Znaki ostrzegawcze problemów z turbosprężarką mogą różnić się w zależności od rodzaju uszkodzenia oraz stopnia jego zaawansowania. Oto kilka powszechnych symptomów, które mogą wskazywać na problemy z podzespołem:
1. Spadek mocy- nagły spadek mocy silnika jest częstym objawem awarii w Audi A4 b6 czy Mondeo MK4. Może to być spowodowane np. uszkodzeniem wirnika, wyciekiem lub blokadą w układzie dolotowym.
2. Nietypowe dźwięki- hałasy takie jak gwizd, stukanie lub syczenia, szczególnie podczas przyśpieszania, mogą wskazywać na problemy z wirującym elementem turbosprężarki lub wyciekiem powietrza.
3. Zwiększone zużycie oleju- wzrost zużycia oleju może sugerować wycieki z turbosprężarki spowodowane przez usterki uszczelki lub łożysk.
4. Błędy na komputerze pokładowym- pojawienie się Check Engine na desce rozdzielczej, wskazuje zazwyczaj problemy z działaniem danej części w aucie.
5. Nadmierne kopcenie- czarna lub niebieska emisja dymu z układu wydechowego może oznaczać wyciek oleju do komory spalania, co może być spowodowane awarią.
6. Spadek wydajności paliwa- uszkodzenie turbosprężarki bardzo często prowadzi do spadku efektywności paliwowej, co objawia się zwiększonym zużyciem oleju napędowego oraz większymi kosztami eksploatacyjnymi.
Warto zauważyć, że powyższe symptomy mogą być także związane z innymi problemami mechanicznymi, dlatego ważne jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki części, w celu ustalenia przyczyny i zakresu ewentualnych usterek turbosprężarki. Pamiętaj, aby awarii przedstawionego komponentu pozbyć się jak najszybciej, ponieważ długa jazda z usterką turbiny może uszkodzić silnik.
Czy uszkodzona turbina bierze olej?
Tak, uszkodzona turbina może być przyczyną wycieku oleju do układu dolotowego lub komory spalania. W przypadku awarii, takich jak usterka uszczelnienia łożysk, pęknięte korpusy lub wycieki wewnętrzne, olej silnikowy może przedostać się do turbosprężarki i być spalany razem z paliwem w komorze spalania. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju oraz przeprowadzanie inspekcji układu dolotowego, szczególnie jeśli pojawią się podejrzenia wycieków z turbo.
Czy można jeździć z uszkodzoną turbiną?
Nie zalecamy jazdy z uszkodzoną turbiną. Jeżdżenie z awarią turbo może być niebezpieczne dla silnika i prowadzić do poważnych uszkodzeń, a także znacznie obniża komfort jazdy. W przypadku wystąpienia objawów problemów z turbosprężarką, zaleca się jak najszybsze zdiagnozowanie problemu i podjęcie niezbędnych działań naprawczych przez wykwalifikowanego mechanika. Ignorowanie awarii może prowadzić do poważniejszych usterek i zwiększenia kosztów naprawczych.
Uszkodzona turbosprężarka a spalanie
Uszkodzona turbosprężarka może zwiększyć zużycie paliwa. Spadek mocy jednostki napędowej lub utrata ciśnienia doładowania zwiększa obciążenie silnika, co prowadzi do większego zużycia paliwa na jednostkę przejechanego dystansu. Ponadto, niekompletne spalanie mieszanki paliwowej może dodatkowo zwiększyć zużycie oleju napędowego oraz emisję szkodliwych substancji.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze