Zauważenie ciemnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej samochodu to z pewnością niepokojący sygnał, którego nie wolno bagatelizować. Może on świadczyć o różnych awariach, z których niektóre są dość poważne.
Najczęstszą przyczyną czarnego dymu jest problem z układem turbodoładowania. Turbosprężarka odpowiada za doprowadzenie do silnika większej ilości powietrza, co pozwala na spalanie większej ilości paliwa i generowanie większej mocy.
Istnieje kilka oznak, które mogą wskazywać na awarię turbosprężarki:
• Czarny dym: Szczególnie gęsty i obfity czarny dym jest typowym objawem awarii turbosprężarki.
• Spadek mocy: Silnik może mieć wyraźnie mniejszą moc i gorzej przyspieszać.
• Gwizd lub świst: Podczas przyspieszania może być słychać gwizd lub świst dochodzący z turbosprężarki.
• Nadmierne zużycie oleju: Uszkodzona turbina może powodować spalanie oleju silnikowego, co objawia się jego nadmiernym ubytkiem.
• Wycieki oleju: Wokół turbosprężarki mogą być widoczne wycieki oleju.
Jak powinna brzmieć turbina?
Sprawna turbina powinna pracować cicho i płynnie. Podczas przyspieszania może być słychać delikatny szelest lub szum, ale nie powinien on być głośny ani irytujący. Należy zwrócić uwagę na następujące niepokojące dźwięki:
• Gwizd lub świst: Może świadczyć o nieszczelnościach w układzie dolotowym lub uszkodzeniu łopatek turbiny.
• Głośny hałas: Może oznaczać zużycie łożysk lub inne poważne uszkodzenia turbosprężarki.
• Stukot lub metaliczny dźwięk: Może być objawem uderzających o siebie elementów turbiny, co jest bardzo poważną awarią.
Jak sprawdzić, czy turbina dobrze działa?
Aby sprawdzić, czy turbosprężarka działa poprawnie, można wykonać kilka prostych kroków. Wizualna kontrola: Otwórz maskę silnika i sprawdź, czy wokół turbosprężarki nie ma wycieków oleju lub innych uszkodzeń. Nasłuchiwanie: Podczas przyspieszania posłuchaj, czy z turbosprężarki dochodzą jakieś niepokojące dźwięki, takie jak gwizd, świst, głośny hałas lub stukot. Jazda próbna: Weź samochód na jazdę próbną i zwróć uwagę na reakcję silnika na przyspieszanie. Jeśli odczuwasz wyraźny spadek mocy lub turbodziurę (brak reakcji na pedał gazu w niskim zakresie obrotów), może to oznaczać problem z turbiną. Diagnostyka komputerowa: Mechanik może podłączyć samochód do komputera diagnostycznego, aby sprawdzić parametry pracy turbosprężarki i wykryć ewentualne błędy.
Czego nie lubi turbina?
Turbina "nie lubi" nadmiernego obciążenia, braku odpowiedniej smarowności, nagłych zmian prędkości oraz przegrzewania się. Te czynniki mogą przyczynić się do uszkodzenia turbosprężarki i obniżenia jej wydajności. Dlatego regularna konserwacja i odpowiednie użytkowanie są kluczowe dla długotrwałego działania turbiny.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze