkości obrotowej, a tym samym nie ulegnie awarii. Bardzo często mylimy objawy zepsutej turbiny z uszkodzonym zaworem sterującym.

Zawór Blow Off

Trzecim zaworem o którym napiszemy, jest zawór DV. Jego działanie jest bardzo zbliżone do działania zaworu typu BOV, jednakże zamiast wypuszczania nadciśnienia powietrza do atmosfery, powietrze to kierowane jest bezpośrednio przed turbinę. Sterowanie zaworu DV odbywa się za pomocą sygnału z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zostaje zazwyczaj otwarty zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy.

Zawór Dump Valve

Zawór Dump Valve

Trzecim zaworem o którym napiszemy, jest zawór DV. Jego działanie jest bardzo zbliżone do działania zaworu typu BOV, jednakże zamiast wypuszczania nadciśnienia powietrza do atmosfery, powietrze to kierowane jest bezpośrednio przed turbinę. Sterowanie zaworu DV odbywa się za pomocą sygnału z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zostaje zazwyczaj otwarty zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy.

Komentarze

Aleks 2023-01-25 10:05:53

Aby prawidłowo zamontować turbosprężarkę, należy postępować zgodnie z instrukcją producenta oraz przestrzegać poniższych kroków:
Przed rozpoczęciem montażu należy dokładnie oczyścić miejsce montażu i upewnić się, że jest ono wolne od zanieczyszczeń.
Należy dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu, aby upewnić się, że wszystkie elementy są dostępne i że wszystko jest zgodne z wymaganiami producenta.
Należy dokładnie ustawić turbosprężarkę na miejscu montażu i upewnić się, że jest ona prawidłowo zamocowana.
Należy sprawdzić, czy wszystkie przewody i rury są prawidłowo podłączone do turbosprężarki.
Należy sprawdzić, czy wszystkie płyny eksploatacyjne (np. olej) są na odpowiednim poziomie i czy zostały zmienione zgodnie z zaleceniami producenta.
Po zakończeniu montażu należy przeprowadzić próbę uruchomienia silnika i sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo.
Jeśli wszystko jest prawidłowe, należy przeprowadzić test jazdy, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek nieprawidłowości, należy skontaktować się z mechanikiem samochodowym, aby usunąć usterki.

Marek 2020-03-05 10:36:46

Montaż turbo do silnika benzynowego pewnie jest dość podobny jak w silniku diesla, aczkolwiek moim czterokołowcem zawsze zajmują się profesjonaliści.

Liliana 2019-08-27 12:18:29

To, aż tyle zaworów jest w turbinie, fajnie się dowiedzieć :D

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO