PRAWIDŁOWY MONTAŻ TURBO – JAK SPRAWDZIĆ TURBOSPRĘŻARKĘ – OBJAWY ZEPSUTEJ TURBINY w silniku diesla i benzynowym
Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką.
W celu ochrony turbosprężarki oraz po części silnika, w układach turbodoładowania stosuje się różnego rodzaju zawory regulujące ciśnienie. Do tych najczęściej stosowanych zaliczamy: Waste Gate (WG), Blow Off Valve (BOV) i Dump Valve (DV). Różnią się one nieco sposobem działania, o czym za chwilę. Aby dobrze zdiagnozować problem musimy wiedzieć jak działa turbosprężarka samochodowa.
Warto sobie w tym miejscu po krótce przypomnieć jak działa turbosprężarka i jak powinien wyglądać prawidłowy montaż turbosprężarki w silniku. Gazy wylotowe (spaliny) napędzają wirnik turbiny, która napędza koło kompresji, powodujące spręż powietrza dolotowego. Istotnym czynnikiem jest to, aby ciśnienie gazów wylotowych napędzających turbinę, jak i sprężonego powietrza, nie przekroczyło zadanego maksymalnego ciśnienia. Aby to zrealizować, potrzebna jest regulacja ciśnienia.
Komentarze
Aby prawidłowo zamontować turbosprężarkę, należy postępować zgodnie z instrukcją producenta oraz przestrzegać poniższych kroków:
Przed rozpoczęciem montażu należy dokładnie oczyścić miejsce montażu i upewnić się, że jest ono wolne od zanieczyszczeń.
Należy dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu, aby upewnić się, że wszystkie elementy są dostępne i że wszystko jest zgodne z wymaganiami producenta.
Należy dokładnie ustawić turbosprężarkę na miejscu montażu i upewnić się, że jest ona prawidłowo zamocowana.
Należy sprawdzić, czy wszystkie przewody i rury są prawidłowo podłączone do turbosprężarki.
Należy sprawdzić, czy wszystkie płyny eksploatacyjne (np. olej) są na odpowiednim poziomie i czy zostały zmienione zgodnie z zaleceniami producenta.
Po zakończeniu montażu należy przeprowadzić próbę uruchomienia silnika i sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo.
Jeśli wszystko jest prawidłowe, należy przeprowadzić test jazdy, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek nieprawidłowości, należy skontaktować się z mechanikiem samochodowym, aby usunąć usterki.
Montaż turbo do silnika benzynowego pewnie jest dość podobny jak w silniku diesla, aczkolwiek moim czterokołowcem zawsze zajmują się profesjonaliści.
To, aż tyle zaworów jest w turbinie, fajnie się dowiedzieć :D