Wymiana turbiny
1. Demontaż i montaż turbosprężarki do regeneracji – Wymiana turbiny Melett ASO
W przypadku uszkodzenia układu turbodoładowania Garrett, KKK itd. potrzebna jest wymiana urządzenia lub jego regeneracja, która także wiąże się z wymontowaniem turbosprężarki.
2. Proces regeneracji turbosprężarki
Proces naprawy zaczyna się jeszcze przed demontażem urządzenia, ponieważ na samym początku należy wypłukać układ smarowania, czego dokonuje się poprzez wymianę filtra i oleju oraz uruchomienie jednostki napędowej na czas od 10 do 20 minut, po czym wylać olej i wymontować turbosprężarkę. Demontaż urządzenia polega na odłączeniu przewodów dolotowych i olejowych od urządzenia, a także odkręceniu turbosprężarki od kolektora wylotowego jednostki napędowej.
Po zdemontowaniu układu turbodoładowania przychodzi czas na dokładną diagnostykę w celu znalezienia przyczyny awarii, ponieważ większość usterek turbosprężarek spowodowana jest źle działającymi innymi podzespołami, takimi jak pompa oleju czy sam silnik. Należy sprawdzić ciśnienie oleju i drożność przewodów oraz wymienić każdy wadliwy element. Trzeba także sprawdzić i przeczyścić układ dolotowy, przy okazji można też sprawdzić przepustnicę oraz przepływomierz. Należy dokładnie sprawdzić przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej.
3. Etapy regeneracji turbiny
Następnym etapem jest pozyskanie nowej turbosprężarki lub regeneracja uszkodzonego egzemplarza, która może polegać na podstawowej wymianie elementów eksploatacyjnych, czyli łożysk i pierścieni olejowych oryg. Meletta, a w przypadku poważniejszych uszkodzeń także wymianie całego rdzenia turbosprężarki, nazywanego w skrócie CHRA MELETT(od Center Housing Rotating Assembly). Przy każdym rozkładaniu urządzenia tak dokładnego jak turbosprężarka należy wykonać pomiary parametrów, w razie potrzeby wyregulować nastawy kierownic (jeżeli dany egzemplarz posiada technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny) oraz koniecznie sprawdzić i, w razie konieczności, poprawić wyważenie rdzenia.
Po wykonaniu tych czynności przychodzi czas na ponowne zamontowanie układu turbodoładowania w samochodzie. Jednak zanim tego dokonamy, powinniśmy koniecznie wymienić wszystkie uszczelki zdemontowanych podzespołów oraz w miarę możliwości dokonać wymiany chłodnicy międzystopniowej(intercoolera), ponieważ jej dokładne wyczyszczenie jest niemal niemożliwe do wykonania, a zanieczyszczony intercooler to perspektywa ponownej wizyty w warsztacie z uszkodzoną turbosprężarką. W przypadku uszczelek absolutnie odradzamy korzystanie z past, silikonów uszczelniających czy uszczelek wątpliwej jakości, ponieważ taki element dostając się do turbosprężarki doprowadzi do jej kompletnego zdewastowania. Po zamontowaniu turbosprężarki i podłączeniu do niej wszystkich przewodów należy ponownie wymienić olej silnikowy na dokładnie taki, jaki zalecany jest przez producenta, bowiem niewłaściwy olej to niewłaściwe smarowanie, a złe smarowanie równe jest kolejnym kłopotom z układem turbodoładowania. Dobrym rozwiązaniem jest wlanie do otworu doprowadzającego w turbosprężarce oleju silnikowego jeszcze przed jej zamontowaniem, dzięki czemu unikniemy kłopotów związanych z zatarciem (tzw. suchy start turbosprężarki) – najczęściej popełniany błąd, zaniedbanie przez mało doświadczonych mechaników podczas montażu naprawionej turbiny.
Montaż turbosprężarki
Pamiętajmy, że najlepszym sposobem na wymianę turbosprężarki jest wizyta w wyspecjalizowanym TURBO-serwisie Bosch Diesel Service Pawlik, dzięki czemu mamy gwarancję sprawności zarówno nowego jak i regenerowanego egzemplarza jeszcze przez długi czas.
Dodaj komentarz

Komentarze
Czy podczas wymiany turbiny trzeba wyczyść odmę?
Montaż turbo nawet krok po kroku jest dość skomplikowany, wole oddać to specjalistom.
Kolego, myslę, że nawet jeśli opisana jest wymiana turbiny krok po kroku, to samemu bym nie ryzykowała naprawianiem
Mietek 345 jak dla mnie turbo tak precyzyjne urządzenie, że najlepiej pozostawić montaż i demontaż mechanikowi. Później zwróć uwagę na to, jaka powinna być jazda po wymianie turbiny - możesz poczytać o tym w artykułach na tej stronie
Trudny jest taki demontaż i montaż turbo, trzeba do serwiusu jechać?