Localizations image

Dlaczego zacina się geometria?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Dlaczego zacina się geometria?
Dlaczego zacina się geometria?

Głównym powodem zacinania się mechanizmu VNT jest nagromadzony nagar, który blokuje łopatki zmiennej geometrii turbiny uniemożliwiając ich swobodne ruchy. Zacinanie się geometrii może być również spowodowane uszkodzoną gruszką turbiny, czego charakterystyczną cechą są skoki jej sztangi. Płynną pracę kierownic spalin zmiennej geometrii turbiny zaburzać będzie również zbyt niskie ciśnienie w turbosprężarce.

Turbina znowu się zacina - rozruszanie zmiennej geometrii

W przypadku zacinania czy też całkowitego zablokowania się kierownic VNT należy poddać turbosprężarkę procesowi regeneracji, podczas którego turbo przejdzie dokładną weryfikację – pozwoli to na oszacowanie uszkodzeń turbo. Podczas procesu regeneracji turbo poddawane jest również dokładnemu czyszczeniu, którego zadaniem jest usunięcie zanieczyszczeń oraz rozruszanie zapieczonych kierownic VNT.

1. Zacinająca się zmienna geometria - czyszczenie zmiennej geometrii bez rozbierania

Samodzielne czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez jej demontażu na części pierwsze może zakończyć się niepowodzeniem. Stosowanie różnego rodzaju preparatów czyszczących, ze względu na rodzaj i stopień zanieczyszczeń nie poradzi sobie z nimi tak dobrze, jak czyszczenie turbo z VNT w specjalistycznej maszynie.

2. Turbina się zapieka - co jest przyczyną?

Zapiekanie się turbiny spowodowane jest niedostateczną ilością oleju silnikowego. Również olej o słabych właściwościach powodował będzie zaburzoną pracę zmiennej geometrii turbiny. Olej oprócz właściwości smarnych oraz chłodzących chroni turbosprężarki jak i mechanizm VNT przed rdzą. To właśnie rdza wpływa na blokowanie się, zapiekanie kierownic spalin co powoduje, że praca turbosprężarki ulega pogorszeniu.

Turbina się zapieka
Turbina się zapieka

3. Brak mocy, turbina zawiesza się - awaria turbiny podczas jazdy

Jeżeli podczas jazdy nastąpił nagły spadek mocy pojazdu, co więcej towarzyszyły temu inne objawy wskazujące na awarię turbiny, jak na przykład kontrolka check engine, kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego czy wycieki oleju to nie pozostaje nic innego jak udanie się do serwisu. Im szybciej to uczynisz, tym niższe będą koszta naprawy.

4. Turbina ze zmienną geometrią czy bez VNT?

Różnica pomiędzy turbo z technologią VNT a turbo ze stałą geometrią zauważalna jest przede wszystkim w budowie turbosprężarek. Co więcej, wzbogacenie turbosprężarki w mechanizm zmiennej geometrii pozwolił za zminimalizowanie występowania turbodziury, czyli opóźnionej reakcji silnika na wciskany przycisk gazu.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Zadane ciśnienie doładowania 10 lutego 2021

Zadane ciśnienie doładowania

Zastanawiałeś się pewnie, czym jest zadane ciśnienie doładowania turbiny? Wartość...

Co daje turbina w samochodzie? 13 listopada 2020

Co daje turbina w samochodzie?

Co daje turbina w samochodzie? Takie pytanie może postawić wielu początkujących...

Jak jeździć z turbiną 02 października 2020

Jak jeździć z turbiną

Pytanie o to, jak jeździć z turbiną, jest często zadawane przez osoby, które...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO