Zapieczone kierownice turbiny – objawy
Wynikiem złej eksploatacji pojazdu z układem turbodoładowania mogą być zapieczone kierownice turbiny – objawy, które jesteś w stanie rozpoznać dotyczą głównie mocy silnika. Następuje spadek osiągów, dynamizm przyspieszenia naszego pojazdu jest wątpliwy. Zapieczone kierownice turbiny Passat B5, jak również w innych samochodach osobowych, stanowią zablokowanie łopatek turbiny, które negatywnie wpływają na pełną efektywność turbosprężarki nawet przy niskich obrotach silnika. Za zablokowanie łopatek kierownicy turbiny i postawienie ich tylko w jednej pozycji odpowiada nagar, który jest twardym osadem powstałym w wyniku spalonego paliwa, oraz obecność oleju w kolektorze wydechowym. Jeżeli środek smarny wraz cząsteczkami sadzy osiądą na łopatkach turbiny to będziemy mieli wyraźną przyczynę powstania uszkodzenia turbiny, jaką jest zacinająca się zmienna geometria turbiny. W takim wypadku regeneracja turbosprężarki będzie czynnością obowiązkową, opierającą się na działaniu, jakim jest rozruszanie zmiennej geometrii poprzez szczegółowe wyczyszczenie. Czyszczenie zmiennej geometrii 1.9 TDI w serwisowych warunkach będzie dążyć do odpowiedzi na pytanie posiadacza auta – jak rozruszać kierownice w turbinie, aby finalnie łopatki uzyskały możność zmiany swego położenia pod określonym kątem. Objawy wskazujące na zapieczenie kierownic turbosprężarki powinny być łatwe do rozpoznania i szybkie w usunięciu, jeżeli w odpowiednią porę zareagujemy. Wyczyszczone i odblokowane łopatki kierownicy turbiny będą mogły sprawnie transportować masy splin, nawet na niewielkich obrotach silnika, wykorzystując je w sposób efektywny.
Czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez rozbierania – profilaktyka
Jeżeli chcesz podjąć się usunięcia zaistniałej usterki w układzie turbodoładowania poprzez czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez rozbierania, możesz spróbować użyć preparatu stosowanego jako dodatek do paliwa. Taka metoda może przynieść efekt, w przypadku niewielkiego zabrudzenia, które dopiero następuje, co jest trudne do zdiagnozowania na samym początku postępującej awarii. Dlatego stosowanie takiego rodzaju preparatów może mieć jedynie działanie profilaktyczne. Kierownica turbiny w fazie mocnego zapieczenia będzie wymagała skuteczniejszej metody, opartej na demontażu i rozebraniu turbiny na poszczególne elementy składowe. Może się bowiem okazać, że zapieczone kierownice łopatek nie są jedyną wadą zaistniałą w układzie turbodoładowaniu, dlatego fachowe podejście do turbosprężarki i wiedza, będą przydatne w celu usprawnienia turbo.
Dodaj komentarz
