
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Czy budowa turbosprężarki jest nam znana? Czy aktualnie występują jakieś niuanse, które pojawiły się na rynku moto i zatrząsnęły posiadaczami turbo? Turbosprężarka stanowi urządzenie, które aktualnie cieszy się ogromną popularnością. Turbiny są ciągle unowocześniane i montowane w wielu współczesnych „czterech kółkach”. Celem artykułu jest przede wszystkim przedstawienie tematu turbo. Budowa, działanie, czy też wady maszyny wirnikowej zostały już niejednokrotnie poruszone w cyklu artykułów na naszym serwisie. Warto zrobić przegląd tych treści, żeby przekonać się, jaki punkt widzenia został obrany przez redaktora danego tekstu.

Turbo – jak powstaje?
Dzisiejsza maszyna wirnikowa jest urządzeniem prostym, wytrzymałym i skutecznym, jeżeli oczywiście jest odpowiednio pielęgnowana. Turbosprężarkę samochodową tworzy w rzeczywistości dwie części. Turbina i sprężarka. Jest ona przede wszystkim podzespołem, który odpowiada za odebranie pewnej części mocy ze spalin, które opuszczają jednostkę napędową. Na pewno już po wcześniejszych tekstach wiesz, jak działa turbosprężarka. Wspomniane spaliny wprawiają w ruch koło napędowe turbiny, które jest połączone z kołem kompresji. Uzyskane powietrze zostaje sprężone, następnie schłodzone i przetransportowane do komory spalania. Następuje zwiększenie gęstości, masa lecącego ładunku do komory spalania ulega znacznemu zwiększeniu. Dzięki temu następuje zwiększenie spalania mieszanki paliwowej. Uzyskujemy taki efekt, na jakim nam najbardziej zależy. Zwiększenie mocy jednostki napędowej w samochodzie osobowym. Turbo działa. Schemat działania turbosprężarki na pewno jest Ci już dobrze znany. Turbosprężarka, budowa, która jest w dużej mierze skonstruowana tak, aby jej żywotność osiągała najwyższy poziom, jest maszyną dodatkową jednostki napędowej, ulokowaną w kolektorze wydechowym. Co ważne, nie potrzebuje praktycznie żadnej obsługi technicznej w trakcie użytkowania. Kwestia znajomości budowy przez posiadacza turbo to jedno. Zasadniczą kwestią jest zrozumienie, w jaki sposób maszyn wirnikowa uzyskuje konkretne efekty. Zasada działania turbosprężarki jest uzależniona od ilości paliwa spalanego w danym czasie. Taki stan rzeczy zostanie zrealizowany w momencie dostarczenia tlenu jednostce napędowej. Silnik otrzyma dużo powietrza – uzyskamy zwiększone spalanie. Osobną kwestią jest fakt, że miszmasz składający się z paliwa i powietrza spala się dużo dynamiczniej, co wpływa na spore ograniczenia upustu spalin do powietrza naturalnego.

Rodzaje turbosprężarek na rynku moto
Schemat turbosprężarki jest oparty na podstawowej bazie, jaką jest koło sprężarki, wałek i koło turbiny. Konstruktorzy cały czas ulepszają, modyfikują elementy składowe turbiny i starają się stwarzać wszelkiego rodzaju novum, aby maszyna wirnikowa pełniła jeszcze lepsze funkcje. Pod tym kątem możemy wyróżnić parę rodzajów turbin, które można by zamontować w swoim samochodzie osobowym. Pierwszą, podstawową turbiną jest Free Float (co oznacza swobodny przepływ). Jej zastosowanie sięga głównie silniki wolnossące, czy też pojazdów ciężarowych. Cechą wyróżniającą ten typ turbiny jest nieobecność zaworu, który steruje spalinami przechodzącymi bezpośrednio do koła turbiny. Ten typ maszyny wirnikowej działa głównie dzięki spalinom wydechowym, które wprawiają w ruch wirnik turbiny w obu komorach. Dzięki takiemu zabiegowi silnik otrzymuje sporą masę powietrza, co umożliwia uzyskanie dużej ilości energii. Jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka klasyczna, free float? W kwestii tej maszyny wirnikowej doładowanie jest uzależnione w dużej mierze od rozmiaru kół stron gorącej i zimnej. Kolejnym typem turbiny jest turbosprężarka Twin Scroll. Swą budową bardzo przypomina tradycyjną turbinę. Różnica opiewa na muszli. Twin Scroll posiada dwa kanały o stożkowatym kształcie, które są kierowane przez inne cylindry. Dzięki temu występuje dynamiczna reakcja na pedał gazu. Kolejnym przykładem turbiny jest turbosprężarka z zaworem Wastegate. Ten typ maszyny wirnikowej posiada w swym asortymencie zawór upustu spalin. Niewielkie urządzenie, które pełni funkcje regulującą stopień doładowania - układ wirujący, nie może poruszać się za dużym tempie. W tym rodzaju turbo następuje automatyczne zminimalizowanie wysokiego doładowania. Przy uzyskaniu maksymalnej prędkości obrotów powstałe ciśnienie powietrza powoduje zmianę pozycji zaworu. Następuje otwarcie tzw. Wastegate, umieszczonego w części gorącej ślimaka. Taki stan rzeczy określa spaliny i transportuje je do wydechu, pomijając turbinę. Takie działanie pozwala uzyskać wymagane ciśnienie doładowania turbosprężarki Wastegate. Ostatnią turbiną, która wymaga wzmianki, jest oczywiście turbosprężarka VTG (ze zmienną geometrią). Co ją wyróżnia, spośród turbin już wymienionych? Na pewno dużo bardziej złożona konstrukcja. Odrębność w budowie turbosprężarki o zmiennej geometrii od reszty przykładów polega na tym, że posiada pierścień o możliwości ruchu pod określonym kątem, z ulokowanymi łopatkami. Zmienny kąt nachylenia sprawdza się w przypadki przepływu spalin. Przy niewielkim obciążeniu jednostki napędowej i niewielkich obrotach działanie turbiny jest naprawdę bardzo efektywna. Taka konstrukcja powstała głównie w celu ostatecznego zniwelowania efektu turbo dziury.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze