Jak działa turbosprężarka w dieslu?
Jak działa turbosprężarka w dieslu, to pytanie pada bardzo często z ust ludzi, którzy posiadają ją w swoim pojeździe mechanicznym, a nie wiedzą dokładnie, po co ona jest zamontowana w samochodzie, jaka jest jej zasada działania, a także czy posiada jakieś zalety i wady. Należy pamiętać, że każdy element, który stale pracuje, nie jest wieczny i od czasu do czasu potrzebuje regeneracji, takim urządzeniem jest właśnie turbosprężarka, o której istnieniu bardzo wielu posiadaczy samochodów wyposażonych w nią nie wie, bądź nie posiada odpowiedniej wiedzy na temat zasad użytkowania turbosprężarki. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie gryzące pytania ludzi, którzy są bardzo dociekliwi i chcą konkretnych odpowiedzi.

Po co jest turbosprężarka w samochodzie?
Turbosprężarki były na początku montowane w samochodach sportowych, a po co? A właśnie po to, aby zwiększyć ich moc, bez konieczności zwiększania masy pojazdu mechanicznego, ponieważ jak wiadomo im lżejszy samochód, tym szybszy. Aktualnie konstruktorzy, którzy wykorzystują turbosprężarki do samochodów osobowych, celują w ekonomię i ekologię niż osiągi, a to dlatego, iż to urządzenie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Silniki Diesla ze względu na swoją konstrukcje posiadają mniejszą wydajność, a żeby móc uzyskać moc porównywalną do jednostek napędowych zasilanych paliwem benzynowym, musiały znacznie zwiększyć swój rozmiar oraz wagę, a to skutkowałoby wzrostem spalania paliwa oraz zwiększeniem emisji szkodliwych substancji do atmosfery. To właśnie dlatego konstruktorzy silników Diesla zaczęli stosować turbodoładowanie jednostki napędowej, czyli turbosprężarkę.

Zasada działania turbosprężarki
Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli gorącej części i sprężarki, tak zwanej chłodnej strony, które posiadają swoje wirniki, a są połączone i osadzone na wałku turbosprężarki, napędzają ją gazy wylotowe, które są skierowane na turbinę i napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Skompresowane i wydalone przez sprężarkę powietrze zostaje schłodzone przez chłodnicę powietrza, czyli Intercooler, a następnie wprowadzone do komory spalania. Podane przez wtryskiwacze paliwo w połączeniu z chodnym powietrzem, które jest podane pod ciśnieniem, nadaje energii tłokowi, a ten z kolei powoduje pracę jednostki napędowej. W wyniku spalania się paliwa, spaliny zostają wydalone z komory i zasysane, a pod ciśnieniem wyrzucone do kolektora wydechowego przez gorącą część turbosprężarki. Turbosprężarka to bardzo proste urządzenie, aczkolwiek jest ona dla silnika bardzo ważna, ponieważ to dzięki niej jednostka napędowa może zostać w takich gabarytach, jakie ma, a posiada większą moc i sprawność.

Zalety i wady turbosprężarki
Turbosprężarka, jak każda część eksploatacyjna posiada swoje wady i zalety, teraz przedstawimy kilka z nich. Zaletami turbosprężarki zamontowanej w jednostce napędowej zasilanej olejem napędowym jest między innymi wzrost sprawności motoru napędowego, poprzez wykorzystanie energii gazów wydechowych, wzrost wysilenia, dzięki czemu silnik o określonej mocy posiada mniejsze rozmiary i masę, lepsze opłukanie cylindra ze spalin, lepszą charakterystykę jednostki napędowej, czyli inaczej mówiąc, ma niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego, a także nie występuje bardzo odczuwalny spadek mocy w miarę spadku ciśnienia atmosferycznego, czyli większa wysokości pracy silnika. Do wad, które również istnieją w tym urządzeniu, jakim jest turbosprężarka to między innymi szybsze zużycie podzespołów silnika, w starszych budowach istnieje zjawisko tubodziury, większa złożoność silnika, przez co wymaga więcej miejsca na zabudowanie jednostki napędowej.

Dodaj komentarz

Turbina załącza się z opóźnieniem | TURBODZIURA
Turbodziura to popularne wśród kierowców określenie na proceder, kiedy turbina...

Regulacja turbiny
Regulacja turbosprężarki – Tester Turbo Pro – Ustawienie prawidłowe VNT, VGT,...

Ile kosztuje wymiana gruszki turbiny? | Odpowiadamy na pytanie
Ciężko konkretnie odpowiedzieć na pytanie: ile kosztuje wymiana gruszki turbiny,...
Wybierz swoje województwo
Filmy
Marki pojazdów
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
Warsztaty: Usługi
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Zaintrygowała mnie turbosprężarka hybrydowa, pewnie też głównie występuje w samochodach sportowych.
Chyba najczęstsza awaria to właśnie turbina Diesel. Objawy są takie oczywiste, a kierowcy to lekceważą i dawaj po drogach z niesprawnym turbo. Nie pochwalam
Jak słyszę u kogoś pytanie: turbina w aucie? Co to? to aż mnie skręca. Jeśli ktoś ma turbo w samochodzie, to naprawdę powinien jeździć tak żeby go nie zniszczyć. Teraz będę takim amatorom podsyłał link do tej stronki
wszystko dobrze wyjaśnione o turbo i bedę polecać zarówno artykuł jak i serwis