Localizations image

Wymiana turbiny

Demontaż i montaż turbosprężarki do regeneracji – Wymiana turbiny | Melett ASO

W przypadku uszkodzenia układu turbodoładowania Garrett, KKK itd. potrzebna jest wymiana urządzenia lub jego regeneracja, która także wiąże się z wymontowaniem turbosprężarki.

 

Turbosprężarka przygotowana do wymiany turbiny
Wymiana turbiny

 


Proces regeneracji turbosprężarki

Proces naprawy zaczyna się jeszcze przed demontażem urządzenia, ponieważ na samym początku należy wypłukać układ smarowania, czego dokonuje się poprzez wymianę filtra i oleju oraz uruchomienie jednostki napędowej na czas od 10 do 20 minut, po czym wylać olej i wymontować turbosprężarkę. Demontaż urządzenia polega na odłączeniu przewodów dolotowych i olejowych od urządzenia, a także odkręceniu turbosprężarki od kolektora wylotowego jednostki napędowej.

Po zdemontowaniu układu turbodoładowania przychodzi czas na dokładną diagnostykę w celu znalezienia przyczyny awarii, ponieważ większość usterek turbosprężarek spowodowana jest źle działającymi innymi podzespołami, takimi jak pompa oleju czy sam silnik. Należy sprawdzić ciśnienie oleju i drożność przewodów oraz wymienić każdy wadliwy element. Trzeba także sprawdzić i przeczyścić układ dolotowy, przy okazji można też sprawdzić przepustnicę oraz przepływomierz. Należy dokładnie sprawdzić przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej.

 

Turbosprężarka na stole po przeprowadzonym procesie regeneracji
Proces regeneracji turbosprężarki

 


Etapy regeneracji turbiny

Następnym etapem jest pozyskanie nowej turbosprężarki lub regeneracja uszkodzonego egzemplarza, która może polegać na podstawowej wymianie elementów eksploatacyjnych, czyli łożysk i pierścieni olejowych oryg. Meletta, a w przypadku poważniejszych uszkodzeń także wymianie całego rdzenia turbosprężarki, nazywanego w skrócie CHRA MELETT(od Center Housing Rotating Assembly). Przy każdym rozkładaniu urządzenia tak dokładnego jak turbosprężarka należy wykonać pomiary parametrów, w razie potrzeby wyregulować nastawy kierownic (jeżeli dany egzemplarz posiada technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny) oraz koniecznie sprawdzić i, w razie konieczności, poprawić wyważenie rdzenia.

Po wykonaniu tych czynności przychodzi czas na ponowne zamontowanie układu turbodoładowania w samochodzie. Jednak zanim tego dokonamy, powinniśmy koniecznie wymienić wszystkie uszczelki zdemontowanych podzespołów oraz w miarę możliwości dokonać wymiany chłodnicy międzystopniowej(intercoolera), ponieważ jej dokładne wyczyszczenie jest niemal niemożliwe do wykonania, a zanieczyszczony intercooler to perspektywa ponownej wizyty w warsztacie z uszkodzoną turbosprężarką. W przypadku uszczelek absolutnie odradzamy korzystanie z past, silikonów uszczelniających czy uszczelek wątpliwej jakości, ponieważ taki element dostając się do turbosprężarki doprowadzi do jej kompletnego zdewastowania. Po zamontowaniu turbosprężarki i podłączeniu do niej wszystkich przewodów należy ponownie wymienić olej silnikowy na dokładnie taki, jaki zalecany jest przez producenta, bowiem niewłaściwy olej to niewłaściwe smarowanie, a złe smarowanie równe jest kolejnym kłopotom z układem turbodoładowania. Dobrym rozwiązaniem jest wlanie do otworu doprowadzającego w turbosprężarce oleju silnikowego jeszcze przed jej zamontowaniem, dzięki czemu unikniemy kłopotów związanych z zatarciem (tzw. suchy start turbosprężarki) – najczęściej popełniany błąd, zaniedbanie przez mało doświadczonych mechaników podczas montażu naprawionej turbiny.

 

Turbosprężarka po przeprowadzeniu najważniejszych etapów regeneracji przed wysyłką do klienta
Etapy regeneracji turbiny

 


Montaż turbosprężarki

 

Turbosprężarka przed montażem w samochodzie po regeneracji na stole w pracowni
Montaż turbosprężarki

 

Pamiętajmy, że najlepszym sposobem na wymianę turbosprężarki jest wizyta w wyspecjalizowanym TURBO-serwisie Bosch Diesel Service Pawlik, dzięki czemu mamy gwarancję sprawności zarówno nowego jak i regenerowanego egzemplarza jeszcze przez długi czas.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Części do turbosprężarek 02 października 2018

Części do turbosprężarek

Budowa oraz ceny części do turbo Teoretycznie turbosprężarka powinna wstanie...

Jaką mamy budowę, działanie różnice w turbosprężarkach 02 października 2018

Jaką mamy budowę, działanie różnice w turbosprężarkach

Doładowanie sprężarkowe silnika - historia, czy teraźniejszość? Sprężarki...

Turbina ze zmienną geometrią 02 października 2018

Turbina ze zmienną geometrią

MIELEC – naprawa, regeneracja turbosprężarki | Turbina ze zmienną geometrią...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.