blog

Z czego składa się turbina?

24 stycznia 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbosprężarka składa się z tzw. części gorącej i części chłodnej oraz rdzenia. Część gorąca, czyli turbina, jest częścią układu wydechowego i zasilany jest poprzez spaliny, które trafiają tam z silnika; składa się z wirnika oraz części żeliwnej. Ze względu na wysoką temperaturę spalin elementy te są wykonane z odpornych na gorąc materiałów. Z kolei część zimna – sprężarka - jest częścią układu dolotowego jednostki napędowej; składa się z koła kompresji, czapki aluminiowej, a także ze specjalnego zaworu upustowego. Koras (rdzeń) stanowi serce naszej turbosprężarki, łączy wspólnym wałem obie części turbosprężarki. Rdzeń składa się z odpowiednio wyważonego wirnika oraz koła kompresji.

Turbosprężarka – budowa, materiały, warunki pracy - Turbina samochodowa

budowa turbosprężarki

Budowa turbosprężarki jest stosunkowo prosta, składa się ona z: tzw. części gorącej, części zimnej, a także z rdzenia. Część gorąca – turbina – zasilana jest poprzez spaliny, część zimna to natomiast sprężarka, która wchodzi w skład układu dolotowego jednostki napędowej. Turbosprężarkę produkuje się z takich materiałów, jak: „Niresist” (wykorzystywany jest na kadłuby turbin), stopy aluminium (do budowy kadłubów sprężarek); „Inconel”,„MarM247” lub tytan (wirniki turbin). Wszystkie te materiały, które stosuje się do budowy wirników turbin, charakteryzują się wysoką żaroodpornością. Współczesne turbosprężarki mają dość ciężkie warunki pracy: wysokie prędkości obrotowe, które przewyższają nawet 200 tys. obr/min; wysokie temperatury spalin.

Zasada działania turbosprężarki - Turbosprężarka budowa i zasada działania

Działanie turbosprężarki polega na tym, że jest ona napędzana przez gazdy wylotowe silnika spalinowego, które przepływają przez wirnik turbiny, a następnie wydalane są przez układ wydechowy. Potem przez wał ruch obrotowy wirnika turbiny przekazywany jest na wirnik sprężarki. Wirnik sprężarki z kolei spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr. Następnie to powietrze może być kierowane prosto do kolektora dolotowego, jednak w większości nowoczesnych samochodów stosuje się intercooler, w którym rozgrzane po sprężaniu powietrze jest ponownie chłodzone przed wprowadzeniem do komory spalania.

Budowa i rodzaje turbin - Rodzaje turbin samochodowych

W budowie turbosprężarki jesteśmy w stanie wydzielić stronę gorącą i zimną, a także korpus środkowy. Strona gorąca często jest nazywana stroną wydechową turbiny; ze względu na wysokie temperatury elementy muszą być wykonane z materiałów o wysokiej żaroodporności. Strona zimna składa się z koła i obudowy oraz w niektórych przypadkach zaworu upustowego. W korpusie środkowym znajdują się łożyska; w znacznej większości przypadków są to łożyska ślizgowe wykonane ze stopu brązu, chociaż coraz częściej spotykamy ceramiczne łożyska. Wyróżniamy trzy rodzaje turbosprężarek: „Free float” – swobodny przepływ; z zaworem upust spalin „Wastegate”, a także VNT/VTG, którą inaczej nazywamy „zmienna geometria”.

Jak działa turbosprężarka? Zasada działania, budowa - Turbosprężarka budowa

Turbosprężarka składa się z turbiny samochodowej i sprężarki, które są osadzone na jednym wale i służą do doładowania silnika spalinowego. Działanie turbosprężarki wynika z napędu wirnika turbiny, a kierowana energia spalin napędza wirnik sprężarki. A więc, sprężone powietrze ze sprężarki zasila silnik, co przekłada się na wzrost mocy w cylindrze.

Do elementów, z których składa się turbosprężarka należą przede wszystkim: wirnik turbiny i sprężarki, kadłub sprężarki i turbiny, kadłub środkowy, łożysko oporowe i ślizgowe, kanały olejowe, wałek turbosprężarki i pierścienie uszczelniające.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Robert
2023-01-11 13:13:12
Turbosprężarka składa się z kilku podstawowych części: Sprężarki: składa się z komory sprężarki, wałka kompresora oraz łożysk kompresora. Zasadniczą rolą tego podzespołu jest kompresowanie powietrza dostarczanego do silnika. Turbiny: składa się z komory spalania, wałka turbiny oraz łożysk turbiny. Gazy wylotowe z silnika napędzają turbinę, co powoduje obrót wałka kompresora. Wał łączący: połączenie między sprężarką a turbiną. Przenosi moc z turbiny do kompresora. Osłona termiczna: element chroniący sprężarkę oraz turbinę przed przegrzaniem. Układ chłodzenia: system chłodzenia wałka turbiny oraz kompresora. Układ dolotowy: składa się z intercoolera oraz kolektora dolotowego. Jest odpowiedzialny między innymi za dostarczanie powietrza do silnika. Układ wydechowy: składa się z kolektora wydechowego oraz katalizatora. Jest odpowiedzialny za odprowadzanie spalin z silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60