Jak wygląda turbosprężarka?
Bardzo często słyszymy pytanie, jak wygląda turbosprężarka, jest to niekiedy zagwozdka, która spędza sen z powiek bardzo dociekliwym ludziom. Należy zacząć od tego, jakie zadanie ma turbosprężarka, która została zamontowana w pojeździe mechanicznym, a mianowicie służy ona do doładowania jednostki napędowej, zwiększa ona sprawność i moc motoru poprzez wtłoczenie powietrza do komory spalania. Dr Alfred Buchi w 1905 roku opatentował turbosprężarkę, a od 1938 była ona montowana w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w pojazdach osobowych. W poniższym artykule są zawarte takie informacje jak elementy turbosprężarki, jakie materiały są używane do tworzenia turbo, rodzaje turbin, a także zasada działania turbiny.

Elementy turbosprężarki
Do elementów turbosprężarki zalicza się takie części jak,
- wirnik turbiny
- wirnik sprężarki
- kadłub turbiny
- kadłub sprężarki
- kadłub środkowy
- łożysko ślizgowe
- łożysko oporowe
- kanały olejowy
- pierścienie uszczelniające
- wałek turbosprężarki

Materiały używane do budowy turbosprężarki
Do budowy kadłuba turbiny wykorzystywany jest materiał o nazwie Niresist, cechuje się wysoką żaroodpornością, a także odpornością na ścieranie i korozję, Zawiera on w sobie od 11 procent do 16 procent Ni, 2,5 procent Si, do 2 procent Mn, do 4 procent Cr, a także do 8 procent Cu. Kadłub sprężarki jest zrobiony ze stopu aluminium, zaś do powstania wirników stosuje się Inconel, czyli stop niklu, chromu, kobaltu oraz żelaza o zawartości niklu od 46 procent do 65 procent, do budowy wirników również używa się materiału o nazwie MarM247, którego zawartość składa się z 19 procent Cr, 9 procent Fe, 5 procent Nb, 3 procent Mo, 0,9 procenta Ti, 0,6 procenta Al oraz 0,05 procenta C. Wirniki możemy spotkać także wykonane z tytanu. Każdy z tych materiałów posiada ogromną tolerancję na wysokie temperatury, czyli innymi słowy, jest żaroodporny. Konstrukcje do ulepszania cieplnego, czyli stal chromowo-niklowo-wolframowa jest stosowana do konstrukcji wałków turbosprężarek. Łożyska ślizgowe wykonane są ze stopów odlewniczych brązu B102, a to dlatego, że muszą one charakteryzować się odpornością a ścieranie i wysokie temperatury.

Rodzaje turbosprężarek
Do najbardziej popularnych rodzajów turbosprężarek zalicza się układ równoległy, czyli Bi-Turbo oraz szeregowy, czyli Twin Turbo, jest to układ dwóch sprzężonych ze sobą turbosprężarek, których zadaniem jest wtłaczanie dodatkowej ilości powietrza do komory spalania, dzięki czemu silnik posiada większą moc i sprawność. Koncern BMW wyposażył swoje niektóre jednostki napędowe w układ trzech turbosprężarek bądź nawet czterech sprzężonych ze sobą turbosprężarek, aczkolwiek dzisiaj skupimy się na Twin Tubo i Bi-Turbo. Zacznijmy od układu Bi-Turbo, jest to układ dwóch sprzężonych ze sobą turbosprężarek, które pracują równolegle, a ma to na celu poprawę na dążności pracy urządzenia doładowującego do zmiennych warunków obciążenia. Obie turbiny opracują w tym samym czasie, jedna obsługuje cylindry z jednej części bloku silnika, a druga turbina z drugiej strony. Układ Bi-Turbo jest stosowany do jednostek napędowych, które posiadają pojemność skokową większą niż 2500 centymetrów sześciennych, ten układ najczęściej znajdziemy w widlastych motorach napędowych, aczkolwiek może on być również użyty w jednostkach rzędowych pod warunkiem, że posiadają parzystą liczbę cylindrów. Układ Twin Turbo to bardzo podobny układ do Bi-Turbo, również znajdziemy tutaj dwie sprzężone ze sobą turbosprężarki, aczkolwiek jedna z nich jest mniejsza, a zakres jej pracy zaczyna się od 1500 obrotów na minutę i kończy się w zakresie 2500 obrotów na minutę, ponieważ przy tym momencie do pracy włącza się druga, większa turbosprężarka, która pracuje od 2500 obrotów na minutę. W szeregowym układzie, czyli Twin Turbo tylko jedna turbosprężarka jest nieprzerwania napędzana spalinami, zaś druga załącza się w chwili zapotrzebowania na moc i napędza drugą sprężarkę, zaletą tego układu jest zmniejszenie turbodziury, aczkolwiek wada to bardzo skomplikowany układ kanałów dolotowych i wylotowych.

Zasada działania turbosprężarki
Po tym, jak już wiemy, jak wygląda turbosprężarka, możemy przedstawić zasadę działania, a mianowicie skompresowany i wyrzucone przez sprężarkę powietrze zostaje ochłodzone przez chłodnicę doładowanego powietrza, czyli Intercooler i wprowadzone do komory spalania. Podane przez wtryskiwacz paliwo połączeniu z zimnym powietrzem, które podane zostało pod ciśnieniem, dodaje tłokowi energii, a ten powoduje pracę silnika, w wyniku spalania się paliwa, spaliny wydostają się z komory i zostają zassane oraz również pod ciśnieniem wyrzucane do kolektora wydechowego przez gorącą stronę turbosprężarki.

Dodaj komentarz

Naprawa turbiny Warszawa
NAPRAWA TURBO W WARSZAWIE | Mazowieckie Turbo Centrum – warsztaty Meletta Miasto...

Turbosprężarka, Turbo | Turbina samochodowa zasada działania
Turbo, Turbosprężarka, Turbina samochodowa zasada działania | Centrum Meletta...

Tani tuning, czyli jak oszukać czujnik ciśnienia doładowania?
Zastanawiałeś się pewnie nieraz, za co odpowiada czujnik ciśnienia doładowania...
Wybierz swoje województwo
Filmy
Marki pojazdów
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
Warsztaty: Usługi
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Ciekawe te turbosprężarki.Od czego zależy ich budowa?
Bardzo rożne te turbosprężarki, od czego to zależy?
Ładne te turbosprężarki, aż chyba założę sobie taką : )
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
trubo to jest super sprawa.
trubo to jest super sprawa.
https://www.wtryskiwacze-benzynowe.pl/czyszczenie-wtryskiwaczy/niepruszewo
Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.
Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.
Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.
Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.
Te trubiny to dosyć drogie są, ale no jak ma to takie temparatury wytrzymać, to pewnie z byle czego zrobiona nie jest.