Localizations image
Strona główna / Aktualności / Prawidłowy montaż turbosprężarki – jak sprawdzić turbinę

Prawidłowy montaż turbosprężarki – jak sprawdzić turbinę

PRAWIDŁOWY MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – JAK SPRAWDZIĆ TURBOSPRĘŻARKĘ – OBJAWY ZEPSUTEJ TURBINY w silniku diesla i benzynowym

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką.
W celu ochrony turbosprężarki oraz po części silnika, w układach turbodoładowania stosuje się różnego rodzaju zawory regulujące ciśnienie. Do tych najczęściej stosowanych zaliczamy: Waste Gate (WG), Blow Off Valve (BOV) i Dump Valve (DV). Różnią się one nieco sposobem działania, o czym za chwilę. Aby dobrze zdiagnozować problem musimy wiedzieć jak działa turbosprężarka samochodowa.

Warto sobie w tym miejscu po krótce przypomnieć jak działa turbosprężarka i jak powinien wyglądać prawidłowy montaż turbosprężarki w silniku. Gazy wylotowe (spaliny) napędzają wirnik turbiny, która napędza koło kompresji, powodujące spręż powietrza dolotowego. Istotnym czynnikiem jest to, aby ciśnienie gazów wylotowych napędzających turbinę, jak i sprężonego powietrza, nie przekroczyło zadanego maksymalnego ciśnienia. Aby to zrealizować, potrzebna jest regulacja ciśnienia.

Pierwszym zaworem który opiszemy, jest zawór WG. Jest on odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru spalin, wpadających na łopatki turbiny. Tym samym, reguluje on prędkością obrotową sprężarki (wydatek sprężu). Zawór WG pozwala zatem utrzymać określone maksymalne ciśnienie doładowania, bez jego przekraczania. Zazwyczaj jest on wbudowany w konstrukcję turbosprężarki, ale zdarzają się przypadki jego zastosowania jako oddzielne urządzenie. Zawór ten znajduje się w układzie wylotowym pomiędzy przewodem na wlocie do turbiny, a kolektorem wydechowym. Obecnie za jego sterowanie odpowiada sterownik elektroniczny, który w przeciwieństwie do poprzedniego systemu sterowania – ciśnieniem gazów – jest znacznie precyzyjniejszy. W chwili osiągnięcia maksymalnego zadanego ciśnienia doładowania, zawór się otwiera powodując, że nadmiar spalin kierowany jest kanałem obejściowym prosto do układu wydechowego, z pominięciem turbosprężarki. Dzięki temu, turbosprężarka nie przekracza maksymalnej dopuszczalnej prędkości obrotowej, a tym samym nie ulegnie awarii. Bardzo często mylimy objawy zepsutej turbiny z uszkodzonym zaworem sterującym.


Zawór Waste Gate:

zawór Waste Gate


Drugim zaworem regulującym ciśnieniem doładowania, jest zawór BOV. Diametralna różnica pomiędzy nim, a zaworem WG polega na tym, że upuszcza on nadmiar nie spalin, lecz sprężonego powietrza. Warto zauważyć, że jego działanie jest aktywowane wyłącznie po zamknięciu przepustnicy silnika. Zawór ten działa na takiej zasadzie, że upuszcza nadciśnienie powietrza do atmosfery, które nie może znaleźć ujścia przez zamkniętą przepustnicę. Istotną wadą tego zaworu jest to, że część nadmiaru sprężonego powietrza powraca na łopatki koła kompresji, powodując hamowanie turbosprężarki, a tym samym szybsze jej zużycie.


Zawór Blow Off Valve:

zawór Blow Off Valve


Trzecim zaworem o którym napiszemy, jest zawór DV. Jego działanie jest bardzo zbliżone do działania zaworu typu BOV, jednakże zamiast wypuszczania nadciśnienia powietrza do atmosfery, powietrze to kierowane jest bezpośrednio przed turbinę. Sterowanie zaworu DV odbywa się za pomocą sygnału z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zostaje zazwyczaj otwarty zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy.


Zawór Dump Valve:

zawór Dump Valve

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Turbina diesel 02 października 2018

Turbina diesel

Turbina diesel Turbina Diesel | Regeneracja AUDI, SEAT, SKODA, VW, MAZDA 5,6 –...

Objawy uszkodzonej turbiny 02 października 2018

Objawy uszkodzonej turbiny

Objawy uszkodzenia turbiny – Co powinieneś wiedzieć!!! – Ważne informacje...

Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo 02 października 2018

Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo

Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo Udostępnij ...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.