Localizations image

Gwiżdżąca turbina w 1.9 TDI – przyczyna

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Charakterystyczny w kultowym silniku 1.9 TDI gwizd przy dodawaniu gazu wskazywać może na awarię w układzie turbodoładowania. Gwizd przy dodawaniu gazu – diesel lub benzyna może wskazywać na porządne wysłużenie się wirnika turbiny lub zanieczyszczone kierownice mechanizmu VNT. Sytuacja, taka jak wyjąca turbina czy też jej świst podczas przyspieszania może być spowodowany także nieszczelnością układu dolotowego; mogło dojść do rozszczelnienia intercoolera lub wysunięcia się jednego z przewodów dolotu.

Gwiżdżąca turbina w 1.9 TDI – przyczyna
Gwiżdżąca turbina w 1.9 TDI – przyczyna

Zamiast marnować swój czas i gdybać, co może być tego dokładną przyczyną, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wizyta w najbliższym serwisie, który po szybkiej weryfikacji zlokalizuje przyczynę powodującą wspominaną sytuację.

1. Objawy nieszczelnego układu dolotowego

Objawy nieszczelnego dolotu to nie tylko świst, czy też gwizd, ale również znaczny spadek mocy pojazdu, szarpanie samochodem podczas jazdy zwłaszcza w sytuacji, kiedy należy przyspieszyć. Podobnie, jak w przypadku awarii turbo, nieszczelny intercooler powoduje zwiększony pobór paliwa.

Intercooler ma za zadanie zapewnienie dodatkowego chłodzenia turbosprężarce, dlatego ważne jest aby był w 100% sprawny. Niestety, ale ze względu na swoją lokalizację - tuż za przednim zderzakiem - narażony jest na różnego rodzaju uszkodzenia, najczęściej są to odpryskujące kamyki lub bliski kontakt z dziką zwierzyną.

Eksploatacja pojazdu turbodoładowanego

Posiadacze pojazdów TDI często zastanawiają się nad tym, jak jeździć dieslem z turbiną, aby nie doprowadzić do jej szybkiej awarii. W pierwszej kolejności należy zadbać o prawidłowe smarowanie układu turbodoładowania. Ważne jest również to, aby szybko reagować na nawet najmniejsze objawy, które wskazywać mogą na awarię turbo. Wpływ na turbo ma również styl jazdy, a co za tym idzie gaszenie i odpalanie pojazdu, mało kto zwraca uwagę na chłodzenie turbiny po dłuższej trasie oraz zapomina o unikaniu jazdy na wysokich obrotach, kiedy silnik oraz olej nie są dostatecznie rozgrzane. Oczywiście poruszanie się wyłącznie po mieście również nie jest korzystne dla turbosprężarki, jak i filtra cząstek stałych DPF/FAP.

Eksploatacja pojazdu turbodoładowanego
Eksploatacja pojazdu turbodoładowanego

Do awarii turbo doprowadzić może awaria innego elementu samochodowego, jak chociażby wtryskiwaczy.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Jak prawidłowo eksploatować turbosprężarkę? 22 listopada 2021

Jak prawidłowo eksploatować turbosprężarkę?

Jak prawidłowo eksploatować turbosprężarkę? Ważna jest cykliczna wymiana...

Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo 02 października 2018

Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo

1. Budowa oraz ceny części do turbosprężarek samochodowychTeoretycznie turbosprężarka...

Jak dbać o turbinę w dieslu? 18 Grudzień 2020

Jak dbać o turbinę w dieslu?

Jak dbać o turbinę w dieslu, żeby móc mówić o jej długowieczności? Czy występuje...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO