Co to jest aktuator turbiny? Sprawdź czy to wiesz!
Aktuator turbiny, to element stosowany w turbosprężarkach, który odgrywa kluczową rolę w regulacji ciśnienia powietrza w układzie dolotowym silnika Diesla wyposażonego w turbosprężarkę. Inna używana nazwa tego komponentu to siłownik podciśnieniowy, natomiast najczęściej można się spotkać z określeniem „gruszka”.
Aktuator występuje w turbinach ze zmienną geometrią, jest odpowiedzialny za sterowanie sztangą, czyli finalnie również łopatkami. Dzięki gruszce silniki Diesla mogą osiągać lepszą wydajność i efektywność, jednocześnie zachowując bezpieczeństwo pracy silnika w różnych warunkach.
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Jak działa aktuator turbo?
Aktuator w turbosprężarkach jest elementem, który kontroluje działanie wastegate, czyli zaworu wydechowego w turbosprężarce. Zawór upustowy turbiny (wastegate) umożliwia regulację ciśnienia powietrza w układzie dolotowym silnika. Za co więc odpowiada akturator? Oto dokładny opis jego działania:
• Ciśnienie powietrza w układzie dolotowym osiąga poziom, który wymaga regulacji, aktuator zostaje aktywowany.
• Następnie w wyniku tego działania wastegate zostaje otwarty, co umożliwia częściowe omijanie turbiny przez gaz wydechowy.
• Finalnie otwarcie zaworu obejściowego zmniejsza prędkość obrotową turbosprężarki i ogranicza dostarczanie powietrza do silnika.
Aktuator jest zatem kluczowym elementem, który umożliwia kontrolę ciśnienia i prędkości obrotowej turbiny, co wpływa na wydajność i efektywność silnika z turbosprężarką.
Jakie są objawy uszkodzonej gruszki turbiny?
Jednym z głównych objawów uszkodzonej gruszki turbiny jest utrata mocy silnika. Jeśli gruszka nie działa poprawnie i nie kontroluje zaworu upustowego, turbosprężarka może działać z nadmiernym ciśnieniem lub prędkością obrotową, co może prowadzić do utraty mocy. Kolejnym z symptomów dla uszkodzonej gruszki jest nadmierne ciśnienie w układzie dolotowym, co może prowadzić do obciążeń silnika. Następnym charakterystycznym objawem jest przerywanie mocy lub „boost spike”, czyli nagłe i krótkotrwałe zwiększenie ciśnienia powietrza, które może prowadzić do nierównej pracy silnika. Występuje również zwiększone zużycie paliwa i zwiększona emisja spalin.
Jeśli podejrzewasz, że gruszka turbiny w twojej turbosprężarce jest uszkodzona, zaleca się skonsultowanie się z mechanikiem lub specjalistą od turbosprężarek, który może przeprowadzić odpowiednią diagnostykę i naprawę. Uszkodzenie gruszki turbiny może prowadzić do poważniejszych problemów z turbosprężarką i silnikiem, dlatego ważne jest, aby rozwiązać ten problem w odpowiednim czasie.
Kiedy wiadomo, że turbina jest do wymiany?
Jednym z charakterystycznych objawów, które mogą sugerować, że turbina jest do wymiany to głośne, nietypowe odgłosy jak gwizdanie, skrzeczenie czy stukanie, które mogą świadczyć np. o wycieku powietrza czy uszkodzonych elementach wewnętrznych. Kolejnym oczywistym znakiem, który świadczy o tym, że turbina może być do wymiany jest spadek wydajności pojazdu oraz zwiększone zużycie oleju.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek