Localizations image

Turbosprężarka puszcza olej. Jak sprawdzić, czy turbina przepuszcza olej?

Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00
Jeśli turbosprężarka jest nieszczelna, to będzie przepuszczać olej i trzeba ją oddać do regeneracji
Turbosprężarka puszcza olej. Jak sprawdzić, czy turbina przepuszcza olej?

 

Wyposażenie samochodów w turbosprężarkę wiąże się z możliwością uzyskiwania wysokich osiągów przy niskim zużyciu paliwa, dlatego też układ turbo w pojazdach, którymi poruszamy się na co dzień, już nikogo nie dziwi. Wielu użytkowników diesli boryka się jednak z problemem opisywanym potocznie określeniem „cieknie olej z turbiny”, zwłaszcza w przypadku pojazdów o dużym przebiegu. Co oznacza to sformułowanie dotyczące pracy turbosprężarki? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, co wpływa na to, że turbosprężarka puszcza olej oraz na jakie uszkodzenia turbo może wskazywać to niepokojące zjawisko.

 

Nieszczelności turbo i przepuszczanie oleju to częsty problem
Problem z nieszczelną turbosprężarką - przyczyny i objawy

 


Po co mi turbo pod maską?

Rozważania na temat turbosprężarek w pojazdach z silnikiem projektu Rudolfa Diesla warto rozpocząć od przybliżenia zasady, według której pracują. Ujmując pracę turbosprężarki w ogólny sposób, jej główną funkcją jest transport do komory spalania odpowiedniej ilości powietrza. Dostarczenie mieszaniny gazów sprawia, że w silniku spala się mieszanka paliwowo-powietrzna, natomiast proces spalania jest pełny. Twórcy turbo przewidzieli połączenie dwóch urządzeń, sprężarki i turbiny, w jedno. Tym sposobem w pojazdach montuje się turbinę w kolektorze wydechowym, po tak zwanej stronie gorącej oraz sprężarkę na kolektorze dolotowym, czyli po stronie zimnej. Cykl pracy turbosprężarki obejmuje rozruch wirnika dzięki dostającym się do niego spalinom, uruchomienie wałka, który może obracać się z prędkością w okolicach 200 tysięcy na minutę, a następnie poruszenie sprężarki, która przekazuje powietrze do silnika. Często działanie turbosprężarki jest wzbogacane o pracę intercoolera, czyli chłodnicy powietrza, która obniża temperaturę mieszaniny gazów wpuszczanych do jednostki napędowej. Na uwagę zasługuje fakt, że w turbo obroty wałka sięgają okolic 200 tysięcy na minutę, ponadto w jej wnętrzu panują bardzo wysokie temperatury, dlatego też nawet najmniejsze zanieczyszczenia, nieszczelności czy luzy natychmiastowo urastają do poważnych problemów. Czy wiesz, jak sprawdzić, czy turbina przepuszcza olej? W dalszych częściach opracowania podsuniemy Ci zestaw praktycznych wskazówek dotyczących użytkowania turbosprężarki.

 

Zadania turbosprężarki (na zdjęciu) w samochodzie
Po co mi turbo pod maską?

 


Wycieki, przepuszczanie i spływ oleju z turbo

Częstym powodem wizyt klientów w serwisach zajmujących się naprawą turbosprężarek jest sytuacja, w której turbina puszcza olej do intercoolera, kierowcy dostrzegają kapiący olej z turbiny bądź wykrywają olej od zimnej strony turbiny. Wszelkie określenia dotyczące pojawiania się oleju w turbo to sygnały, że z różnych przyczyn została zaburzona szczelność mechanizmu. Jeśli zauważymy wyciek oleju z turbiny 1 9 TDI, może to wskazywać na utrzymanie w silniku zbyt wysokiego poziomu oleju, przez co substancja nie ma możliwości swobodnego przepływu do miski olejowej. Inną możliwą przyczyną sytuacji, w której następuje spływ oleju z turbo, jest nieszczelność, niedopasowanie bądź zużycie eksploatacyjne uszczelek (pierścienia uszczelniającego oraz odrzutnika oleju). Za zużytymi uszczelnieniami kryje się przedostawanie oleju z pracującej turbosprężarki do innych układów. Do zachwiania ciśnienia i w rezultacie nieszczelności dotyczącej oleju w turbo dochodzi przez uszkodzenia przewodów, nagromadzenie złogów nieszczelnego oleju w kanałach przepływowych czy zapchany bądź usunięty filtr cząstek stałych DPF/FAP, gdyż zmiany w układzie wydechowym znacząco różnicują wartości ciśnienia spalin. W jakich innych sytuacjach może dojść do wycieku oleju z turbiny? Opinie na ten temat wskazują na opcję awarii związanej z systemem odpowiedzialnym za odpowietrzenie turbiny i właśnie wówczas olej przedostaje się do intercoolera. Kapiący olej z turbiny może być również rezultatem przedmuchów silnika, czyli nieszczelności właściwych dla tłoków, cylindrów, pierścieni i prowadnic jednostki napędowej. Podobnie wytarcia korpusu czy łożyska oporowego w turbo – wówczas olej również przedostaje się z turbosprężarki w sposób świadczący o braku szczelności układu. Przedmuchy silnika odpowiadają za zassanie oleju przez turbinę, a w związku z tym do sytuacji, w której turbina puszcza olej. Objawy wskazujące na tego typu uszkodzenia to kwestia, której nie należy ignorować, gdyż odpowiednio wczesna reakcja uchroni od napraw takich jak remont silnika czy wymiana turbo. Za nagromadzenie oleju w przewodach dolotowych może odpowiadać również niepoprawnie działający separator oleju nazywany odmą bądź odpowiadający za odpowietrzenie turbiny przewód, którego niedrożność zatrzymuje olej w turbo.

 

Typowe usterki związane ze smarowaniem turbo i przepuszczaniem oleju smarnego w układzie doładowania silnika
Wycieki, przepuszczanie i spływ oleju z turbo

 


Kontrole szczelności turbo

Podstawowym sposobem na sprawdzenie tego, czy nasza turbosprężarka bierze olej Passat B5 lub w innych modelach różnych marek, będzie wzrokowa analiza czystości i szczelności przewodów odpowiedzialnych za jego transport. Kapiący olej z turbiny niekiedy odkryjemy także pod pojazdem w sytuacjach, gdy do układu wdała się nieszczelność o dużym zasięgu. Pełna diagnostyka turbosprężarki oraz przyczyn sytuacji, w której turbo po regeneracji bierze olej bądź przyczyny, przez którą mamy olej w turbinie 1.9 TDI, jest możliwa tylko w autoryzowanych serwisach, które dysponują odpowiednią aparaturą, na przykład TurboTest CIMAT. Urządzenie to pozwala na sprawdzenie oraz ustawienie turbosprężarki, a co za tym idzie, za usunięcie przyczyny wycieków i pobierania oleju.

 

Regularna kontrola stanu turbiny może uchronić przed koniecznością regeneracji
Kontrole szczelności turbo

Komentarze

Vitek 2019-09-12 15:10:03

Super opis jak sprawdzić turbo.

Karo 2019-09-02 12:55:25

@Antek a z cieawości zapytam, gdzie oddawałeś turbo?

vmax 2019-08-29 15:20:38

Profesjonalnie przygotowany i napisany artykuł, wiele informacji :)

Antek 2019-08-26 08:47:27

Miałem sprawdzaną turbinę właśnie pod kątem szczelnośći i w serwisie na maszynie wszystko pięknie wyszło, gdzie tkwił problem.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
SZUKASZ TURBOSPRĘŻARKI - Dobrze Trafiłeś – regeneracja, czyszczenie, naprawa turbin 02 października 2018

SZUKASZ TURBOSPRĘŻARKI - Dobrze Trafiłeś – regeneracja, czyszczenie, naprawa turbin

Czym jest regeneracja turbosprężarek? Układ turbodoładowany jest nieodzownym...

Regulacja turbiny – środek do czyszczenia turbiny – 1,9 tdi 02 października 2018

Regulacja turbiny – środek do czyszczenia turbiny – 1,9 tdi

Zaburzenia ciśnienia, a regulacja turbiny – środki do czyszczenia turbiny –...

Turbosprężarka, Turbo | Turbina samochodowa zasada działania 02 października 2018

Turbosprężarka, Turbo | Turbina samochodowa zasada działania

Turbo, Turbosprężarka, Turbina samochodowa zasada działania | Centrum Meletta...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.