Aktuator turbiny – za co odpowiada?
Akturator turbiny nazywany również siłownikiem podciśnieniowym lub potocznie gruszką turbiny odpowiada za automatyczne ograniczenie maksymalnego doładowania jednostki napędowej, ma to wpływ na żywotność, a zarazem wydajność turbiny.
Gruszka turbiny posiada również cięgno, jego ruchy regulują otwieranie i zamykanie się kierownic spalin w zmiennej geometrii. Sprawna gruszka turbiny sprawia, że ruchy cięgna są płynne, natomiast skoki sztangi turbiny wskazywać mogą na nieszczelność aktuatora lub zatarty mechanizm VNT.
1. Rozruszanie sztangi turbiny
Zapieczoną sztangę turbiny, aby rozruszać należy poddać procesowi regeneracji, podczas którego turbosprężarka zostanie rozpołowiona na dwie części. Następnie turbo poddawane jest dokładnemu czyszczeniu z nagaru i innych zanieczyszczeń, które uniemożliwiają swobodne ich ruchy. Podczas regeneracji często wymienienie są również uszkodzone komponenty turbosprężarki, jak chociażby uszkodzony wirnik turbiny.
Można również podjąć się samodzielnego rozruszania sztangi turbiny przy pomocy dostępnych na rynku środków penetrujących. Jednakże czyszczenie turbosprężarki bez demontażu, a co za tym idzie również rozruszanie sztangi może okazać się niewystarczające. Osad, jakim jest nagar, należy do ciężko usuwalnych, w przypadku jego grubej warstwy domowe czyszczenie nie zawsze może okazać się skuteczne.
Regulacja zaworu podciśnienia
Nieprawidłowo ustawiona gruszka turbiny po regeneracji turbosprężarki będzie powodowała pewne zaburzenia w pracy pojazdu. Najczęściej jest to spadek mocy, co wiązać się będzie z problemem podjazdu nawet pod niewielkie wzniesienie. Innym objawem źle ustawionego zaworu podciśnienia będzie przeładowanie turbo, oznacza to, że w turbosprężarce występować będzie zbyt wysokie ciśnienie doładowania. Jazda z tak niesprawnym turbo spowodować może serie innym awarii w tym znacznie obciąży silnik pojazdu.
Brak kalibracji lub niedokładnie przeprowadzona regulacja może być również przyczyna opóźnionej reakcji pojazdu na wciskany pedał gazu, czyli występowanie tzw. turbodziury. Dlatego też decydując się na regenerację turbo, najlepiej zlecić ją sprawdzonemu serwisowi, aby nie doszło w przyszłości do przykrych niespodzianek.
Dodaj komentarz

Komentarze
Aktuator turbiny odpowiada za regulację położenia łopatek turbiny. Jest to elektryczny lub elektromechaniczny element, który kontroluje przepływ powietrza przez turbinę. Poprzez zmianę położenia łopatek, aktuator turbiny może zwiększać lub zmniejszać ciśnienie powietrza dostarczane do silnika, co ma wpływ na jego moc i efektywność.