blog

Prawidłowy montaż turbosprężarki – jak sprawdzić turbinę

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

PRAWIDŁOWY MONTAŻ TURBO – JAK SPRAWDZIĆ TURBOSPRĘŻARKĘ – OBJAWY ZEPSUTEJ TURBINY w silniku diesla i benzynowym

Zawory regulujące ciśnienie w układach z turbosprężarką.
W celu ochrony turbosprężarki oraz po części silnika, w układach turbodoładowania stosuje się różnego rodzaju zawory regulujące ciśnienie. Do tych najczęściej stosowanych zaliczamy: Waste Gate (WG), Blow Off Valve (BOV) i Dump Valve (DV). Różnią się one nieco sposobem działania, o czym za chwilę. Aby dobrze zdiagnozować problem musimy wiedzieć jak działa turbosprężarka samochodowa.

Warto sobie w tym miejscu po krótce przypomnieć jak działa turbosprężarka i jak powinien wyglądać prawidłowy montaż turbosprężarki w silniku. Gazy wylotowe (spaliny) napędzają wirnik turbiny, która napędza koło kompresji, powodujące spręż powietrza dolotowego. Istotnym czynnikiem jest to, aby ciśnienie gazów wylotowych napędzających turbinę, jak i sprężonego powietrza, nie przekroczyło zadanego maksymalnego ciśnienia. Aby to zrealizować, potrzebna jest regulacja ciśnienia.

Zawór Waste Gate

Zawór Waste Gate

Pierwszym zaworem który opiszemy, jest zawór WG. Jest on odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru spalin, wpadających na łopatki turbiny. Tym samym, reguluje on prędkością obrotową sprężarki (wydatek sprężu). Zawór WG pozwala zatem utrzymać określone maksymalne ciśnienie doładowania, bez jego przekraczania. Zazwyczaj jest on wbudowany w konstrukcję turbosprężarki, ale zdarzają się przypadki jego zastosowania jako oddzielne urządzenie. Zawór ten znajduje się w układzie wylotowym pomiędzy przewodem na wlocie do turbiny, a kolektorem wydechowym. Obecnie za jego sterowanie odpowiada sterownik elektroniczny, który w przeciwieństwie do poprzedniego systemu sterowania – ciśnieniem gazów – jest znacznie precyzyjniejszy. W chwili osiągnięcia maksymalnego zadanego ciśnienia doładowania, zawór się otwiera powodując, że nadmiar spalin kierowany jest kanałem obejściowym prosto do układu wydechowego, z pominięciem turbosprężarki. Dzięki temu, turbosprężarka nie przekracza maksymalnej dopuszczalnej prędkości obrotowej, a tym samym nie ulegnie awarii. Bardzo często mylimy objawy zepsutej turbiny z uszkodzonym zaworem sterującym.

Zawór Blow Off

Trzecim zaworem o którym napiszemy, jest zawór DV. Jego działanie jest bardzo zbliżone do działania zaworu typu BOV, jednakże zamiast wypuszczania nadciśnienia powietrza do atmosfery, powietrze to kierowane jest bezpośrednio przed turbinę. Sterowanie zaworu DV odbywa się za pomocą sygnału z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zostaje zazwyczaj otwarty zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy.

Zawór Dump Valve

Zawór Dump Valve

Trzecim zaworem o którym napiszemy, jest zawór DV. Jego działanie jest bardzo zbliżone do działania zaworu typu BOV, jednakże zamiast wypuszczania nadciśnienia powietrza do atmosfery, powietrze to kierowane jest bezpośrednio przed turbinę. Sterowanie zaworu DV odbywa się za pomocą sygnału z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zostaje zazwyczaj otwarty zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.25

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.25
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Aleks
2023-01-25 10:05:53
Aby prawidłowo zamontować turbosprężarkę, należy postępować zgodnie z instrukcją producenta oraz przestrzegać poniższych kroków: Przed rozpoczęciem montażu należy dokładnie oczyścić miejsce montażu i upewnić się, że jest ono wolne od zanieczyszczeń. Należy dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu, aby upewnić się, że wszystkie elementy są dostępne i że wszystko jest zgodne z wymaganiami producenta. Należy dokładnie ustawić turbosprężarkę na miejscu montażu i upewnić się, że jest ona prawidłowo zamocowana. Należy sprawdzić, czy wszystkie przewody i rury są prawidłowo podłączone do turbosprężarki. Należy sprawdzić, czy wszystkie płyny eksploatacyjne (np. olej) są na odpowiednim poziomie i czy zostały zmienione zgodnie z zaleceniami producenta. Po zakończeniu montażu należy przeprowadzić próbę uruchomienia silnika i sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo. Jeśli wszystko jest prawidłowe, należy przeprowadzić test jazdy, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek nieprawidłowości, należy skontaktować się z mechanikiem samochodowym, aby usunąć usterki.
Marek
2020-03-05 10:36:46
Montaż turbo do silnika benzynowego pewnie jest dość podobny jak w silniku diesla, aczkolwiek moim czterokołowcem zawsze zajmują się profesjonaliści.
Liliana
2019-08-27 12:18:29
To, aż tyle zaworów jest w turbinie, fajnie się dowiedzieć :D

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60