blog

Ile studzić turbinę po trasie?

15 września 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

studzenie turbo

Po dynamicznej i dłuższej trasie warto odczekać około 1-2 minut z wyłączeniem silnika. O ile przy krótkich dystansach przy niewielkim obciążeniu kierowca nie powinien się martwić o kondycję silnika, o tyle przy bardziej dynamicznych, kiedy korzystamy z całego potencjału napędu, przed wyłączeniem silnik powinien zostać ostudzony. Zwłaszcza wtedy, kiedy jest to jednostka turbodoładowana, która dzięki turbinie zapewnia lepszą elastyczność i dynamikę w trakcie jazdy. Jeżeli wyłączymy rozgrzany silnik od razu po zatrzymaniu pojazdu, odetniemy dopływ oleju do wciąż bezwładnie pracującej turbosprężarki. Na skutek tego temperatura środka smarującego wzrośnie, powodując jego zwęglenie, zacierając łożyska i zatykając kanały olejowe sadzą.

Studzenie turbiny i silnika po dynamicznej jeździe - Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu

Turbinę powinniśmy schładzać przede wszystkim po forsownej jeździe, co oznacza jazdę sportową lub długotrwałą z wysoką prędkością. Po dojechaniu na miejsce docelowe i zatrzymaniu się warto odczekać około 1-2 minut z silnikiem pracującym na biegu jałowym, aby wirnik turbiny zdążył wytracić prędkość, a pracujący wciąż olej obniżył temperaturę podzespołu. Najbardziej naturalną i prostą metodą jest zaparkowanie, odpięcie pasów, zabranie wszystkiego, co jest nam potrzebne, a następnie wyłączenia silnika. Czas studzenia podzespołu na postoju możemy skrócić, jeżeli na 1-2 kilometry przed planowanym postojem zwolnimy do takiej prędkości, przy której silnik będzie pracował pod niedużym obciążeniem, na niskich obrotach.

1. Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Chłodzenie turbiny diesel

O ile po krótkich dystansach i przy niewielkim obciążeniu ni powinniśmy się martwić kondycją silnika i jego osprzętu przy wyłączaniu, o tyle po długiej przejażdżce, podczas której korzystaliśmy z całego potencjału napędu, warto pamiętać o wystudzeniu silnika przed wyłączeniem. Wyłączając rozgrzaną jednostkę napędową zaraz po zatrzymaniu samochodu, odcinamy dopływ oleju do wciąż bezwładnie pracującej turbiny, na skute czego temperatura gwałtownie wzrasta i powoduje zwęglenie oleju, zatkanie sadzą kanałów olejowych i zatarcie łożysk. Dlatego po forsowanej podróży powinniśmy odczekać około 1-2 minut, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny mógł na spokojnie wytracić prędkość, a wciąż pracujący olej obniżył temperaturę podzespołu, zanim wyłączymy silnik. Jeżeli jedziemy autostradą i mamy w planach zjechać na stację paliw czy parking, możemy zwolnić tempo mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem. Tak, aby silnik samochodu pracował na niskich obrotach, jednakże pod niewielkim obciążeniem.

studzenie silnika

2. Czy studzenie turbiny po dynamicznej jeździe jest konieczne? - Turbo timer

Studzenie turbiny po dynamicznej jeździe jest konieczne. Jednakże możemy zapatrzeć się w urządzenie zwane Turbo timerem, które podtrzymuje pracę silnika po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki. To urządzenie wyposażone jest w przekaźnik, który przekazuje napięcie do układu zapłonowego, aby przez zaprogramowany czas podtrzymać pracę jednostki napędowej. Po upłynięciu zaprogramowanego czasu silnik kończy swoją pracę. W zależności od modelu Turbo timera jego pracę możemy zaprogramować od 1 minut do nawet 30 minut. To urządzenie znajduje swoje zastosowanie wśród samochodów turbodoładowanych z zapłonem uruchamianym przy użyciu kluczyka.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Hubert
2022-12-30 09:05:45
Turbosprężarka jest elementem silnika, który nagrzewa się podczas pracy i wymaga odpowiedniego chłodzenia po zakończeniu jazdy. Zaleca się, aby po zakończeniu jazdy pozostawić silnik włączony na kilka minut, aby turbosprężarka mogła się odpowiednio schłodzić. W ten sposób można zapobiec przegrzaniu się turbosprężarki i związanym z tym uszkodzeniom. Czas, po jakim należy studzić turbosprężarkę, zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki eksploatacyjne, jakość paliwa i oleju silnikowego oraz prawidłowość serwisowania. W przypadku prawidłowego użytkowania i odpowiedniej obsługi turbosprężarka może wymagać kilku minut chłodzenia po zakończeniu jazdy. Jednak w przypadku intensywnego użytkowania lub nieprawidłowej obsługi może być konieczne pozostawienie silnika włączonego na dłuższy czas, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60