blog

Co to jest aktuator turbiny? Sprawdź czy to wiesz!

5 września 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Aktuator turbiny, to element stosowany w turbosprężarkach, który odgrywa kluczową rolę w regulacji ciśnienia powietrza w układzie dolotowym silnika Diesla wyposażonego w turbosprężarkę. Inna używana nazwa tego komponentu to siłownik podciśnieniowy, natomiast najczęściej można się spotkać z określeniem „gruszka”.
Aktuator występuje w turbinach ze zmienną geometrią, jest odpowiedzialny za sterowanie sztangą, czyli finalnie również łopatkami. Dzięki gruszce silniki Diesla mogą osiągać lepszą wydajność i efektywność, jednocześnie zachowując bezpieczeństwo pracy silnika w różnych warunkach.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Jak działa aktuator turbo?

Aktuator w turbosprężarkach jest elementem, który kontroluje działanie wastegate, czyli zaworu wydechowego w turbosprężarce. Zawór upustowy turbiny (wastegate) umożliwia regulację ciśnienia powietrza w układzie dolotowym silnika. Za co więc odpowiada akturator? Oto dokładny opis jego działania:
• Ciśnienie powietrza w układzie dolotowym osiąga poziom, który wymaga regulacji, aktuator zostaje aktywowany.
• Następnie w wyniku tego działania wastegate zostaje otwarty, co umożliwia częściowe omijanie turbiny przez gaz wydechowy.
• Finalnie otwarcie zaworu obejściowego zmniejsza prędkość obrotową turbosprężarki i ogranicza dostarczanie powietrza do silnika.
Aktuator jest zatem kluczowym elementem, który umożliwia kontrolę ciśnienia i prędkości obrotowej turbiny, co wpływa na wydajność i efektywność silnika z turbosprężarką.

Jakie są objawy uszkodzonej gruszki turbiny?

gruszka turbiny

Jednym z głównych objawów uszkodzonej gruszki turbiny jest utrata mocy silnika. Jeśli gruszka nie działa poprawnie i nie kontroluje zaworu upustowego, turbosprężarka może działać z nadmiernym ciśnieniem lub prędkością obrotową, co może prowadzić do utraty mocy. Kolejnym z symptomów dla uszkodzonej gruszki jest nadmierne ciśnienie w układzie dolotowym, co może prowadzić do obciążeń silnika. Następnym charakterystycznym objawem jest przerywanie mocy lub „boost spike”, czyli nagłe i krótkotrwałe zwiększenie ciśnienia powietrza, które może prowadzić do nierównej pracy silnika. Występuje również zwiększone zużycie paliwa i zwiększona emisja spalin.
Jeśli podejrzewasz, że gruszka turbiny w twojej turbosprężarce jest uszkodzona, zaleca się skonsultowanie się z mechanikiem lub specjalistą od turbosprężarek, który może przeprowadzić odpowiednią diagnostykę i naprawę. Uszkodzenie gruszki turbiny może prowadzić do poważniejszych problemów z turbosprężarką i silnikiem, dlatego ważne jest, aby rozwiązać ten problem w odpowiednim czasie.

Kiedy wiadomo, że turbina jest do wymiany?

Jednym z charakterystycznych objawów, które mogą sugerować, że turbina jest do wymiany to głośne, nietypowe odgłosy jak gwizdanie, skrzeczenie czy stukanie, które mogą świadczyć np. o wycieku powietrza czy uszkodzonych elementach wewnętrznych. Kolejnym oczywistym znakiem, który świadczy o tym, że turbina może być do wymiany jest spadek wydajności pojazdu oraz zwiększone zużycie oleju.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.63

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.63
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60