Zderzak turbiny
Ogranicznik, znany również jako zderzak turbiny, jest częścią turbosprężarki. Wpływa on na doładowanie ciśnienia wytwarzanego w gruszce, która z kolei steruje ciśnieniem w turbosprężarce, dlatego też ważna jest prawidłowa regulacja ogranicznika turbiny. Błędnie przeprowadzona kalibracja zderzaka spowodować może przeładowanie turbo, czyli występowanie zbyt dużego ciśnienia doładowania, co z kolei wpływa na turbosprężarkę i może doprowadzić do uszkodzenia koła kompresji. Może również zdarzyć się, że wystąpi przeładowanie turbiny po regeneracji, spowodowane to jest zazwyczaj nieprawidłowo przeprowadzoną naprawą turbosprężarki lub brakiem regulacji wspomnianego zderzaka turbiny.

Regulacja zmiennej geometrii turbiny
Regulacja turbiny VNT zazwyczaj przeprowadzana jest po regeneracji turbosprężarki, wykonuje się ją przy użyciu maszyny, która kontroluje parametry turbo, potem turbosprężarka kalibrowana jest również mechanicznie, to wszystko po to, aby uzyskać wynik jak najbardziej zbliżony do wymaganych parametrów. Zastosowanie technologii, jaką jest zmienna geometria, ma na celu przyspieszenie reakcji turbosprężarki na wciśnięty pedał gazu, czyli unikniecie zjawiska turbo dziury. Dlaczego regulacja zmiennej geometrii turbiny jest ważna? Ponieważ prawidłowo skalibrowane turbo wpływa na: mniejszy pobór paliwa, płynną pracę samochodu, korzystamy z całkowitej mocy naszego auta - nie pojawia się komunikat o awaryjnej pracy samochodu, lepszy komfort jazdy (cicha praca silnika).

Dodaj komentarz

Komentarze
Zderzak turbiny to część samochodu, która chroni turbosprężarkę przed uszkodzeniem mechanicznym. Jest on zazwyczaj zamontowany w pobliżu turbosprężarki, aby ochronić ją przed kontaktem z innymi częściami samochodu podczas jazdy. Zderzak turbiny może również służyć jako dodatkowy radiator dla turbosprężarki, pomagając w chłodzeniu układu.
Zawsze się zastanawiałem, co to jest zderzak turbiny! Po przeczytaniu tekstu -wszystko jasne.
Bardzo przydatny artykuł na temat regulacji zderzaka turbiny!