
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Po co mi turbo pod maską?
Turbo pod maską (czyli turbosprężarka) pełni kilka kluczowych funkcji, które mogą znacznie poprawić osiągi i efektywność Twojego samochodu. Oto szczegółowe omówienie:
1. Zwiększenie Mocy Silnika
Turbosprężarka jest urządzeniem, które spręża powietrze dostarczane do silnika. Sprężone powietrze zawiera więcej tlenu, co umożliwia spalanie większej ilości paliwa. W rezultacie silnik może wygenerować więcej mocy bez konieczności zwiększania jego pojemności. Dzięki temu, małe silniki mogą osiągać moc porównywalną do większych jednostek napędowych.
2. Lepsza Efektywność Paliwowa
Chociaż turbosprężarki zwiększają moc silnika, mogą również poprawić efektywność paliwową. Wysokociśnieniowe powietrze sprężane przez turbo pozwala na dokładniejsze spalanie paliwa, co może prowadzić do zmniejszenia jego zużycia w określonych warunkach. W praktyce oznacza to, że samochód może być bardziej oszczędny podczas jazdy z umiarkowaną prędkością.
3. Zmniejszenie Emisji Spalin
Efektywniejsze spalanie paliwa w silniku z turbosprężarką może również prowadzić do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. Turbo pozwala na bardziej kompletne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co może zmniejszyć ilość niespalonych węglowodorów i tlenków azotu (NOx) w spalinach.
4. Poprawa Dynamiki Jazdy
Samochody wyposażone w turbosprężarki zazwyczaj charakteryzują się lepszą dynamiką jazdy. Dzięki większej mocy dostępnej w szerszym zakresie obrotów silnika, przyspieszenie jest bardziej płynne i szybkie. To szczególnie ważne przy wyprzedzaniu innych pojazdów lub w sytuacjach, gdzie potrzebna jest szybka reakcja na gaz.
5. Optymalizacja Wagi i Wielkości Silnika
Turbosprężarka pozwala na zmniejszenie wielkości i wagi silnika bez utraty jego mocy. Dzięki temu samochody mogą być lżejsze, co poprawia ich ogólną efektywność, prowadzenie i przyczynia się do lepszego zużycia paliwa.
Jak Działa Turbosprężarka?
Turbosprężarka składa się z dwóch głównych części: turbiny i sprężarki, które są zamontowane na wspólnym wale. Turbina jest napędzana gazami wylotowymi z silnika, co powoduje, że obraca się i napędza sprężarkę. Sprężarka z kolei zasysa powietrze z otoczenia, spręża je i dostarcza do cylindrów silnika. Proces ten zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na spalanie większej ilości paliwa i wytwarzanie większej mocy.
Zastosowania i Przykłady
Turbosprężarki są szeroko stosowane zarówno w samochodach osobowych, jak i w pojazdach użytkowych, takich jak ciężarówki i autobusy. Są również powszechnie stosowane w pojazdach wyścigowych i sportowych, gdzie maksymalna moc i osiągi są kluczowe. W ostatnich latach, turbosprężarki stały się bardziej popularne również w samochodach hybrydowych i elektrycznych, aby poprawić ich efektywność energetyczną.

Wycieki, przepuszczanie i spływ oleju z turbo
Częstym powodem wizyt klientów w serwisach zajmujących się naprawą turbosprężarek jest sytuacja, w której turbina puszcza olej do intercoolera, kierowcy dostrzegają kapiący olej z turbiny bądź wykrywają olej od zimnej strony turbiny. Wszelkie określenia dotyczące pojawiania się oleju w turbo to sygnały, że z różnych przyczyn została zaburzona szczelność mechanizmu. Jeśli zauważymy wyciek oleju z turbiny 1 9 TDI, może to wskazywać na utrzymanie w silniku zbyt wysokiego poziomu oleju, przez co substancja nie ma możliwości swobodnego przepływu do miski olejowej. Inną możliwą przyczyną sytuacji, w której następuje spływ oleju z turbo, jest nieszczelność, niedopasowanie bądź zużycie eksploatacyjne uszczelek (pierścienia uszczelniającego oraz odrzutnika oleju). Za zużytymi uszczelnieniami kryje się przedostawanie oleju z pracującej turbosprężarki do innych układów. Do zachwiania ciśnienia i w rezultacie nieszczelności dotyczącej oleju w turbo dochodzi przez uszkodzenia przewodów, nagromadzenie złogów nieszczelnego oleju w kanałach przepływowych czy zapchany bądź usunięty filtr cząstek stałych DPF/FAP, gdyż zmiany w układzie wydechowym znacząco różnicują wartości ciśnienia spalin. W jakich innych sytuacjach może dojść do wycieku oleju z turbiny? Opinie na ten temat wskazują na opcję awarii związanej z systemem odpowiedzialnym za odpowietrzenie turbiny i właśnie wówczas olej przedostaje się do intercoolera. Kapiący olej z turbiny może być również rezultatem przedmuchów silnika, czyli nieszczelności właściwych dla tłoków, cylindrów, pierścieni i prowadnic jednostki napędowej. Podobnie wytarcia korpusu czy łożyska oporowego w turbo – wówczas olej również przedostaje się z turbosprężarki w sposób świadczący o braku szczelności układu. Przedmuchy silnika odpowiadają za zassanie oleju przez turbinę, a w związku z tym do sytuacji, w której turbina puszcza olej. Objawy wskazujące na tego typu uszkodzenia to kwestia, której nie należy ignorować, gdyż odpowiednio wczesna reakcja uchroni od napraw takich jak remont silnika czy wymiana turbo. Za nagromadzenie oleju w przewodach dolotowych może odpowiadać również niepoprawnie działający separator oleju nazywany odmą bądź odpowiadający za odpowietrzenie turbiny przewód, którego niedrożność zatrzymuje olej w turbo.

Kontrole szczelności turbo
Kontrole szczelności turbo są kluczowym elementem konserwacji i diagnostyki układów doładowania w silnikach spalinowych.
Pierwszym krokiem w kontroli szczelności turbo jest wizualna inspekcja układu. Należy sprawdzić wszystkie przewody i połączenia pod kątem pęknięć, luźnych opasek zaciskowych czy wycieków oleju. Wszelkie oznaki oleju wokół turbosprężarki mogą świadczyć o problemach z uszczelnieniami wewnętrznymi.
Następnie warto przeprowadzić test ciśnienia układu doładowania. Do tego celu używa się specjalnych narzędzi, takich jak manometry i pompki ręczne, które pozwalają na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia w układzie. Test polega na pompowaniu powietrza do układu i obserwacji, czy ciśnienie utrzymuje się na stałym poziomie. Spadek ciśnienia wskazuje na nieszczelności, które należy zlokalizować i naprawić.
Pełna diagnostyka turbosprężarki jest możliwa tylko w autoryzowanych serwisach, które dysponują odpowiednią aparaturą, na przykład TurboTest CIMAT.
Gdzie sprawdzić szczelność turbosprężarki? Szczelność turbosprężarki można sprawdzić w warsztacie specjalizującym się w naprawach turbosprężarek. W wielu serwisach taka usługa jest dostępna bez konieczności demontażu turbosprężarki z samochodu.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze