blog

Dlaczego zacina się geometria?

17 listopada 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbospręzarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Głównym powodem zacinania się mechanizmu VNT jest nagromadzony nagar, który blokuje łopatki zmiennej geometrii turbiny uniemożliwiając ich swobodne ruchy. Zacinanie się geometrii może być również spowodowane uszkodzoną gruszką turbiny, czego charakterystyczną cechą są skoki jej sztangi. Płynną pracę kierownic spalin zmiennej geometrii turbiny zaburzać będzie również zbyt niskie ciśnienie w turbosprężarce.

Turbina znowu się zacina - rozruszanie zmiennej geometrii

W przypadku zacinania czy też całkowitego zablokowania się kierownic VNT należy poddać turbosprężarkę procesowi regeneracji, podczas którego turbo przejdzie dokładną weryfikację – pozwoli to na oszacowanie uszkodzeń turbo. Podczas procesu regeneracji turbo poddawane jest również dokładnemu czyszczeniu, którego zadaniem jest usunięcie zanieczyszczeń oraz rozruszanie zapieczonych kierownic VNT.

Zacinająca się zmienna geometria - czyszczenie zmiennej geometrii bez rozbierania

Samodzielne czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez jej demontażu na części pierwsze może zakończyć się niepowodzeniem. Stosowanie różnego rodzaju preparatów czyszczących, ze względu na rodzaj i stopień zanieczyszczeń nie poradzi sobie z nimi tak dobrze, jak czyszczenie turbo z VNT w specjalistycznej maszynie.

Turbina się zapieka - co jest przyczyną?

Zapiekanie się turbiny spowodowane jest niedostateczną ilością oleju silnikowego. Również olej o słabych właściwościach powodował będzie zaburzoną pracę zmiennej geometrii turbiny. Olej oprócz właściwości smarnych oraz chłodzących chroni turbosprężarki jak i mechanizm VNT przed rdzą. To właśnie rdza wpływa na blokowanie się, zapiekanie kierownic spalin co powoduje, że praca turbosprężarki ulega pogorszeniu.

Brak mocy, turbina zawiesza się - awaria turbiny podczas jazdy

Jeżeli podczas jazdy nastąpił nagły spadek mocy pojazdu, co więcej towarzyszyły temu inne objawy wskazujące na awarię turbiny, jak na przykład kontrolka check engine, kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego czy wycieki oleju to nie pozostaje nic innego jak udanie się do serwisu. Im szybciej to uczynisz, tym niższe będą koszta naprawy.

Turbina ze zmienną geometrią czy bez VNT?

Różnica pomiędzy turbo z technologią VNT a turbo ze stałą geometrią zauważalna jest przede wszystkim w budowie turbosprężarek. Co więcej, wzbogacenie turbosprężarki w mechanizm zmiennej geometrii pozwolił za zminimalizowanie występowania turbodziury, czyli opóźnionej reakcji silnika na wciskany przycisk gazu.



Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Aleks
2023-01-11 15:00:47
Zmienna geometria turbiny może zaciągać się z kilku powodów. Jednym z najczęstszych jest uszkodzenie lub zużycie elementów mechanicznych, takich jak łożyska czy prowadnice, które utrzymują kąt nastawienia kierownic wlotowych. Innym powodem może być zanieczyszczenie lub nagromadzenie sadzy w okolicy łopatek, co utrudnia ich ruch. Innym czynnikiem jest problem elektronicznego lub elektrycznego mechanizmu kontrolującego położenie skrzydełek. Jeśli jest to problem powtarzający należy skontaktować się z serwisem, który sprawdzi przyczyny i udzieli właściwej rady co zrobić.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60