blog

Jak zbudowana jest turbosprężarka samochodowa?

12 września 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Naprawa Turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbina samochodowa jest podzespołem składającym się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Stosuje się ją do doładowania silnika spalinowego. Turbosprężarka zasilana jest spalinami wydobywającymi się z silnika, a sprężone przez sprężarkę powietrze zasila silnik. Do cylindrów wprowadzana jest większa ilość powietrza, dzięki czemu rośnie moc silnika. Oczywiście wraz z tym wzrasta także stopień sprężania, co w efekcie powoduje uzyskanie wysokiej sprawności całego układu.

Turbosprężarka – budowa, materiały, warunki pracy - Jak jest zbudowana turbina

Turbosprężarka jest to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Jej głównym zadaniem jest doładowanie silnika spalinowego. Ten podzespół jest wykonany z takich materiałów, jak: Niresit, aluminium, Inconel, MarM247 lub tytan. Wszystkie te materiały charakteryzują się wysoką żaroodpornością, co z kolei idzie w parze z dużą odpornością na wysokie temperatury pracy oraz odpornością na korozję. Warunki pracy turbin samochodowych są dość ciężkie, z powodu bardzo wysokich prędkości obrotowych, które dochodzą nawet do 200 tysięcy obr./min. W przypadku silników z zapłonem samoczynnym spaliny mają temperaturę około 700 stopni Celsjusza, zaś w przypadku jednostek o zapłonie iskrowym jest to aż około 1000 stopni Celsjusza.

1. Budowa turbiny – Turbosprężarki - Jak działa turbosprężarka

Turbina samochodowa składa się szczegółowo z: wirnika turbiny, wirnika sprężarki, kadłuba turbiny, kadłuba sprężarki, kadłuba środkowego, łożyska oporowego, łożyska ślizgowego, kanałów olejowych, pierścieni uszczelniających oraz wałka turbosprężarki. Do napędu takiej turbosprężarki wykorzystuję się energię pochodzącą ze spalin. Te spaliny zawierają około 30% energii powstałej w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Napędzane poprzez wyżej wspomniane gazy wirnik turbiny, napędza wirnik sprężarki, która jest osadzona sztywno na tym samym wale. Następnie sprężarka dostarcza dodatkowe powietrze kolektorem dolotowym do komory spalania.

2. Turbosprężarka – zasada działania, budowa, eksploatacja - Turbosprężarka samochodowa

Turbosprężarka ma dwa, specjalne wirniki umieszczone na wspólnym wale. Pierwszy wirnik jest zamontowany w układzie wydechowym i jest zasilany przez spaliny, które trafiają tam z silnika. Natomiast drugi wirnik znajduje się w przewodzie dolotowym. Ten wirnik funkcjonuje dzięki wyprofilowanym łopatkom, które wtłaczają do silnika powietrze. Turbina samochodowa doprowadza większą ilość powietrza przy takiej samej objętości do komory spalania, co pozwala uzyskać więcej energii ze spalanej mieszanki paliwowo-powietrznej. Co za tym idzie, silnik jest w stanie osiągnąć większą moc. Nie jest to jedyna zaleta tego podzespołu, ale kluczowa. Do zalet zaliczyć możemy również zmniejszenie emisji substancji szkodliwych zawartych w spalinach.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Jerzy
2022-12-30 09:33:59
Turbosprężarka samochodowa składa się z kilku głównych elementów: Sprężarka: Sprężarka umieszczona jest w układzie dolotowym powietrza. Składa się z łopatek, które są obracane przez strumień spalin, oraz obudowy, która ogranicza przepływ powietrza. Sprężarka przyciąga powietrze z otoczenia i spręża je, dostarczając je do komory spalania silnika. Turbina: Turbina to druga turbina umieszczona w układzie wydechowym spalin. Składa się z łopatek, które są obracane przez strumień spalin, oraz obudowy, która ogranicza przepływ spalin. Turbina odbiera spaliny od komory spalania i przekazuje je do kompresora, obracając go i umożliwiając dostarczenie większej ilości powietrza do komory spalania. Korpus: Korpus to połączenie kompresora i turbiny, które umieszczone są w jednej obudowie. Korpus służy do łączenia układu dolotowego i wydechowego oraz do przeprowadzania spalin przez turbinę. Łożyska: Łożyska są umieszczone wewnątrz korpusu i służą do utrzymania ruchu obrotowego kompresora i turbiny. Uszczelnienia: Uszczelnienia są umieszczone między kompresorem a korpusem oraz między turbiną a korpusem i służą do zapobiegania przeciekom spalin i powietrza. Turbosprężarka jest ważnym elementem układu doładowania silnika, który pozwala na zwiększenie mocy i wydajności silnika poprzez dostarczanie dodatkowego powietrza do komory spalania.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60