blog

Z czego jest turbina?

25 stycznia 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

z czgo składa się turbina

Turbina składa się z trzech głównych elementów: strony zimnej, ciepłej oraz z rdzenia. Natomiast strona zimna składa się z: koła kompresji, części aluminiowej, a także ze specjalnego zaworu upustowego. Z kolei strona gorąca, która znajduje się od strony wydechowej, składa się z wirnika i części żeliwnej – w związku z wysoką temperaturą spalin elementy te muszą być wykonane z odpornych materiałów. Obie strony: ciepła i zimna połączone są korpusem wraz z wałkiem i jego łożyskowaniem. Z racji tego, że łożyska w turbinie pracują i są chłodzone filmem olejowym, to jego jakość i ilość są kluczowymi elementami.

Turbosprężarka – budowa, materiały, warunki pracy - Co to jest turbina

Budowa turbosprężarki jest stosunkowo prosta, składa się ona z: wałka turbosprężarki, pierścieni uszczelniających, ślizgowego i oporowego łożyska, kadłuba środkowego, kadłuba sprężarki i turbiny, a także z wirnika turbiny i wirnika sprężarki. Najczęstszym materiałem do wykonania kadłubów turbin jest Niresist, ponieważ charakteryzuje się on wysoką odpornością na ścieranie, korozję oraz wysoką temperaturę. Do wykonania wirnika turbin stosuje się Inconel lub tytan, które charakteryzują się również żaroodpornością i odpornością na korozję. Z kolei wałki turbosprężarek wykonywane są ze stali chromowo-niklowo-wolframowej. Turbina pracuje w bardzo ciężkich warunkach – prędkości obrotowe dochodzą często powyżej 200 tysięcy obr./min, temperatura spalin należy do wyższych niż w przypadku wydalanych spalin z silników wolnossących.

1. Zasada działania turbosprężarki - Turbosprężarka

Aby napędzić turbinę, wykorzystuje się energię spalin. Spaliny napędzają koło turbiny, które poprzez wał jest połączone z kołem kompresji. Następnie dostarczane powietrze jest sprężane w sprężarce i po schłodzeniu w intercoolerze przez kolektor dolotowy trafia do komory spalania. Dzięki temu zwiększa się gęstość powietrza, czyli rośnie masa ładunku dostarczanego do komory spalania, przez co możliwe jest spalenie większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej – a więc podniesienie mocy silnika.

2. Budowa turbiny – Turbosprężarki - Budowa turbiny

Turbosprężarka to maszyna wirnikowa składająca się ze sprężarki oraz turbiny, które są osadzone na wspólnym wale. Turbina, czyli tzw. część gorąca, nazywana jest często stroną wydechową. Sprężarka, tzw. część chłodna, inaczej strona kompresji, składa się z koła i obudowy. Ich wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem. Gazy wylotowe napędzają turbinę, która z kolei napędza wirnik sprężarki sprężającej powietrze przed dostarczeniem go do silnika.

3. Budowa i rodzaje turbin – Turbosprężarki - Turbina samochodowa

Tak naprawdę turbina składa się z dwóch stron: gorącej, zimnej oraz z rdzenia. Jak sama nazwa wskazuje, elementy strony gorącej muszą charakteryzować się wysoką żaroodpornością. To w tej części uwalniana jest energia ze spalin, która następnie napędza sprężarkę.

z czego zbudowana jest turbina

Za to strona zimna składa się z koła i obudowy, w niektórych rozwiązaniach znajdziemy także zawór upustowy. Wyróżniamy kilka rodzajów turbin: turbosprężarka VNT/VTG, inaczej zwana zmienną geometrią; turbosprężarka z zaworem upustu spalin, czyli „Wastegate”; oraz turbosprężarka „Free float” – inaczej swobodny przepływ.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Irek
2023-01-11 10:03:52
Turbosprężarka składa się z kilku głównych elementów, z których każdy jest wykonany z różnych materiałów. Sprężarka: składa się z koła kompresora i obudowy. Koło sprężarki jest wykonane z wysokiej jakości stopu aluminium lub stopu magnezu. Obudowa kompresora jest zwykle wykonana z odlewu aluminium. Turbina: składa się z koła turbiny i obudowy. Koło turbiny jest również wykonane z wysokiej jakości stopu aluminium lub stopu magnezu. Obudowa turbiny jest zwykle wykonana z odlewu stali lub niklu. Łożyska: turbosprężarka ma dwa łożyska, jedno na stronie kompresora i drugie na stronie turbiny. Są one wykonane z różnych materiałów, takich jak stali lub brązu. Uszczelniacze: turbosprężarka ma uszczelniacze na stronie ssącej i dolotowej, które zapobiegają przeciekaniu powietrza. Są one wykonane z różnych materiałów, takich jak gumy lub pianki. Smarowanie: turbosprężarka jest smarowana olejem silnikowym, który dostarczany jest przez specjalny przewód. Materiały te są specjalnie dobrane i przystosowane do pracy w ciężkich warunkach wysokiej temperatury, ciśnienia i dużego obciążenia, i mają zwiększoną odporność na korozję i zużycie.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60