Turbosprężarka samochodowa - zasada działania
Turbosprężarki są coraz częstszym widokiem nie tylko w samochodach dostawczych i ciężarowych, lecz również w osobówkach, ponieważ jest to najlepiej sprawdzający się układ doładowania silników samochodowych.
Układy turbodoładowania mają bogatą historię w przemyśle motoryzacyjnym, bowiem wynalezione zostały jeszcze w 1905 roku, zaś od 1938 roku stosowano je powszechnie w pojazdach ciężarowych i od 1973 w samochodach osobowych. Turbosprężarka samochodowa poprawia w znaczącym stopniu wydajność jednostki napędowej zwiększając jej osiągi i minimalizując straty mocy na dużych wysokościach, pomaga także w przyspieszaniu pojazdem mocno obciążonym(jak na przykład pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t). Dzięki zastosowaniu układu turbodoładowania z układu wydechowego wydobywa się mniej szkodliwych substancji, zmniejszona może być także masa pojazdu, ponieważ silnik jest w stanie osiągać dużo lepszą moc i moment obrotowy z mniejszej pojemności skokowej, co przekłada się na zmniejszenie spalania.
Zasada działania turbosprężarki samochodowej oparta jest przede wszystkim o wykorzystanie energii spalin do sprężania powietrza. Dokładniejszy przebieg czynności w turbosprężarce zaczyna się od gazów wylotowych, które wpadając na łopatki wirnika turbiny(„części gorącej”) wprawiają go w ruch obrotowy. Dzięki temu ów wirnik jest w stanie rozpędzić wałek turbosprężarki do odpowiedniej prędkości obrotowej, która wykorzystywana jest przez drugi wirnik, umieszczony w sprężarce, czyli „części chłodnej” układu. Wirnik ten spręża powietrze wpadające z układu dolotowego do sprężarki i wtłacza je do komory spalania silnika, drastycznie zwiększając wydajność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie pracy turbina potrafi osiągać temperatury dochodzące do 1000 stopni Celsjusza, dlatego niezmiernie ważne jest utrzymywanie stałego filmu olejowego w turbosprężarce, ponieważ za chłodzenie i smarowanie układu odpowiada właśnie olej silnikowy, przepływający odpowiednio przystosowanymi do tego kanalikami. Sprężone powietrze także wykazuje się temperaturą zbyt wysoką dla uzyskiwania maksymalnej wydajności, dlatego w układach turbodoładowania często wykorzystywane są chłodnice międzystopniowe, które schładzają skompresowane gazy do optymalnej temperatury.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Wady turbosprężarki
Turbosprężarki posiadają ogromną liczbę zalet, jednakże posiadają też swoje wady, a wśród nich do niedawna królowało zjawisko turbodziury. Jest to moment bezwładności wirnika, z którym można się spotkać przy gwałtownym zwiększeniu obrotów. Spowodowany jest on faktem, iż obroty turbosprężarki są ściśle zależne od ilości gazów wtłaczanych na wirnik turbiny, przez co przy niskich obrotach silnika turbosprężarka utrzymuje niską prędkość obrotową rdzenia, a przy drastycznym zwiększeniu obrotów jednostki napędowej mija chwila zanim układ turbodoładowania będzie w stanie uzyskać wymaganą prędkość i ciśnienie doładowania. Jest to problem na tyle poważny, że konstruktorzy turbosprężarek przez długi czas szukali optymalnego rozwiązania w jego sprawie, wytwarzając dzięki temu dwa najpopularniejsze systemy kierowania spalin, czyli technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny i zawór upustu spalin(wastegate). Takie systemy w znacznym stopniu poprawiają komfort jazdy samochodem turbodoładowanym, niwelując efekt turbodziury i zwiększając wydajność turbosprężarki samochodowej.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze