
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Turbosprężarka jest jednym z elementów silnika, który jest odpowiedzialny za jego doładowanie, ale często potocznie utożsamiamy turbosprężarkę z turbiną, mówiąc o „samochodzie z turbiną” lub „z turbo”. Budowa turbosprężarki jest oparta na dwóch podstawowych elementach, w tym turbiny i sprężarki. Dlatego więc turbina i turbosprężarka to nie jest to samo. Turbina, inaczej część gorąca jest kluczową częścią turbosprężarki i bez niej maszyna wirnikowa nie ma racji bytu. Część gorąca jest w stanie osiągnąć nawet 900 stopni Celsjusza.
Turbina a turbosprężarka – najważniejsze różnice - Turbosprężarka do czego służy

Turbodoładowanie czy turbosprężarka, potocznie nazywana również turbo, jest elementem silnika spalinowego, który pozwala na zwiększenie jego mocy – doładowanie. Turbosprężarka jest elementem składającym się z turbiny i sprężarki. Jak widać turbosprężarka i turbina nie jest tym samym, ponieważ turbina jest częścią urządzenia turbo. Jednakże na co dzień używamy tych dwóch pojęć zamiennie. Urządzenie turbo skład się z dwóch elementów – sprężarki i turbiny. Turbina, zwana także częścią gorącą – temperatura w niej sięga nawet 900 stopni Celsjusza. Podstawowym zadaniem turbiny jest wprowadzenie w ruch koła kompresji w sprężarce, który jest napędzany energią spalin, wydobywających w wirnik turbiny.
Turbosprężarka - Turbosprężarka budowa i zasada działania
Wbrew pozorom działanie turbosprężarki nie jest skomplikowane, w przeciwieństwie do jej konstrukcji i wysokości ewentualnych kosztów naprawy. Turbosprężarka jest złożona z dwóch wirników: ciepłego i zimnego, które są połączone wałem napędowym. Wirnik strony ciepłej jest umieszczony w układzie wydechowym, gdzie wykorzystuje energię wylotową spalin. Pod wpływem ciśnienia, które generują spaliny w układzie wydechowym, wirnik jest wprawiany w ruch. Im wyższe obroty silnika, tym większa prędkość obrotowa tego elementu. Z wykorzystaniem wału jednocześnie wprawiany jest w ruch zimny wirnik, którego zadaniem jest zwiększenie ciśnienia powietrza dostarczanego do cylindrów.
Turbo czy kompresor - Różnice, koszty, trwałość - Turbosprężarka a kompresor
Turbosprężarka i kompresor mają cen sam cel, czyli zwiększenie mocy jednostki napędowej. Dzięki turbinie lub kompresorowi podnoszone jest ciśnienie w układzie dolotowym. Przez zwiększenie ciśnienia do komór spalania trafia zdecydowanie większa dawka tlenu, co przekłada się bezpośrednio na efektywniejsze spalanie mieszanki paliwowej. Znacznie większa popularność doładowania w formie turbosprężarki głównie wynika z niższych kosztów produkcji, niższego zużycia paliwa oraz poziomu generowanej dodatkowo mocy. Jest bardziej awaryjna od kompresora, ale też pracuje znacznie ciszej i zajmuje mniej miejsca pod maską.
Jaka jest różnica między turbo a kompresorem? - Turbina samochodowa
Turbosprężarka i kompresor nazywane są układami wymuszonej indukcji, ponieważ oba te systemy mają na celu zwiększenie wydajności silnika poprzez podanie dodatkowej ilości powietrza do komory spalania. Pomimo tego, że te urządzenia mają ten sam cel, to różnią się zarówno konstrukcją, lokalizacją oraz sposobem działania.
Kompresor napędzany jest przez wał korbowy silnika samochodu, natomiast turbosprężarka napędzana jest przez energię spalin. Moc kompresora jest wprost proporcjonalna do mocy silnika, przez co urządzenie nie opóźnia się, z kolei w turbo występuje opóźnienie, ponieważ turbina jest napędzana spalinami. Działanie turbosprężarki zależy od prędkości pojazdu, podczas gdy kompresor ma stałą moc i nie zależy od prędkości samochodu. Warto wiedzieć, że praca kompresora zwiększa zużycie paliwa, a praca turbosprężarki zmniejsza.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze