
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Turbina, inaczej turbosprężarka, składa się z turbiny i sprężarki, które są osadzone na wspólnym wale. Turbina, czyli również strona gorąca - ze względu na wysokie temperatury jej elementy muszą być wykonane z materiałów charakteryzujących się wysoką żaroodpornością – zarówno obudowa, jak i koło z wałem. Dlatego, że w tej części uwalniana jest energia ze spalin, która napędza sprężarkę. Z kolei strona zimna, inaczej kompresji, składa się z koła i obudowy, a także w niektórych przypadkach z zaworu upustowego. Dzięki prędkości obrotowej koła zasysane jest powietrze, które następnie przez obudowę kompresora wypychane jest do intercoolera.
Budowa turbiny – Turbosprężarki - Turbina co to
Turbosprężarkę jesteśmy w stanie podzielić na dwie podstawowe części: turbinę oraz sprężarkę, które stanowią odpowiednio stronę gorącą i zimną. Strona gorąca – turbina, to element układu wylotowego silnika, z kolei sprężarka stanowi element układu dolotowego jednostki napędowej. Do budowy turbosprężarki wchodzą również pierścienie uszczelniające, łożyska oraz kanały olejowe.
Dzięki temu urządzeniu możliwe jest doprowadzenie większej ilości tlenu, który jest niezbędny do procesu spalania, przez co zwiększa się moc silnika spalinowego.
1. Turbosprężarka, budowa i zasada działania turbiny - Turbosprężarka budowa i zasada działania
Turbosprężarka to urządzenie wirnikowe, służące do doładowania silnika spalinowego. Składa się ona z turbiny i sprężarki osadzonych na tym samym wale. Turbina, inaczej strona gorąca, zasilana jest spalinami z silnika, a sprężone powietrze poprzez sprężarkę (strona chłodna) zasila silnik. Dlatego do cylindra wprowadzana jest ilość powietrza, dzięki czemu wzrasta właśnie moc silnika, większy jest też stopień sprężenia, dzięki czemu rośnie sprawność całego układu. Turbosprężarka jest urządzeniem prostym i wydajnym, lecz nie do końca wolnym od wad – do nich możemy zaliczyć między innymi wrażliwość na niewłaściwą eksploatację.
2. Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Turbina samochodowa
Objawy uszkodzonej turbosprężarki jest dostrzec bardzo łatwo, jest to między innymi odczuwalny spadek mocy – samochód niechętnie zabiera się do startu, zaś wchodzenie w wysoki zakres obrotów sprawia dużo problemów. Innym symptomem uszkodzenia turbiny jest zauważalny ubytek oleju silnikowego, ponieważ urządzenie turbo pożera o wiele większą ilość środka smarnego z powodu zwiększonego tarcia. Kolejnym objawem świadczącym o uszkodzeniu turbosprężarki jest hałas dochodzący z komory silnika – gdy jego tony zmieniają swoje natężenie, stają się głośniejsze lub tracą jednostajność, może to wskazywać na problem z wirnikiem turbo. Jeszcze innym objawem awarii turbiny, który zobaczymy gołym okiem, jest wydostający się z rury wydechowej gęsty, ciemny dym.
3. Budowa i rodzaje turbin – Turbosprężarki - Budowa turbiny
Turbosprężarka składa się z trwale połączonych ze sobą zespołów – turbiny i sprężarki. Cały zespół turbiny składa się z wirnika, który jest połączony z wałkiem, z licznymi wyprofilowanymi łopatkami. Z kolei zespół sprężarki złożony jest z wirnika sprężającego, który umieszczony jest w muszli sprężającej zamkniętej przednią częścią korpusu centralnego.

Jesteśmy w stanie wyróżnić kilka rodzajów turbosprężarek: standardowa, nazywana również „Free float”, czyli swobodny przepływ – najbardziej podstawowy typ; hybrydowa – dokonano w niej pewnych zmian w celu uzyskania właściwości i parametrów nieosiągalnych dla podstawowych podzespołów; Twin Scroll – jest ona zbliżona do standardowej; VTG – ze zmienną geometrią.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze