Localizations image
Strona główna / Baza wiedzy / Jak działa turbosprężarka w dieslu?

Jak działa turbosprężarka w dieslu?

Jak działa turbosprężarka w dieslu, to pytanie pada bardzo często z ust ludzi, którzy posiadają ją w swoim pojeździe mechanicznym, a nie wiedzą dokładnie, po co ona jest zamontowana w samochodzie, jaka jest jej zasada działania, a także czy posiada jakieś zalety i wady. Należy pamiętać, że każdy element, który stale pracuje, nie jest wieczny i od czasu do czasu potrzebuje regeneracji, takim urządzeniem jest właśnie turbosprężarka, o której istnieniu bardzo wielu posiadaczy samochodów wyposażonych w nią nie wie, bądź nie posiada odpowiedniej wiedzy na temat zasad użytkowania turbosprężarki. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie gryzące pytania ludzi, którzy są bardzo dociekliwi i chcą konkretnych odpowiedzi.

Zasada i proces działania zregenerowanej turbosprężarki w dieslu
Jak działa turbosprężarka w dieslu?


Po co jest turbosprężarka w samochodzie?

Turbosprężarki były na początku montowane w samochodach sportowych, a po co? A właśnie po to, aby zwiększyć ich moc, bez konieczności zwiększania masy pojazdu mechanicznego, ponieważ jak wiadomo im lżejszy samochód, tym szybszy. Aktualnie konstruktorzy, którzy wykorzystują turbosprężarki do samochodów osobowych, celują w ekonomię i ekologię niż osiągi, a to dlatego, iż to urządzenie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Silniki Diesla ze względu na swoją konstrukcje posiadają mniejszą wydajność, a żeby móc uzyskać moc porównywalną do jednostek napędowych zasilanych paliwem benzynowym, musiały znacznie zwiększyć swój rozmiar oraz wagę, a to skutkowałoby wzrostem spalania paliwa oraz zwiększeniem emisji szkodliwych substancji do atmosfery. To właśnie dlatego konstruktorzy silników Diesla zaczęli stosować turbodoładowanie jednostki napędowej, czyli turbosprężarkę.

Zastosowanie turbosprężarek i zasada działania turbin w aucie
Po co jest turbosprężarka w samochodzie?


Zasada działania turbosprężarki

Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli gorącej części i sprężarki, tak zwanej chłodnej strony, które posiadają swoje wirniki, a są połączone i osadzone na wałku turbosprężarki, napędzają ją gazy wylotowe, które są skierowane na turbinę i napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Skompresowane i wydalone przez sprężarkę powietrze zostaje schłodzone przez chłodnicę powietrza, czyli Intercooler, a następnie wprowadzone do komory spalania. Podane przez wtryskiwacze paliwo w połączeniu z chodnym powietrzem, które jest podane pod ciśnieniem, nadaje energii tłokowi, a ten z kolei powoduje pracę jednostki napędowej. W wyniku spalania się paliwa, spaliny zostają wydalone z komory i zasysane, a pod ciśnieniem wyrzucone do kolektora wydechowego przez gorącą część turbosprężarki. Turbosprężarka to bardzo proste urządzenie, aczkolwiek jest ona dla silnika bardzo ważna, ponieważ to dzięki niej jednostka napędowa może zostać w takich gabarytach, jakie ma, a posiada większą moc i sprawność.

Działanie turbosprężarki przed i po regeneracji oraz zasada prawidłowego działania turbo
Zasada działania turbosprężarki


Zalety i wady turbosprężarki

Turbosprężarka, jak każda część eksploatacyjna posiada swoje wady i zalety, teraz przedstawimy kilka z nich. Zaletami turbosprężarki zamontowanej w jednostce napędowej zasilanej olejem napędowym jest między innymi wzrost sprawności motoru napędowego, poprzez wykorzystanie energii gazów wydechowych, wzrost wysilenia, dzięki czemu silnik o określonej mocy posiada mniejsze rozmiary i masę, lepsze opłukanie cylindra ze spalin, lepszą charakterystykę jednostki napędowej, czyli inaczej mówiąc, ma niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego, a także nie występuje bardzo odczuwalny spadek mocy w miarę spadku ciśnienia atmosferycznego, czyli większa wysokości pracy silnika. Do wad, które również istnieją w tym urządzeniu, jakim jest turbosprężarka to między innymi szybsze zużycie podzespołów silnika, w starszych budowach istnieje zjawisko tubodziury, większa złożoność silnika, przez co wymaga więcej miejsca na zabudowanie jednostki napędowej.

Zalety i wady w funkcjonowaniu turbosprężarki oraz w jej posiadaniu
Zalety i wady turbosprężarki

Komentarze

Dodaj komentarz

Turbo Serwis Warszawa | Serwis Turbosprężarek Warszawa – Turbo Servis Warszawa - OPINIE 02 października 2018

Turbo Serwis Warszawa | Serwis Turbosprężarek Warszawa – Turbo Servis Warszawa - OPINIE

Serwis turbosprężarek Warszawa – Melett Turbo Servis Warszawa  Miasto...

Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania turbosprężarki samochodowej 02 października 2018

Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania turbosprężarki samochodowej

Budowa, schemat i konstrukcja turbosprężarki W artykule poruszymy temat...

Geometria turbiny 02 października 2018

Geometria turbiny

ZMIENNA GEOMETRIA TURBIN VNT VTG | Forum Turbosprężarek – naprawy, regeneracje,...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.