Zawór n75 Do czego służy?
Jeżeli posiadasz układ turbodoładowania, to również posiadasz zawór n75. Do czego służy to niewielkie urządzenie i jaką funkcję pełni w turbo? Elektrozawór n75 w głównej mierze jest sterownikiem działań turbosprężarki, czyli steruje kierownicą łopatek turbiny, a dokładniej – masą spalin transportowaną do wirnika turbiny, która ma pełnić rolę ładunku napędzającego silnik do turbo przyspieszenia. Uważasz, że przyczyną wątpliwej pracy silnika samochodowego jest uszkodzony zawór podciśnienia? Objawy o tym mówiące nie są konkretne i mogą oznaczać wady innych podzespół. Jednak najpopularniejsze symptomy obejmują: opóźnioną reakcję na pedał gazu - turbodziura, opóźnienie samozapłonu paliwa, niedostatek mocy silnika samochodowego. W samochodach marki Opel objawy uszkodzonego zaworu n75 wskazywane przez Kierowców dotyczyły słyszalnych odgłosów, buczenia dochodzących z okolic występowania tego elektrozaworu, w momencie zwiększenia obrotów silnika - dźwięk ulegał natężeniu.
Zawór n75 – jak sprawdzić?
Jeżeli podejrzewasz uszkodzenie lub zanieczyszczenie zaworu n75, to do jego samodzielnego sprawdzenia poprzez demontaż będziesz potrzebował:
- śrubokręt krzyżakowy,
- pudełeczko na śruby mocujące n75.
Po pierwsze – należy zlokalizować występowanie pod maską pojazdu zawór n75 1.8t. Gdzie jest dokładnie jego lokalizacja? Elektrozawór turbiny występuje pomiędzy chłodnicą a przednią częścią silnika samochodowego. W zależności od modelu pojazdu, jakiego jesteśmy posiadaczami, dostęp do niego może sprawić problem.
Po odkręceniu śrub mocujących i wyciągnięciu przewodów zaworowych dostajemy się bezpośrednio do elektrozaworu. Kolejno pozbywamy się pierścienia łączącego obudowę zaworu n75 z białą główką. Po rozczłonowaniu tych dwóch elementów wyjmujemy tłoczek i membranę zaworu. W przypadku zabrudzenia tłoczka - usuwamy zanieczyszczenia na przykład za pomocą szmatki. Kolejno czyścimy wszystkie przewody zaworu. Wewnątrz tłoczka n75 jest ulokowana sprężyna, która będąc w fazie zabrudzenia wymaga przedmuchania sprężonym powietrzem. Po ponownym sprawnym złożeniu elementów składowych zaworu n75 i po jeździe testowej naszego pojazdu będzie jasne, czy za pojawienie się turbodziury odpowiadał ten zawór.

Dodaj komentarz

Komentarze
Zawór N75 to elektromagnetyczny zawór regulujący ciśnienie doładowania turbosprężarki. Służy do regulacji ciśnienia podawanego do turbosprężarki w celu uzyskania optymalnej mocy silnika oraz oszczędności paliwa. Zawór N75 jest sterowany przez komputer silnika i dostosowuje ciśnienie do aktualnych warunków jazdy, takich jak prędkość jazdy, poziom naładowania akumulatora, temperatura silnika, itp. Dzięki zaworowi N75 system turbodoładowania pracuje w optymalnych warunkach, co przekłada się na lepsze osiągi silnika i mniejsze zużycie paliwa.