Localizations image

Peugeot - jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.75

Peugeot z turbosprężarką to dość popularny widok na naszych drogach głównie za sprawą tego, jak uznany na całym świecie jest koncern PSA, do którego należą zarówno Peugeot, jak i Citroen, jednak jak wygląda regeneracja turbosprężarki do Peugeota?. Równie ważnym czynnikiem, jaki powoduje obecność turbosprężarek w Peugeotach, na naszych drogach jest fakt, że bez turbosprężarki w Peugeocie, tak jak i w innych samochodach z silnikiem diesla, bez jej obecności nie udałoby się uzyskać rygorystycznych pułapów normy emisji spalin Euro. Niemniej jednak warto zaznaczyć w tym momencie, że turbosprężarki w Peugeotach nie są nieśmiertelne i tak jak wszystkie inne turbosprężarki, tak również układy doładowania z francuskiej stajni PSA niekiedy dokonują żywota, jakie są typowe problemy z turbosprężarkami marki Peugeot?

 

Turbosprężarka po regeneracji do samochodu marki Peugeot
Peugeot turbo po regeneracji - jak wygląda regeneracja turbosprężarki

 


Turbosprężarki do Peugeota, co się może zepsuć?

Wśród producentów turbosprężarek do samochodów marki Peugeot znaleźć można bardzo znane w środowisku marki, a mianowicie Garretta, BorgWarnera KKK oraz Mitsubishi. Silniki diesla, jakie możemy znaleźć w Peugeotach to silniki opatrzone oznaczeniem HDi. Silniki HDi to silniki wysokoprężne samozapłonowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa zasilane układem Common Rail. Ogólnie silniki 2.0 HDi uznane zostały za najmniej awaryjne ze wszystkich produkcji koncernu PSA, zwłaszcza silniki ośmiozaworowe. Popularna opinia krążąca o 8 zaworowych silnikach Peugeota to "pięćset i więcej" co bez większego problemu znajduje odzwierciedlenie na licznikach, gdzie przebieg 500 tysięcy kilometrów bezawaryjnej (bezawaryjnej dla silnika) jazdy. Nierzadko silnik przeżywał blacharkę w Peugeotach. Wykorzystywane tam były turbosprężarki ze zmienną geometrią jednak bez sterowania elektrycznego poprzez potencjometr, o czym za chwilę powiemy. Ciężko znaleźć częstą usterkę w takich turbosprężarkach, ponieważ większość problemów w turbosprężarkach w silnikach 2.0 z Peugeota powodowała nieodpowiednia eksploatacja, brak smarowania lub niewłaściwy olej. Polecane wśród użytkowników i najchętniej wykorzystane są silniki o mocy 137 koni. Najczęściej wykorzystywane są turbosprężarki marki BorgWarnek KKK oraz Garrett. Turbosprężarki Mitsubishi w silnikach Peugeota znaleźć można w wariantach o pojemności 1.4 i 1.6 HDi. Popularna opinia o tych silnikach to słabe, miejskie i niezawodne silniki, co znajduje odzwierciedlenie również w instalowanych turbosprężarkach. Turbosprężarki z 1.4 i 1.6 HDi to najczęściej turbo marki Mitsubishi, które pozbawione są zmiennej geometrii. Jest to fakt nieco zaskakujący, ponieważ od pewnego czasu rozwiązanie wykorzystujące zmienną geometrię jest standardem. Niemniej jednak na próżno szukać jej w niewielkich silnikach diesla z Peugeota, co jednocześnie sprawia, że turbosprężarki takie są tanie i niezawodne a proces regeneracji turbosprężarki z silnika 1.4 opiera się zazwyczaj na wyczyszczeniu takiego turbo i wymianie zestawu naprawczego. Warto tu jednak zaznaczyć, że uszkodzeniu ulega niekiedy zawór upustowy. BOV, czyli z angielskiego Blow Off Valve, to zawór mający na celu zapobieganie przeładowaniu turbiny, co mogłoby doprowadzić do jej rozsadzenia. Podobne rozwiązanie stosuje się również w silnikach 2.2 HDi jednak tam uszkodzeniu w turbosprężarce Peugeota ulega coś zupełnie innego. Również inne są uszkodzenia w turbosprężarkach z silników 1.6 HDi zwłaszcza w wariancie 110 KM gdzie pomimo zwiększenia mocy nie zastosowano żadnych zmian w konstrukcji silnika, a ten sam układ smarowania, który wykorzystano w silnikach 90 konnych, kolokwialnie mówiąc, nie wyrabia. Zwłaszcza kiedy dochodzi do skoksowania oleju (główna przyczyna: niewłaściwy czas wymiany oleju) dochodzi do zapychania się kanałów smarnych, a co za tym idzie pozbawienia smarowania turbosprężarki i jej zatarcia.

 

Zepsuta turbosprężarka do Peugeota po naprawie w pracowni
Turbosprężarka do Peugeota - Co się może zepsuć?

 


Jak poznać usterkę turbo w Peugeocie?

Zacznijmy od tego, że Peugeot z turbosprężarką to nie tylko problemy z turbo. Uszkodzeniom w silnikach 16 zaworowych ulegają wałki rozrządu, którym niezapewnienie odpowiedniego smarowania (czyli wymiana oleju nieco rzadziej niż zaleca producent, to pewna usterka), co dodatkowo obciąża i tak dość wysilone w dzisiejszych czasach turbosprężarki. Koniecznie trzeba tu zaznaczyć, że usterki związane z turbosprężarką najczęściej opierają się na niezachowaniu zasad smarowania turbosprężarki. Jednak są pewne typowe usterki, jakie dotykają turbosprężarki w samochodach marki Peugeot, a konkretnie turbosprężarki w silnikach 2.0 HDi. Są to uszkodzenia dotykające sterowania zmienną geometrią turbosprężarki. Pomijając typowe uszkodzenia turbosprężarki, zwykłe zużycie eksploatacyjne, takie jak wytarte kierownice spalin, czy tracące właściwości uszczelnienia oczywiście, uszkodzenia, jakie dotykają turbosprężarki z Peugeotów w silnikach powyżej 2 litrów pojemności skokowej, to korozja siłowników poruszających cięgnem sterowania zmiennej geometrii oraz, najczęściej, elektrycznych potencjometrów, jakie sterują zadawanym ciśnieniem. Przyczyną uszkodzenia tych potencjometrów pomijając zużycie eksploatacyjne, jest najczęściej dostająca się do potencjometru woda. Innym przykładem uszkodzenia sterowania zmienną geometrią turbosprężarki jest zardzewiały albo bardziej profesjonalnie skorodowany siłownik. Jest to nierzadka przyczyna utraty mocy w samochodach z silnikami HDi.

 

Turbo do Peugeota po rozpoznaniu usterki
Jak poznać usterkę turbo w Peugeocie?

 


Turbo Peugeot — Kiedy dochodzi do usterki w turbodoładowaniu Peugeota?

Weźmy na tapetę silniki 2.2. HDi i wynikające z konstrukcji turbiny uszkodzenia turbosprężarek w tych stosunkowo niezawodnych silnikach. Z racji zupełnie innej konstrukcji zmiennej geometrii w turbosprężarce Peugeota z silnika 2.2 HDi, która pracuje na innej zasadzie niż typowa turbosprężarka ze zmienną geometrią. W turbosprężarkach Peugeota z 2.2 HDi zmienna geometria przestawiana jest nie poprzez rotację na osi "z" tylko poprzez przesunięcia "tył i przód" na osi "y". Rozwiązanie to jest na tyle niecodzienne, że potencjalnie podatne na usterki, jednak jak się okazuje, spełniało swoje zadanie doskonale i najczęstszymi w wypadku tej turbosprężarki są uszkodzenia typowo zużycia eksploatacyjnego. Dlatego też można stwierdzić z pełną odpowiedzialnością, że poza turbosprężarkami w silnikach 1.6 HDi, które pomimo braku zmian w konstrukcji i układzie smarowania zastosowały większe turbosprężarki, a te z kolei zwyczajnie nie dawały sobie rady, turbo w silnikach HDi jest bardzo wysokiej klasy i jest raczej bezawaryjne. Inną przyczyną, na której karb można złożyć pojawiające się w 1.6 problemy z turbo, jest deklarowana przez producenta zalecana ilość przejechanych kilometrów do następnej wymiany oleju. Zamiast standardowych 15 tysięcy kilometrów, zalecane jest 30 tysięcy, co nieuchronnie prowadzi do niewielkiego, choć regularnego koksowania się oleju na wewnętrznych ściankach turbosprężarki. Ten osad potrafi doprowadzić do wspomnianego już zapychania się kanałów olejowych i poprzez to uniemożliwienia smarowania, a w efekcie zatarcia turbiny. Typowymi objawami problemów z układem turbodoładowania w silnikach HDi są bardzo podobne jak w każdym innym silniku diesla, jaki dostępny jest na rynku samochodowym.


Uszkodzona turbosprężarka Peugeot – co robić?

Uszkodzenie turbosprężarki lub układu doładowania zawsze nieuchronnie wiąże się z utartą mocy, przyjemności z jazdy i zagrożeniami typowymi dla uszkodzenia turbo. Pierwszymi objawami jest odbieganie silnika od seryjnych osiągów, a mianowicie spadek mocy na niskich obrotach, spadek mocy na wysokich obrotach, dymienie na czarno, dymienie na niebiesko, dymienie na biało, przejście w tryb awaryjny, a w sytuacjach krytycznych unieruchomienie samochodu lub rozbieganie się silnika diesla. Pomijając fakt dotykających bezpośrednio nas, kierowców problemów z silnikiem, pozostają kwestie ekologiczne. Pozbawiona sprawnej turbosprężarki praca silnika jest znacznie bardziej niebezpieczna dla zdrowia niż praca silnika z turbosprężarką. Nieodpowiednie dawki paliwa w stosunku do ilości tłoczonego powietrza sprawiają, że spalanie odbywa się nieodpowiednio i produkowana jest bardzo duża ilość sadzy – na sadzy zaś zbudowane są zanieczyszczenia znane jako cząstki stałe: cząstki metali ciężkich, tlenki azotu, tlenki siarki zbudowane na cząsteczkach węgla. Są one główną przyczyną powstawania smogu w dużych miastach i coraz częstszą przyczyną powstawania chorób układu oddechowego. Konieczna jest w tym wypadku regeneracja lub wymiana turbosprężarki. Dla wszystkich, którzy cenią sobie zawartość swojego portfela, oczywistym wyborem jest regeneracja turbosprężarki. Nowe turbosprężarki do samochodów Peugeot z silnikiem HDi to bardzo duży koszt, może z pominięciem turbosprężarek do silników 1.4 HDi, ponieważ jak już wspomnieliśmy to turbodoładowanie bez zmiennej geometrii, wytrzymałe, proste w konstrukcji i żywotne, jak na standardy turbo, dlatego też dostępne na rynku wtórnym i u dystrybutorów, dlatego one są tylko "drogie".

 

Uszkodzona turbosprężarka Peugeot
Uszkodzona turbosprężarka Peugeot - co robić?

 


Gdzie zregenerować turbosprężarkę do Peugeota?

Regeneracja turbosprężarek przeprowadzana profesjonalnie wymaga odpowiedniego sprzętu, umiejętności i doświadczenia, dlatego, aby właściwie odpowiedzieć na pytanie, gdzie zregenerować turbosprężarkę do Peugeota, należy odpowiedzieć w specjalistycznej, autoryzowanej, profesjonalnej pracowni. Zdecydowanie polecić można największe w Polsce warsztaty, które zajmują się tym od lat i naprawdę znają się na regeneracji turbosprężarek. Ceny są zbliżone w większości zakładów (które cechują się profesjonalizmem) i oscylują w granicach 500 PLN do 600 PLN za podstawową regenerację turbosprężarki. Ceny za wymianę rdzenia podnoszą cenę o dodatkowe 400 – 500 złotych (regeneracja turbosprężarki z wymianą rdzenia około 1000 złotych). Przypadki uszkodzenia muszli niekiedy eliminują możliwość regeneracji, jednak profesjonalne zakłady potrafią pomóc nawet w tak skrajnych przypadkach.

Komentarze

Adamek67 2020-03-05 11:36:50

Cena nowej turbiny do 1.6 hdi to majątek, na szczęście mogłem ją zregenerować.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO