Cieknąca turbina po regeneracji – przyczyna
Wyciek oleju z turbiny po regeneracji wskazywać może, że proces ten został niedokładnie przeprowadzony. Powodem wycieku oleju z turbiny 1.9 TDI, jak i z innego rodzaju silnika może być występowaniem nieszczelności w układzie turbodoładowania, tak więc w trakcie regeneracji nie doszło do wymiany uszczelek lub został niedokładnie dobrany ich rozmiar. Kapiący olej z turbiny wywołany może być także zbyt wysokim ciśnieniem w obudowie turbo. Wytwarzanie się wysokiego ciśnienia turbiny spowodowane jest najczęściej zablokowaną odmą olejową, w takiej sytuacji należy wykonać odpowietrzanie turbiny.
Śladowe ilości oleju na turbosprężarce lub też na obudowie silnika wskazywać mogą na to, że jest go zbyt duża ilość w misce olejowej. Oprócz tego wyeksploatowane, stare uszczelki również będą przepuszczać olej silnikowy, dlatego istotne jest to, alby uszczelnienie turbiny 1.9 TDI podczas wymiany oleju również uległo wymianie.
1. Wyciek oleju z turbiny i jego następstwa
Aby zrozumieć katastrofalne następstwa niedoboru oleju silnikowego, w pierwszej kolejności warto wspomnieć o jego funkcjach. Olej silnikowy ma za zadanie zapewnienie właściwego smarowania elementom jednostki napędowej, które pracują w ciągłym ruchu. Również zapewnia smarowanie elementów układu turbodoładowania, włączając w to turbosprężarkę. Brak oleju doprowadzić może do zatarcia zarówno turbosprężarki, jak i silnika samochodu.
Kolejna funkcja oleju silnikowego to chłodzenie. Turbina, ze względu na pracę w wysokiej temperaturze wymaga dodatkowego chłodzenia, olej silnikowy chroni ją, jak i jej elementy, przez co nie dochodzi do zbyt szybkiego ich zużycia. Niski poziom oleju doprowadzić może do przegrzania turbosprężarki, czego charakterystycznym znakiem rozpoznawczym są czerwone przebarwienia na wałku wirnika, a także zdeformowane, zakrzywione w dół łopatki wirnika turbiny.
Olej silnikowy – co ile należy wymieniać?
O tym, że należy regularnie wymieniać olej silnikowy, wie każdy właściciel pojazdu, jednak nie każdy pamięta, kiedy należy to robić. To producent ustala, co ile przejechanych kilometrów należy przeprowadzić wymianę oleju, jaki rodzaj zastosować oraz to, jaka ilość jest odpowiednia dla danego auta.
Oczywiście ilu mechaników, tyle wersji co do wymiany oleju, zalecana jest wymiana co 10 000 - 15 000 kilometrów. Dla dociekliwych – zapraszamy do kontaktu z ASO, gdzie uzyskacie szczegółowych informacji na ten temat.
Dodaj komentarz
