Localizations image

Jak wygląda turbosprężarka?

Oceń: / Aktualna ocena: 4.54
Autor: Magdalena Serafin Data dodania: 02 kwietnia 2019

Bardzo często słyszymy pytanie, jak wygląda turbosprężarka, jest to niekiedy zagwozdka, która spędza sen z powiek bardzo dociekliwym ludziom. Należy zacząć od tego, jakie zadanie ma turbosprężarka, która została zamontowana w pojeździe mechanicznym, a mianowicie służy ona do doładowania jednostki napędowej, zwiększa ona sprawność i moc motoru poprzez wtłoczenie powietrza do komory spalania. Dr Alfred Buchi w 1905 roku opatentował turbosprężarkę, a od 1938 była ona montowana w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w pojazdach osobowych. W poniższym artykule są zawarte takie informacje jak elementy turbosprężarki, jakie materiały są używane do tworzenia turbo, rodzaje turbin, a także zasada działania turbiny.

Zregenerowana turbosprężarka z odzyskanymi fabrycznymi osiągami
Jak wygląda turbosprężarka?


Elementy turbosprężarki

Do elementów turbosprężarki zalicza się takie części jak,
- wirnik turbiny
- wirnik sprężarki
- kadłub turbiny
- kadłub sprężarki
- kadłub środkowy
- łożysko ślizgowe
- łożysko oporowe
- kanały olejowy
- pierścienie uszczelniające
- wałek turbosprężarki

Elementy turbosprężarki i ich funkcjonowanie w turbosprężarce
Elementy turbosprężarki


Materiały używane do budowy turbosprężarki

Do budowy kadłuba turbiny wykorzystywany jest materiał o nazwie Niresist, cechuje się wysoką żaroodpornością, a także odpornością na ścieranie i korozję, Zawiera on w sobie od 11 procent do 16 procent Ni, 2,5 procent Si, do 2 procent Mn, do 4 procent Cr, a także do 8 procent Cu. Kadłub sprężarki jest zrobiony ze stopu aluminium, zaś do powstania wirników stosuje się Inconel, czyli stop niklu, chromu, kobaltu oraz żelaza o zawartości niklu od 46 procent do 65 procent, do budowy wirników również używa się materiału o nazwie MarM247, którego zawartość składa się z 19 procent Cr, 9 procent Fe, 5 procent Nb, 3 procent Mo, 0,9 procenta Ti, 0,6 procenta Al oraz 0,05 procenta C. Wirniki możemy spotkać także wykonane z tytanu. Każdy z tych materiałów posiada ogromną tolerancję na wysokie temperatury, czyli innymi słowy, jest żaroodporny. Konstrukcje do ulepszania cieplnego, czyli stal chromowo-niklowo-wolframowa jest stosowana do konstrukcji wałków turbosprężarek. Łożyska ślizgowe wykonane są ze stopów odlewniczych brązu B102, a to dlatego, że muszą one charakteryzować się odpornością a ścieranie i wysokie temperatury.

Turbosprężarka i jej wykonanie z wysokiej jakości materiałów odpornych na ciężkie warunki pracy
Materiały używane do budowy turbosprężarki


Rodzaje turbosprężarek

Do najbardziej popularnych rodzajów turbosprężarek zalicza się układ równoległy, czyli Bi-Turbo oraz szeregowy, czyli Twin Turbo, jest to układ dwóch sprzężonych ze sobą turbosprężarek, których zadaniem jest wtłaczanie dodatkowej ilości powietrza do komory spalania, dzięki czemu silnik posiada większą moc i sprawność. Koncern BMW wyposażył swoje niektóre jednostki napędowe w układ trzech turbosprężarek bądź nawet czterech sprzężonych ze sobą turbosprężarek, aczkolwiek dzisiaj skupimy się na Twin Tubo i Bi-Turbo. Zacznijmy od układu Bi-Turbo, jest to układ dwóch sprzężonych ze sobą turbosprężarek, które pracują równolegle, a ma to na celu poprawę na dążności pracy urządzenia doładowującego do zmiennych warunków obciążenia. Obie turbiny opracują w tym samym czasie, jedna obsługuje cylindry z jednej części bloku silnika, a druga turbina z drugiej strony. Układ Bi-Turbo jest stosowany do jednostek napędowych, które posiadają pojemność skokową większą niż 2500 centymetrów sześciennych, ten układ najczęściej znajdziemy w widlastych motorach napędowych, aczkolwiek może on być również użyty w jednostkach rzędowych pod warunkiem, że posiadają parzystą liczbę cylindrów. Układ Twin Turbo to bardzo podobny układ do Bi-Turbo, również znajdziemy tutaj dwie sprzężone ze sobą turbosprężarki, aczkolwiek jedna z nich jest mniejsza, a zakres jej pracy zaczyna się od 1500 obrotów na minutę i kończy się w zakresie 2500 obrotów na minutę, ponieważ przy tym momencie do pracy włącza się druga, większa turbosprężarka, która pracuje od 2500 obrotów na minutę. W szeregowym układzie, czyli Twin Turbo tylko jedna turbosprężarka jest nieprzerwania napędzana spalinami, zaś druga załącza się w chwili zapotrzebowania na moc i napędza drugą sprężarkę, zaletą tego układu jest zmniejszenie turbodziury, aczkolwiek wada to bardzo skomplikowany układ kanałów dolotowych i wylotowych.

Różnego typu rodzaje turbosprężarek, ich zastosowanie i działanie w aucie
Rodzaje turbosprężarek


Zasada działania turbosprężarki

Po tym, jak już wiemy, jak wygląda turbosprężarka, możemy przedstawić zasadę działania, a mianowicie skompresowany i wyrzucone przez sprężarkę powietrze zostaje ochłodzone przez chłodnicę doładowanego powietrza, czyli Intercooler i wprowadzone do komory spalania. Podane przez wtryskiwacz paliwo połączeniu z zimnym powietrzem, które podane zostało pod ciśnieniem, dodaje tłokowi energii, a ten powoduje pracę silnika, w wyniku spalania się paliwa, spaliny wydostają się z komory i zostają zassane oraz również pod ciśnieniem wyrzucane do kolektora wydechowego przez gorącą stronę turbosprężarki.

Działanie turbosprężarki i przebieg działania turbiny w aucie
Zasada działania turbosprężarki

Komentarze

dina 2019-09-25 15:27:46

Ciekawe te turbosprężarki.Od czego zależy ich budowa?

Kazimierz 2019-09-12 15:16:56

Bardzo rożne te turbosprężarki, od czego to zależy?

bochceszybciej 2019-08-29 15:38:03

Ładne te turbosprężarki, aż chyba założę sobie taką : )

Kazimierz 2019-08-26 10:37:21

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Kazimierz 2019-08-26 10:35:46

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Bulik32 2019-08-26 10:29:46

trubo to jest super sprawa.

Bulik32 2019-08-26 10:29:36

trubo to jest super sprawa.

Turbofan 2019-08-26 10:15:16

https://www.wtryskiwacze-benzynowe.pl/czyszczenie-wtryskiwaczy/niepruszewo

Turbofan 2019-08-26 10:12:22

Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.

Kazimierz 2019-08-26 10:12:08

Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.

Kazimierz 2019-08-26 09:24:12

Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.

Kazimierz 2019-08-26 09:24:02

Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.

Kazimierz 2019-08-26 09:23:43

Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Naprawa turbiny Warszawa 02 października 2018

Naprawa turbiny Warszawa

NAPRAWA TURBO W WARSZAWIE | Mazowieckie Turbo Centrum – warsztaty Meletta Miasto...

Turbosprężarka, Turbo | Turbina samochodowa zasada działania 02 października 2018

Turbosprężarka, Turbo | Turbina samochodowa zasada działania

Turbo, Turbosprężarka, Turbina samochodowa zasada działania | Centrum Meletta...

Tani tuning, czyli jak oszukać czujnik ciśnienia doładowania? 16 lutego 2021

Tani tuning, czyli jak oszukać czujnik ciśnienia doładowania?

Zastanawiałeś się pewnie nieraz, za co odpowiada czujnik ciśnienia doładowania...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO