blog

Turbosprężarka puszcza olej. Jak sprawdzić, czy turbina przepuszcza olej?

1 sierpnia 2019

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Turbosprężarki Regeneracja

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Wyciek oleju z turbosprężarki

Po co mi turbo pod maską?

Turbo pod maską (czyli turbosprężarka) pełni kilka kluczowych funkcji, które mogą znacznie poprawić osiągi i efektywność Twojego samochodu. Oto szczegółowe omówienie:

1. Zwiększenie Mocy Silnika
Turbosprężarka jest urządzeniem, które spręża powietrze dostarczane do silnika. Sprężone powietrze zawiera więcej tlenu, co umożliwia spalanie większej ilości paliwa. W rezultacie silnik może wygenerować więcej mocy bez konieczności zwiększania jego pojemności. Dzięki temu, małe silniki mogą osiągać moc porównywalną do większych jednostek napędowych.

2. Lepsza Efektywność Paliwowa
Chociaż turbosprężarki zwiększają moc silnika, mogą również poprawić efektywność paliwową. Wysokociśnieniowe powietrze sprężane przez turbo pozwala na dokładniejsze spalanie paliwa, co może prowadzić do zmniejszenia jego zużycia w określonych warunkach. W praktyce oznacza to, że samochód może być bardziej oszczędny podczas jazdy z umiarkowaną prędkością.

3. Zmniejszenie Emisji Spalin
Efektywniejsze spalanie paliwa w silniku z turbosprężarką może również prowadzić do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. Turbo pozwala na bardziej kompletne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co może zmniejszyć ilość niespalonych węglowodorów i tlenków azotu (NOx) w spalinach.

4. Poprawa Dynamiki Jazdy
Samochody wyposażone w turbosprężarki zazwyczaj charakteryzują się lepszą dynamiką jazdy. Dzięki większej mocy dostępnej w szerszym zakresie obrotów silnika, przyspieszenie jest bardziej płynne i szybkie. To szczególnie ważne przy wyprzedzaniu innych pojazdów lub w sytuacjach, gdzie potrzebna jest szybka reakcja na gaz.

5. Optymalizacja Wagi i Wielkości Silnika
Turbosprężarka pozwala na zmniejszenie wielkości i wagi silnika bez utraty jego mocy. Dzięki temu samochody mogą być lżejsze, co poprawia ich ogólną efektywność, prowadzenie i przyczynia się do lepszego zużycia paliwa.

Jak Działa Turbosprężarka?
Turbosprężarka składa się z dwóch głównych części: turbiny i sprężarki, które są zamontowane na wspólnym wale. Turbina jest napędzana gazami wylotowymi z silnika, co powoduje, że obraca się i napędza sprężarkę. Sprężarka z kolei zasysa powietrze z otoczenia, spręża je i dostarcza do cylindrów silnika. Proces ten zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na spalanie większej ilości paliwa i wytwarzanie większej mocy.

Zastosowania i Przykłady
Turbosprężarki są szeroko stosowane zarówno w samochodach osobowych, jak i w pojazdach użytkowych, takich jak ciężarówki i autobusy. Są również powszechnie stosowane w pojazdach wyścigowych i sportowych, gdzie maksymalna moc i osiągi są kluczowe. W ostatnich latach, turbosprężarki stały się bardziej popularne również w samochodach hybrydowych i elektrycznych, aby poprawić ich efektywność energetyczną.

Funkcja turbosprężarki

Wycieki, przepuszczanie i spływ oleju z turbo

Częstym powodem wizyt klientów w serwisach zajmujących się naprawą turbosprężarek jest sytuacja, w której turbina puszcza olej do intercoolera, kierowcy dostrzegają kapiący olej z turbiny bądź wykrywają olej od zimnej strony turbiny. Wszelkie określenia dotyczące pojawiania się oleju w turbo to sygnały, że z różnych przyczyn została zaburzona szczelność mechanizmu. Jeśli zauważymy wyciek oleju z turbiny 1 9 TDI, może to wskazywać na utrzymanie w silniku zbyt wysokiego poziomu oleju, przez co substancja nie ma możliwości swobodnego przepływu do miski olejowej. Inną możliwą przyczyną sytuacji, w której następuje spływ oleju z turbo, jest nieszczelność, niedopasowanie bądź zużycie eksploatacyjne uszczelek (pierścienia uszczelniającego oraz odrzutnika oleju). Za zużytymi uszczelnieniami kryje się przedostawanie oleju z pracującej turbosprężarki do innych układów. Do zachwiania ciśnienia i w rezultacie nieszczelności dotyczącej oleju w turbo dochodzi przez uszkodzenia przewodów, nagromadzenie złogów nieszczelnego oleju w kanałach przepływowych czy zapchany bądź usunięty filtr cząstek stałych DPF/FAP, gdyż zmiany w układzie wydechowym znacząco różnicują wartości ciśnienia spalin. W jakich innych sytuacjach może dojść do wycieku oleju z turbiny? Opinie na ten temat wskazują na opcję awarii związanej z systemem odpowiedzialnym za odpowietrzenie turbiny i właśnie wówczas olej przedostaje się do intercoolera. Kapiący olej z turbiny może być również rezultatem przedmuchów silnika, czyli nieszczelności właściwych dla tłoków, cylindrów, pierścieni i prowadnic jednostki napędowej. Podobnie wytarcia korpusu czy łożyska oporowego w turbo – wówczas olej również przedostaje się z turbosprężarki w sposób świadczący o braku szczelności układu. Przedmuchy silnika odpowiadają za zassanie oleju przez turbinę, a w związku z tym do sytuacji, w której turbina puszcza olej. Objawy wskazujące na tego typu uszkodzenia to kwestia, której nie należy ignorować, gdyż odpowiednio wczesna reakcja uchroni od napraw takich jak remont silnika czy wymiana turbo. Za nagromadzenie oleju w przewodach dolotowych może odpowiadać również niepoprawnie działający separator oleju nazywany odmą bądź odpowiadający za odpowietrzenie turbiny przewód, którego niedrożność zatrzymuje olej w turbo.

Wycieki, przepuszczanie i spływ oleju z turbo

Kontrole szczelności turbo

Kontrole szczelności turbo są kluczowym elementem konserwacji i diagnostyki układów doładowania w silnikach spalinowych.
Pierwszym krokiem w kontroli szczelności turbo jest wizualna inspekcja układu. Należy sprawdzić wszystkie przewody i połączenia pod kątem pęknięć, luźnych opasek zaciskowych czy wycieków oleju. Wszelkie oznaki oleju wokół turbosprężarki mogą świadczyć o problemach z uszczelnieniami wewnętrznymi.
Następnie warto przeprowadzić test ciśnienia układu doładowania. Do tego celu używa się specjalnych narzędzi, takich jak manometry i pompki ręczne, które pozwalają na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia w układzie. Test polega na pompowaniu powietrza do układu i obserwacji, czy ciśnienie utrzymuje się na stałym poziomie. Spadek ciśnienia wskazuje na nieszczelności, które należy zlokalizować i naprawić.
Pełna diagnostyka turbosprężarki jest możliwa tylko w autoryzowanych serwisach, które dysponują odpowiednią aparaturą, na przykład TurboTest CIMAT.
Gdzie sprawdzić szczelność turbosprężarki? Szczelność turbosprężarki można sprawdzić w warsztacie specjalizującym się w naprawach turbosprężarek. W wielu serwisach taka usługa jest dostępna bez konieczności demontażu turbosprężarki z samochodu.

Szczelność turbo
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Irek
2023-01-23 14:52:28
Aby sprawdzić, czy turbosprężarka przepuszcza olej, należy zwrócić uwagę na kilka objawów: Wzrost poziomu oleju silnikowego w zbiorniku: Jeśli poziom oleju wzrasta szybciej niż zwykle, może to oznaczać, że olej dostaje się do turbosprężarki i tam wypływa. Olej na kolektorze dolotowym: Jeśli na kolektorze dolotowym pojawia się olej, oznacza to, że olej dostaje się do turbosprężarki i tam przedostaje się do kolektora. Dymienie na niebiesko: Jeśli zauważysz, że z wydechu wydobywa się niebieski dym, to oznacza to, że olej dostaje się do turbosprężarki i tam wypala się. Zwiększone zużycie oleju : Jeśli zwiększyło się zużycie oleju, jest to również oznaką, że olej dostaje się do turbosprężarki. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych wyżej wymienionych objawów, powinieneś skontaktować się z mechanikiem, aby sprawdzić, czy turbosprężarka przepuszcza olej i ewentualnie ją naprawić.
Łukasz
2022-09-22 13:54:54
Witam ma ten sam problem turbo zregenerowane 2 razy i dalej chlapie olejem . Widzę że nikt nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. bmw e60 520d 2007r a mechanicy tylko zgadują nic pozatym
Arek
2020-04-07 13:07:28
Witam mam taki problem dokladnie Smród oleju . Po wymianie turbinu i zaslepieniu egr . po ok 1500km pojawil sie wyciek oleju. Wyciek oleju znajduje sie turbina a kolektorem wydechowym i rurka ktora podaje spaliny do powtornego spalania ta pod egr? Jaka moze byc tego przyczyna . Dodam ze nie dolalem ani grama oleju . silnik Avf 130KM
Jaro45
2020-03-04 08:44:26
Polecam ten zakład! Z mojego starszego już diesla wyciekał olej, okazało się, że miałem problem ze szczelnością turbiny. Już wszystko działa jak należy
Lukasz
2020-02-22 21:21:46
<p>Witam zregenerowalem turbo do audi 2.0 tdi 140 . i dalej leje olejem . odma sprawdzona . gdzie problem ???</p>
Wlade
2020-01-25 13:02:02
<p>Super, aż miło poświecić trochę czasu na taki artykuł.</p>
Cortino
2019-10-15 09:58:24
wydawało mi się, że jak turbo bierze olej, to cała turbosprężarka do wymiany, a tu proszę miłe zaskoczenie, że można regenerować
diono23
2019-09-25 15:18:28
Ciekawe macie artykuły o turbospreżarkach. Pozdrawiam!
Vitek
2019-09-12 15:10:03
Super opis jak sprawdzić turbo.
Karo
2019-09-02 12:55:25
@Antek a z cieawości zapytam, gdzie oddawałeś turbo?
vmax
2019-08-29 15:20:38
Profesjonalnie przygotowany i napisany artykuł, wiele informacji :)
Antek
2019-08-26 08:47:27
Miałem sprawdzaną turbinę właśnie pod kątem szczelnośći i w serwisie na maszynie wszystko pięknie wyszło, gdzie tkwił problem.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60