Źle ustawiona gruszka turbiny
Aktuator (gruszka) turbiny odpowiada za poprawne działanie zmiennej geometrii, z kolei źle ustawiona gruszka turbiny może wskazywać objawy podobne do jej uszkodzenia. Wymiana gruszki turbiny zazwyczaj wiąże się z wymontowaniem turbosprężarki z samochodu ze względu na to, że dostęp do niej jest zablokowany przez inne elementy znajdujące się pod maską.
Regulacja gruszki turbiny, a dokładniej sztangi turbiny polega na jej zmniejszaniu oraz przedłużaniu.
* Wydłużenie sztangi turbiny spowoduje wcześniejsze otwieranie zaworu upustowego.
* Skrócenie sztangi turbiny będzie powodowało zamykanie zaworu upustowego.
Czynności te wymagają dokładności, ponieważ źle ustawiona sztanga turbiny, objawy o tym świadczące to np. opóźniona reakcja na pedał gazu, a także wpłynie to na nieprawidłowe działanie zaworu N75.
Samodzielna regulacja ogranicznika turbiny - czy to dobry pomysł?
Prawidłowe działanie zmiennej geometrii łopatek odbywa się poprzez regulację zderzaka turbiny, zwanego również ogranicznikiem turbiny. To właśnie od prawidłowego ustawienia tego ogranicznika zależy punkt zamknięcia, jak i otwarcia łopatek zmiennej geometrii.
Kierowcy posiadający wiedzę techniczną oraz odpowiednie narzędzia nie powinni mieć większych problemów z regulacją zderzaka turbiny, z kolei osobom nieposiadającym dostatecznej wiedzy zalecamy kontakt z naszym serwisem, który wyposażony jest zarówno w odpowiednie narzędzia, maszyny, a co najważniejsze – gromadzi specjalistów, którzy na co dzień zajmują się naprawą turbosprężarek.

Dodaj komentarz

Komentarze
Gruszka turbiny (wahacz) jest elementem układu dolotowego silnika, który odpowiada za regulację kierunku przepływu powietrza do turbosprężarki.
Jeśli gruszka jest źle ustawiona, może to prowadzić do kilku problemów, takich jak:
Spadek mocy silnika: jeśli gruszka jest źle ustawiona, może dochodzić do utraty ciśnienia doładowania, co skutkuje spadkiem mocy silnika.
Błąd komputera samochodu: źle ustawiona gruszka może powodować błąd w komputerze samochodu, sygnalizujący problem z układem dolotowym.
Dymienie silnika: źle ustawiona gruszka może prowadzić do przepływu powietrza do miejsc, gdzie nie jest ono potrzebne, co może skutkować dymieniem silnika.
Dźwięk: źle ustawiona gruszka może powodować dźwięk przepływu powietrza.
Aby dokładnie określić przyczynę problemów związanych z źle ustawioną gruszką turbiny, zalecamy skonsultowanie się z wykwalifikowanym mechanikiem, który przeprowadzi odpowiednie diagnostyki.