Localizations image

Jakie są objawy uszkodzonej turbosprężarki?

Oceń:
Aktualna ocena: 4.47
Data dodania: 01 kwietnia 2019

Do objawów o przyczyn uszkodzonej turbosprężarki możemy zaliczyć bardzo wiele czynników, które wpływają na uszkodzenie bądź destrukcję turbiny. Każdy, kto posiada pojazd mechaniczny wyposażony w turbosprężarkę, zastanawia się jakie przyczyny bądź objawy mogą skutkować uszkodzeniem turbiny, bądź też, kiedy zwrócić na to uwagę. W poniższym artykule przedstawimy kilka najczęstszych objawów i przyczyn związanych z destrukcją lub awarią turbiny.

Rozpoznanie uszkodzenia turbosprężarki i tego objawy
Jakie są objawy uszkodzonej turbosprężarki?


Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Do objawów uszkodzonej turbosprężarki może zaliczyć takie symptomy jak:

- gwizd
- świszczenie
- stukanie
- tarcie metalu o metal
- opóźniona reakcja na zwiększenie obrotów silnikach
- stały lub tymczasowy spadek mocy
- praca turbosprężarki jest niesłyszalna
- świecąca kontrolka błędu
- dymienie z układu wydechowego na czarno lub niebiesko

Objawy świadczące o mocnym uszkodzeniu turbosprężarki wieloma czynnikami zewnętrznymi
 Objawy uszkodzonej turbosprężarki


Przyczyny uszkodzonej turbosprężarki

Pierwszą przyczyną uszkodzonej turbosprężarki możemy zaliczyć ciało obce, które dostało się do korpusu ssącego lub wydechowego, a w jego skutku pogięło łopatki turbiny lub koła kompresji, do ciał obcych, które mogą się dostać do konstrukcji turbosprężarki to chociażby połamane elementy silnika, nakrętki, śruby, piasek, twardy element pozostawiony w układzie doładowania powietrza, pęknięte elementy przyłączeniowe, które dostały się do budowy turbo. Zanieczyszczony olej powoduje głębokie rysy w łożyskach turbiny, przyczyną zabrudzonego oleju może być zatkany bądź uszkodzony filtr oleju, zużycie jednostki napędowej i możliwość pojawienia się jego uszkodzonych elementów, niesprawny zawór przelewowy filtra oleju, niskiej jakości bądź źle dobrany olej silnikowy, niewymieniany przez dłuższy czas olej silnikowy. Przerwy w dostarczaniu oleju, które powtarzają się co 4 lub pięć sekund mogą spowodować wypalenie, lub wypolerowanie powierzchni łożysk. DO przyczyn w przerwach dostarczania oleju możemy zaliczyć zanieczyszczenie oleju przez na przykład paliwo lub glikol, niskie ciśnienie oleju spowodowane złym funkcjonowaniem systemu smarowania, nieużytkowany przez dłuższy czas pojazd mechaniczny, wymiana oleju i filtra oleju, wymiana turbosprężarki bez poprzedniego zalania jej olejem, nieprawidłowy uruchomienie motoru napędowego po montażu turbosprężarki. Kolejną przyczyną uszkodzenia jest nieodpowiednie ciśnienie oleju, jeżeli trwa to, chociażby osiem lub dziesięć sekund może dojść do wypalenia, wypolerowania lub nawet przebarwień termicznych powierzchni łożysk, jest to spowodowane uszkodzoną pompą olejową, niedrożnym, zagiętym bądź złamanym przewodem smarującym turbosprężarkę, zanikiem smarowania spowodowanym zbyt długą pracą jednostki napędowej przy dużym pochyleniu terenu lub zbyt niskim poziomem oleju w misce olejowej. Przegrzanie to jedna z najczęstszych przyczyn destrukcji turbosprężarki, a polega to na przejściu wyższej temperatury z korpusu wydechowego turbiny na korpus środkowy, a to przyczynia się do wypalenia oleju i powoduje korozję łożysk turbosprężarki. Efektem zbyt wysokiej temperatury spalin lub zbyt szybkie wyłączenie silnika po skończonej pracy jest nagromadzenie węgla powstałego w wyniku wypalającego się oleju. Przyczynami przegrzania są, między innymi słabej jakości bądź źle dobrany olej silnikowy, szybkie wyłączenie jednostki napędowej po skończonej pracy, zatkany filtr powietrza, przedmuchy powietrza i spalin, rzadko wymiany olej silnikowy, uszkodzone lub nieprawidłowo działające wtryskiwacze, wadliwy system smarowania, źle zamocowany korpus turbiny, nieprawidłowe odpowietrzenie skrzyni korbowej silnika, wiążące się z wadliwym systemem doprowadzania oleju.

Problem z uszkodzoną turbosprężarką i przyczyny uszkodzeń
 Przyczyny uszkodzonej turbosprężarki


Czy warto regenerować turbosprężarkę?

Czy warto regenerować turbosprężarkę, na to pytanie najczęściej natykają się doradcy, którzy obsługują klientów zlecających ten proces specjalistycznej pracowni? Oczywiście ich odpowiedź jest potwierdzająca, ponieważ jako pierwszy argument podają, że regeneracja turbosprężarki to dużo tańszy proces, którego cena waha się od kilkudziesięciu to kilkuset złotych, od zakupu nowej turbosprężarki, której koszt może sięgać nawet kilkanaście tysięcy złotych. Drugim argumentem jest fakt, iż regeneracja turbiny przywraca jej fabryczne osiągi. Proces czyszczenia, naprawy, wyważania bądź remont turbosprężarki jest wart dopiero wtedy, gdy zlecimy to profesjonalnej pracowni, która z rzetelnością i profesjonalizmem zajmie się procesem regeneracji turbosprężarki.

Skuteczność regeneracji turbosprężarki i efekty po regeneracji
 Czy warto regenerować turbosprężarkę?

Komentarze

ucho_mechanika 2019-10-16 09:22:44

Brrr, aż mnie mróz przechodzi jak tylko słyszę typowy dźwięk uszkodzonej turbiny i widze, że klient tak jeździł dłuższy czas

grzesiekx 2019-10-03 13:52:06

U mnie też już pokazują się objawy uszkodzonej turbiny 1.9 tdi, jak tylko będę mieć wolne to dzwonię do Waszego serwisu po wycenę

Darek 2019-09-02 13:35:42

Samemu to ciężko stwierdzić, czy turbo jest uszkodzone, lepiej się udać do specjalisty.

szymonnekk 2019-08-28 08:31:56

Będę wiedzieć na co zwracać uwagę przy mojej turbosprężarce bo już od jakiegoś czasu coś mi śwista pod maską

Marcela 2019-08-22 15:12:18

Tak! W końcu wiem, jakie są objawy turbiny, gdy zbliża się jej koniec. Dzięki wielkie ;d

Dodaj komentarz

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.