blog

Zatarcie łożysk w turbo - co to znaczy i jakie są tego skutki?

29 lipca 2024

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Zadaniem turbosprężarki jest zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na poprawę jego wydajności i osiągów. W sercu turboładowarki znajdują się łożyska, które umożliwiają obrót wałka turbosprężarki z bardzo wysokimi prędkościami, sięgającymi nawet 200 000 obrotów na minutę. Zatarcie łożysk w turbo jest poważnym problemem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Przyczyną zatarcia łożysk może być:

1. Niedostateczne smarowanie i zły jakościowo olej: Olej silnikowy pełni funkcję smarującą dla łożysk turbosprężarki. Zbyt mała ilość oleju lub jego brak może prowadzić do przegrzania i zatarcia łożysk. Stosowanie oleju o niewłaściwej jakości lub przekroczenie zalecanych przez producenta okresów wymiany oleju również może przyspieszyć zużycie łożysk.

2. Zanieczyszczenia w oleju: Brud, metalowe opiłki lub inne zanieczyszczenia w oleju mogą uszkodzić powierzchnię łożysk, co również prowadzi do ich zatarcia.

3. Przegrzanie: Długotrwała eksploatacja silnika na wysokich obrotach bez odpowiedniego chłodzenia może prowadzić do przegrzania łożysk.


Skutki zatarcia łożysk w turbo:

1. Zatarte łożyska uniemożliwiają prawidłowe działanie turbosprężarki, co prowadzi do znacznego spadku mocy silnika. Silnik zaczyna słabo reagować na pedał gazu, a osiągi pojazdu ulegają pogorszeniu.

2. Zatarcie łożysk może prowadzić do nierównomiernej pracy silnika, co objawia się drganiami, wibracjami i hałasem.

3. Uszkodzenia innych elementów silnika: Fragmenty zatartego łożyska mogą dostać się do innych części silnika, powodując dalsze uszkodzenia. Może to prowadzić do awarii innych komponentów, takich jak wał korbowy czy tłoki.

Turbina w aucie
pracownia turbo

Czym grozi jazda z uszkodzoną turbiną?

Jazda z uszkodzoną turbiną niesie ze sobą wiele poważnych konsekwencji dla silnika. Przede wszystkim, zatarte łożyska w turbinie mogą prowadzić do utraty mocy silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz pojawienia się dymu. Dodatkowo, metalowe opiłki powstałe w wyniku zatarcia mogą uszkodzić inne elementy silnika, takie jak tłoki, cylindry czy zawory. Konsekwencją zaniedbania problemu może być konieczność kosztownej naprawy lub nawet wymiany całego silnika.

Czy awaria turbiny może uszkodzić silnik?

Tak, awaria turbiny może uszkodzić silnik. Uszkodzona turbina może prowadzić do przedostania się oleju do układu dolotowego, co zanieczyszcza mieszankę powietrza i paliwa, skutkując nieprawidłowym spalaniem i potencjalnymi uszkodzeniami wewnętrznymi silnika. Przegrzanie turbiny może z kolei spowodować nadmierne nagrzewanie się silnika, prowadząc do uszkodzeń tłoków, cylindrów i głowicy. Ponadto, fragmenty uszkodzonej turbiny mogą dostać się do komory spalania, powodując mechaniczne uszkodzenia elementów silnika. Spadek ciśnienia doładowania z powodu awarii turbiny skutkuje również pogorszeniem osiągów silnika, co może prowadzić do jego przeciążenia i przedwczesnego zużycia.

silnik w samochodzie

Ile kilometrów wytrzymuje turbina?

Żywotność turbiny w samochodzie zależy od wielu czynników, takich jak sposób eksploatacji pojazdu, regularność serwisowania oraz jakość używanego oleju i paliwa. Średnio turbina powinna wytrzymać od 150 000 do 200 000 kilometrów, choć przy odpowiedniej konserwacji i umiarkowanym stylu jazdy jej trwałość może być znacznie dłuższa. Regularne wymiany oleju i filtrów, a także unikanie gwałtownego przyspieszania i gaszenia silnika bez odpowiedniego schłodzenia turbiny, mogą znacznie wydłużyć jej żywotność.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.67

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.67
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Paweł
2024-08-29 11:52:12
Jakie są typowe objawy awarii oprócz utraty mocy?

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60