Ile kilometrów wytrzymuje turbina
Na wytrzymałość turbosprężarki wpływa przede wszystkim to, w jaki sposób użytkuje ją właściciel pojazdu. Do naszego serwisu trafiają turbiny stosunkowo młode, z przebiegiem 30 tysięcy kilometrów, ale również i znacznie starsze, które mają za sobą już 180 tysięcy przebiegu. Tak więc nie ma dokładnie określonych kilometrów, które wytrzyma turbo. Oczywiście do jej awarii może dojść w sposób niezależny od człowieka, ponieważ układ dolotowy może zassać ciało obce z zewnątrz, które po przedostaniu się do turbosprężarki może uszkodzić np. wirnik turbiny.
Jak dbać o turbosprężarkę - 5 SPOSOBÓW
Aby uniknąć nieoczekiwanej awarii turbosprężarki należy zapoznać się z najważniejszymi zasadami dotyczącymi eksploatacji, a należą do nich:
1. Regularna rewizja poziomu oleju silnikowego.
2. Cykliczna wymiana wyeksploatowanych filtrów: olejowego oraz paliwowego.
3. Szybka reakcja na objawy awarii układu turbodoładowania.
4. Chłodzenie turbosprężarki po długiej i dynamicznej jeździe, a w przypadku odpalania silnika nie należy podejmować gwałtownej jazdy, kiedy olej oraz motor nie są dostatecznie rozgrzane.
5. Regularna diagnostyka układu turbodoładowania, ale również i dolotu oraz wydechu.
1. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie turbosprężarki?
Typowym objawem uszkodzenia turbosprężarki jest jej - głośna praca- świst, syczenie, zgrzytanie, a w skrajnych przypadkach wycie przypominające syrenę alarmową. Często spotykane są również kłęby dymu wydobywające się z układu turbodoładowania, spadek mocy pojazdu oraz wyciek oleju wraz ze zwiększonym spalaniem. Awarii turbosprężarki towarzyszy także charakterystyczna woń spalanego oleju.
2. Turbina po regeneracji i jej trwałość - mity i fakty - ile wytrzymuje turbina w benzynie?
Najczęstszym mitem, z którym spotykamy się jako serwis, jest to, że docieranie turbiny po regeneracji nie jest obowiązkowe, tak samo, jak wymiana filtrów w przypadku wymiany oleju - aż się włos na głowie jeży. Kolejnym mitem jest to, że samochody turbodoładowane są głośniejsze – prawidłowo pracująca turbosprężarka jest niemalże niemożliwa do usłyszenia, dopiero w przypadku jej awarii następuje jej głośna praca.
Turbosprężarka wymaga odpowiedniego użytkowania – fakt. Nie bez powodu mówi się, że jak dbasz - tak masz. Oczywiście obchodząc się z turbiną jak z jajkiem nie unikniesz jej awarii, ponieważ do jej usterki doprowadzić może np. awaria wtryskiwaczy. Kolejnym faktem jest to, że podczas wymiany turbosprężarki należy również przeprowadzić wymianę oleju silnikowego.
3. Turbosprężarka, zaleta czy kłopot - ile wytrzymuje turbina po regeneracji?
Turbosprężarka jest dużą zaletą, ponieważ wpływa na zwiększenie mocy pojazdu, jednocześnie wpływa na obniżenie spalania. Jednak w przypadku nieodpowiedniej eksploatacji turbosprężarka zaczyna sprawiać kłopoty.
4. Awarie turbo - ile wytrzymuje turbina w dieslu?
Do awarii turbo dochodzi z powodu braku niewystarczającej wiedzy właściciela pojazdu na temat eksploatacji turbosprężarki, ale również dopaść ją mogą uszkodzenia mechaniczne. Najczęściej dochodzi wtedy do uszkodzenia łopatek wirnika turbiny. Również awarii ulec może zmienna geometria – nagromadzony nagar blokuje kierownice spalin mechanizmu VNT. Z powodu niedostatecznej ilości oleju dojść może do przegrzania turbosprężarki, doprowadzić to może do przebarwień na wałku wirnika oraz do deformacji koła kompresji.
Dodaj komentarz

Komentarze
Żywotność turbosprężarki zależy od wielu czynników, takich jak jakość paliwa, jakość oleju, styl jazdy, konserwacja i regularne serwisowanie. Przy prawidłowej eksploatacji, turbosprężarka może pracować przez wiele tysięcy kilometrów, jednak ich żywotność zaczyna się zmniejszać po przejechaniu około 70 000 - 100 000 kilometrów. Należy jednak pamiętać, że to tylko przybliżona wartość, ponieważ różne silniki i modele turbosprężarek mogą mieć różną trwałość. Dlatego ważne jest, aby regularnie serwisować i konserwować silnik i turbosprężarkę, aby zwiększyć ich trwałość. Jeśli turbosprężarka jest już zużyta lub uszkodzona, możliwe jest jej regeneracja, jednak nie zawsze jest to opłacalne, zwłaszcza jeśli koszt regeneracji jest zbliżony do kosztu zakupu nowej. Kiedy pojawiają się objawy awarii, należy skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem lub specjalistą od turbosprężarek, który może ocenić stan turbosprężarki i zalecić odpowiednie działanie.