blog

Zauważyłeś ciemny dym? Sprawdź, czy to nie problem z turbo!

7 maja 2024

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Zauważenie ciemnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej samochodu to z pewnością niepokojący sygnał, którego nie wolno bagatelizować. Może on świadczyć o różnych awariach, z których niektóre są dość poważne.
Najczęstszą przyczyną czarnego dymu jest problem z układem turbodoładowania. Turbosprężarka odpowiada za doprowadzenie do silnika większej ilości powietrza, co pozwala na spalanie większej ilości paliwa i generowanie większej mocy.
Istnieje kilka oznak, które mogą wskazywać na awarię turbosprężarki:
Czarny dym: Szczególnie gęsty i obfity czarny dym jest typowym objawem awarii turbosprężarki.
Spadek mocy: Silnik może mieć wyraźnie mniejszą moc i gorzej przyspieszać.
Gwizd lub świst: Podczas przyspieszania może być słychać gwizd lub świst dochodzący z turbosprężarki.
Nadmierne zużycie oleju: Uszkodzona turbina może powodować spalanie oleju silnikowego, co objawia się jego nadmiernym ubytkiem.
Wycieki oleju: Wokół turbosprężarki mogą być widoczne wycieki oleju.

model turbiny do diesla
turbina na warsztacie Bosch

Jak powinna brzmieć turbina?

Sprawna turbina powinna pracować cicho i płynnie. Podczas przyspieszania może być słychać delikatny szelest lub szum, ale nie powinien on być głośny ani irytujący. Należy zwrócić uwagę na następujące niepokojące dźwięki:
• Gwizd lub świst: Może świadczyć o nieszczelnościach w układzie dolotowym lub uszkodzeniu łopatek turbiny.
• Głośny hałas: Może oznaczać zużycie łożysk lub inne poważne uszkodzenia turbosprężarki.
• Stukot lub metaliczny dźwięk: Może być objawem uderzających o siebie elementów turbiny, co jest bardzo poważną awarią.

Jak sprawdzić, czy turbina dobrze działa?

Aby sprawdzić, czy turbosprężarka działa poprawnie, można wykonać kilka prostych kroków. Wizualna kontrola: Otwórz maskę silnika i sprawdź, czy wokół turbosprężarki nie ma wycieków oleju lub innych uszkodzeń. Nasłuchiwanie: Podczas przyspieszania posłuchaj, czy z turbosprężarki dochodzą jakieś niepokojące dźwięki, takie jak gwizd, świst, głośny hałas lub stukot. Jazda próbna: Weź samochód na jazdę próbną i zwróć uwagę na reakcję silnika na przyspieszanie. Jeśli odczuwasz wyraźny spadek mocy lub turbodziurę (brak reakcji na pedał gazu w niskim zakresie obrotów), może to oznaczać problem z turbiną. Diagnostyka komputerowa: Mechanik może podłączyć samochód do komputera diagnostycznego, aby sprawdzić parametry pracy turbosprężarki i wykryć ewentualne błędy.

warsztat turbosprężarek

Czego nie lubi turbina?

Turbina "nie lubi" nadmiernego obciążenia, braku odpowiedniej smarowności, nagłych zmian prędkości oraz przegrzewania się. Te czynniki mogą przyczynić się do uszkodzenia turbosprężarki i obniżenia jej wydajności. Dlatego regularna konserwacja i odpowiednie użytkowanie są kluczowe dla długotrwałego działania turbiny.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Jaaro33456
2024-09-04 11:21:38
a biały dym o czym świadczy?

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60