Localizations image

Aktuator turbiny – za co odpowiada?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5

Akturator turbiny nazywany również siłownikiem podciśnieniowym lub potocznie gruszką turbiny odpowiada za automatyczne ograniczenie maksymalnego doładowania jednostki napędowej, ma to wpływ na żywotność, a zarazem wydajność turbiny.

Aktuator turbiny – za co odpowiada?
Aktuator turbiny – za co odpowiada?

Gruszka turbiny posiada również cięgno, jego ruchy regulują otwieranie i zamykanie się kierownic spalin w zmiennej geometrii. Sprawna gruszka turbiny sprawia, że ruchy cięgna są płynne, natomiast skoki sztangi turbiny wskazywać mogą na nieszczelność aktuatora lub zatarty mechanizm VNT.

1. Rozruszanie sztangi turbiny

Zapieczoną sztangę turbiny, aby rozruszać należy poddać procesowi regeneracji, podczas którego turbosprężarka zostanie rozpołowiona na dwie części. Następnie turbo poddawane jest dokładnemu czyszczeniu z nagaru i innych zanieczyszczeń, które uniemożliwiają swobodne ich ruchy. Podczas regeneracji często wymienienie są również uszkodzone komponenty turbosprężarki, jak chociażby uszkodzony wirnik turbiny.

Można również podjąć się samodzielnego rozruszania sztangi turbiny przy pomocy dostępnych na rynku środków penetrujących. Jednakże czyszczenie turbosprężarki bez demontażu, a co za tym idzie również rozruszanie sztangi może okazać się niewystarczające. Osad, jakim jest nagar, należy do ciężko usuwalnych, w przypadku jego grubej warstwy domowe czyszczenie nie zawsze może okazać się skuteczne.

Regulacja zaworu podciśnienia

Nieprawidłowo ustawiona gruszka turbiny po regeneracji turbosprężarki będzie powodowała pewne zaburzenia w pracy pojazdu. Najczęściej jest to spadek mocy, co wiązać się będzie z problemem podjazdu nawet pod niewielkie wzniesienie. Innym objawem źle ustawionego zaworu podciśnienia będzie przeładowanie turbo, oznacza to, że w turbosprężarce występować będzie zbyt wysokie ciśnienie doładowania. Jazda z tak niesprawnym turbo spowodować może serie innym awarii w tym znacznie obciąży silnik pojazdu.

Regulacja zaworu podciśnienia
Regulacja zaworu podciśnienia

Brak kalibracji lub niedokładnie przeprowadzona regulacja może być również przyczyna opóźnionej reakcji pojazdu na wciskany pedał gazu, czyli występowanie tzw. turbodziury. Dlatego też decydując się na regenerację turbo, najlepiej zlecić ją sprawdzonemu serwisowi, aby nie doszło w przyszłości do przykrych niespodzianek.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Nie wiem, jak sprawdzić, jaką mam turbinę 24 listopada 2020

Nie wiem, jak sprawdzić, jaką mam turbinę

Praktycznie każdy kierowca, który staje przed zazwyczaj dość niespodziewanym fak...

Studzenie turbiny 01 października 2020

Studzenie turbiny

Miłośnicy dynamicznej jazdy Dieslem niekiedy zapominają o bardzo istotnej kwestii, ja...

Ile kosztuje nowa turbina? 21 lutego 2022

Ile kosztuje nowa turbina?

Ile kosztuje nowa turbina? Koszt nowej turbosprężarki waha się w granicach od...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO