Localizations image
Strona główna / Aktualności / To nie tragedia AWARIA TURBOSPRĘŻARKI – gdzie szukać pomocy

To nie tragedia AWARIA TURBOSPRĘŻARKI – gdzie szukać pomocy

Gdzie szukać pomocy w przypadku awarii turbosprężarki?

Turbodoładowanie od 1938 r. znalazło zastosowanie w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w samochodach osobowych. Zrozumiałe więc jest to że na rynku jest I będzie coraz więcej samochodów z turbosprężarką. Turbo powinno służyć nam przez dłuższy okres eksploatacji naszego samochodu, jednak jest to tylko teoria. W praktyce wygląda to inaczej, niejednokrotnie awaria turbosprężarki może nas zaskoczyć po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, nie jest to dobra wiadomość dla użytkownika ponieważ bywa i tak że regeneracja lub wymiana turbo oznacza dla nas spore wydatki, nawet do kilku tysięcy złoty. Powinniśmy sobie wziąć do serca to że mamy największy wpływ na kondycje naszej turbosprężarki. Oczywiście są inne przyczyny przedwczesnego zużycia, są to np. błędy w konstrukcji. W artykule opiszemy na co trzeba zwrócić uwagę przy używaniu naszego turbo oraz objawy awarii turbiny w silniku diesla oraz benzyny.

Zregenerowana po awarii turbosprężarka w pracowni regeneracji turbosprężarek Melett
Gdzie szukać pomocy w przypadku awarii turbosprężarki?


NAJCZĘSTSZE OBJAWY AWARII TURBO



Brak smarowania jest pierwszą z głównych przyczyn uszkodzenia. Efektem jest zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, co prowadzi do zwiększonego tarcia między osią wirnika a łożyskiem co jest związane ze zużyciem łożysk a także z przegrzaniem osi, co zazwyczaj kończy się pęknięciem turbo, uszkodzeniem wirnika. Zużyty I pogięty wirnik nie wytwarza odpowiedniego ciśnienia. Kolejnym problemem jest awaria kierownicy, ten problem występuje tylko w turbosprężarkach ze zmienną geometrią. Z biegiem czasu dochodzi do zatarcia mechanizmu sterującego, wychyleniem łopatek, również ścierają się dźwignie przez co łopatka nie uzyska właściwego wychylenia. Także zdarzają się wycieki oleju, świadczy to o słabej kondycji naszego turbo z czasem coraz więcej oleju może przedostać się do układu wydechowego I dolotowego, w takim przypadku musimy sprawdzić odcinek osi wirnika który jest uszczelniony z dwóch stron metalowymi pierścieniami. Ostatnia najczęstszą objawem uszkodzonej turbosprężarki w silnikach diesla jak I benzynie jest brak sterowania. Elementem wpływającym bezpośrednio na wychylenie łopatek często jest podciśnieniowy siłownik. Jednak zdarza się, że na skutek korozji lub wewnętrznego uszkodzenia przestaje on reagować. Efekt? Turbosprężarka pracuje nieprawidłowo.

Jazda z uszkodzoną turbiną nie jest możliwa, z powodu wycieku oleju do układu powietrznego, można zatrzeć silnik oraz do silnika mogą dostać się kawałki wirnika co może doprowadzić do katastrofy I wysokich kosztów naprawy. Podsumowując, Nie oszczędzaj na oleju! zanieczyszczony cząstkami olej lub zbyt małe jego ciśnienie to najgorsi wrogowie każdego turbo. Im częściej wymieniamy olej w naszym samochodzie tym lepiej.

Naprawiona po pierwszych objawach uszkodzenia turbosprężarka samochodowa
Najczęstsze objawy awarii turbo


NAJWAŻNIEJSZE ZASADY UŻYTKOWANIA TURBOSPRĘŻAREK



Główną zasadą jest to że po uruchomieniu silnika jak I przed uruchomieniem nie należy trzymać nogi na gazie, dajmy się rozkręcić naszemu turbo, po kilku obrotach rozrusznikiem pobudzona do działania pompa olejowa wywrze ciśnienie oleju na układ i turbinę co wywoła usztywnienie minimalne wirnika. Nie stosując się do tej zasady możemy narazić nasz pojazd na awarie, co wiąże się z powstaniem luzów na wirnikach lub wyciekiem oleju z turbiny. Należy unikać wysokiego stanu oleju na miarce w silniku. Nie wskazane jest, wręcz zabronione używanie silikonu do łączeń olejowych przy turbinie. Zawsze regularnie wymieniaj zarówno olej jak i filtry : paliwa i powietrza !

Podsumowując, zwróć uwagę na stałe ciśnienie w układzie smarowania oraz jego szczelność, terminową wymianę oleju oraz filtra powietrza. W żadnym wypadku nie odpalaj samochodu z nogą na gazie, rozsądnym rozwiązaniem jest odczekanie 1-2 minuty aby smarowanie było odpowiednie dla naszego silnika. Przestrzegamy także przed gaszeniem silnika, który pracuje na wysokich obrotach,gdyż turbina działa jeszcze przez pewien czas bez smarowania, grozi to jej zatarciem.

Eksploatowana według niewłaściwych zasad turbosprężarka po uszkodzeniu a następnie regeneracji i naprawie
Najważniejsze zasady użytkowania turbosprężarek

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Zuza 2019-08-23 13:13:28

Tragedia jest wtedy, jak się nie da jej zregenerować, ale nie wiem jak trzeba zniszczyć turbinę, że już nie da się z nią nic zrobić

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Objawy uszkodzonej Turbosprężarki 02 października 2018

Objawy uszkodzonej Turbosprężarki

Objawy uszkodzonej turbosprężarki Bosch Diesel Service, Bosch Car Service i...

Najbardziej skuteczna metoda - CZYSZCZENIE TURBINY – samochody osobowe i dostawcze 02 października 2018

Najbardziej skuteczna metoda - CZYSZCZENIE TURBINY – samochody osobowe i dostawcze

W internecie nie ma zbyt wiele informacji na temat tego jak poprawnie przeprowadzić...

Turbina Samochodowa – Bosch Car Service - Pawlik 02 października 2018

Turbina Samochodowa – Bosch Car Service - Pawlik

Regeneracja turbiny w Bosch Car Service Pawlik Turbina to nieodłączny element...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.