blog

Z czego się składa turbina?

3 lutego 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Z czego się składa turbina?

Turbina, inaczej turbosprężarka, składa się z turbiny i sprężarki, które są osadzone na wspólnym wale. Turbina, czyli również strona gorąca - ze względu na wysokie temperatury jej elementy muszą być wykonane z materiałów charakteryzujących się wysoką żaroodpornością – zarówno obudowa, jak i koło z wałem. Dlatego, że w tej części uwalniana jest energia ze spalin, która napędza sprężarkę. Z kolei strona zimna, inaczej kompresji, składa się z koła i obudowy, a także w niektórych przypadkach z zaworu upustowego. Dzięki prędkości obrotowej koła zasysane jest powietrze, które następnie przez obudowę kompresora wypychane jest do intercoolera.

Budowa turbiny – Turbosprężarki - Turbina co to

Turbosprężarkę jesteśmy w stanie podzielić na dwie podstawowe części: turbinę oraz sprężarkę, które stanowią odpowiednio stronę gorącą i zimną. Strona gorąca – turbina, to element układu wylotowego silnika, z kolei sprężarka stanowi element układu dolotowego jednostki napędowej. Do budowy turbosprężarki wchodzą również pierścienie uszczelniające, łożyska oraz kanały olejowe.
Dzięki temu urządzeniu możliwe jest doprowadzenie większej ilości tlenu, który jest niezbędny do procesu spalania, przez co zwiększa się moc silnika spalinowego.

1. Turbosprężarka, budowa i zasada działania turbiny - Turbosprężarka budowa i zasada działania

Turbosprężarka to urządzenie wirnikowe, służące do doładowania silnika spalinowego. Składa się ona z turbiny i sprężarki osadzonych na tym samym wale. Turbina, inaczej strona gorąca, zasilana jest spalinami z silnika, a sprężone powietrze poprzez sprężarkę (strona chłodna) zasila silnik. Dlatego do cylindra wprowadzana jest ilość powietrza, dzięki czemu wzrasta właśnie moc silnika, większy jest też stopień sprężenia, dzięki czemu rośnie sprawność całego układu. Turbosprężarka jest urządzeniem prostym i wydajnym, lecz nie do końca wolnym od wad – do nich możemy zaliczyć między innymi wrażliwość na niewłaściwą eksploatację.

2. Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Turbina samochodowa

Objawy uszkodzonej turbosprężarki jest dostrzec bardzo łatwo, jest to między innymi odczuwalny spadek mocy – samochód niechętnie zabiera się do startu, zaś wchodzenie w wysoki zakres obrotów sprawia dużo problemów. Innym symptomem uszkodzenia turbiny jest zauważalny ubytek oleju silnikowego, ponieważ urządzenie turbo pożera o wiele większą ilość środka smarnego z powodu zwiększonego tarcia. Kolejnym objawem świadczącym o uszkodzeniu turbosprężarki jest hałas dochodzący z komory silnika – gdy jego tony zmieniają swoje natężenie, stają się głośniejsze lub tracą jednostajność, może to wskazywać na problem z wirnikiem turbo. Jeszcze innym objawem awarii turbiny, który zobaczymy gołym okiem, jest wydostający się z rury wydechowej gęsty, ciemny dym.

3. Budowa i rodzaje turbin – Turbosprężarki - Budowa turbiny

Turbosprężarka składa się z trwale połączonych ze sobą zespołów – turbiny i sprężarki. Cały zespół turbiny składa się z wirnika, który jest połączony z wałkiem, z licznymi wyprofilowanymi łopatkami. Z kolei zespół sprężarki złożony jest z wirnika sprężającego, który umieszczony jest w muszli sprężającej zamkniętej przednią częścią korpusu centralnego.

Jesteśmy w stanie wyróżnić kilka rodzajów turbosprężarek: standardowa, nazywana również „Free float”, czyli swobodny przepływ – najbardziej podstawowy typ; hybrydowa – dokonano w niej pewnych zmian w celu uzyskania właściwości i parametrów nieosiągalnych dla podstawowych podzespołów; Twin Scroll – jest ona zbliżona do standardowej; VTG – ze zmienną geometrią.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.75

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.75
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Przemek
2023-01-11 09:07:14
Turbosprężarka składa się z trzech głównych elementów: sprężarki, turbiny oraz rdzenia między nimi. Sprężarka: Jest to kompresor, który jest napędzany przez gazy spalinowe, które przepływają przez turbinę. Sprężarka jest odpowiedzialna za kompresowanie powietrza dostarczanego do silnika, dzięki czemu jego pojemność zwiększa się. Turbina: Jest to element napędzany przez gazy spalinowe pochodzące z komory spalania. Gazy te przepływają przez turbinę, co powoduje jej obrót i tym samym napędza kompresor. Rdzeń między kompresorem a turbiną: Jest to część, która łączy sprężarkę z turbiną i przeprowadza kompresowane powietrze z kompresora do turbiny. Łożyska: te elementy pozwalają na stabilny obrót wału turbosprężarki. Uszczelniacze: mają za zadanie zapobiegać przedostawaniu się oleju z silnika do wnętrza turbosprężarki Chłodzenie : Turbosprężarka może posiadać system chłodzenia, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury w trakcie pracy. System sterowania : Turbosprężarka może posiadać system sterowania, który pozwala na regulację przepływu powietrza i tym samym pozwala na uzyskanie optymalnej mocy silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60