Wirnik turbiny
Najlepsze części do turbosprężarek Melett WIRNIK TURBINY Bardzo dobra cena do jakości (zestaw naprawczy) do naprawy i regeneracji turbo
Wirnik turbiny jest elementem napędzającym cały układ turbodoładowania, dlatego musi być wydajny i wytwarzany z odpowiednio wytrzymałych materiałów.
Tworzony może być z trzech różnych stopów: czystego tytanu; MaRM247, zawierającego 19% chromu, 9% żelaza, 3% molibdenu, 5% niobu, 0,9% tytanu, 0,6% aluminium i do 0,05% węgla lub Inconel – stopu chromu, niklu, kobaltu i żelaza o zawartości niklu od 36 do 65%. Wszystkie te materiały są wysoce żaroodporne, cechuje je również bardzo dobra wytrzymałość na ścieranie czy korozję. Dzięki temu wirnik turbiny w odpowiednio eksploatowanej i sprawnej turbosprężarce praktycznie nie ulega wyeksploatowaniu.

Regeneracja turbin - warsztat Melett
Wirnik turbiny wprawiany w ruch obrotowy zostaje poprzez wpadające na jego łopatki spaliny, wydobywające się z kolektora wylotowego. Sprawia to, że zaczyna on napędzać łączący go z drugim wirnikiem, umieszczonym w sprężarce, wałek turbosprężarki, na którym został osadzony. Wirnik sprężarki po osiągnięciu odpowiedniej prędkości obrotowej zaczyna kompresować powietrze i wtłaczać je do komory spalania jednostki napędowej, często poprzez chłodnicę międzystopniową, czyli intercooler, która jest potrzebna, ponieważ sprężone powietrze osiąga zbyt wysoką temperaturę do wydajnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej wewnątrz silnika.
Mimo swojej wysokiej wytrzymałości, warunki pracy wirnika turbiny sprawiają, iż jest on narażony na uszkodzenia spowodowane dostającymi się do turbiny drobinami materiałów i innymi zanieczyszczeniami oraz źle działającym olejowaniem układu turbodoładowania. Mogą one bowiem doprowadzić do wyrobienia wirnika lub połamania jego łopatek czy zblokowania ich. Przypadki, w których uszkodzeniu ulega wirnik turbiny wymagają zwykle wymiany całego rdzenia (CHRA MELETT) turbosprężarki i dokładnego sprawdzenia nie tylko układu turbodoładowania, ale i silnika, ponieważ mogło dojść również do jego awarii spowodowanej defektem turbiny.

Awaria wirnika turbiny
Często awarii ulegają inne elementy turbosprężarki, głównie technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, w przypadku, której dochodzi do zapiekania się kierownic lub uszkodzenia aktuatora. Aby uniknąć nieprzyjemnych w skutkach defektów wirnika turbiny należy dbać o filtry oleju i powietrza, a także regularnie wymieniać olej silnikowy na ten, który jest zalecany przez producenta. W przypadku, gdy wirnik turbiny jednak uległ uszkodzeniu, pomocne okazują się profesjonalne zakłady Melett Bosch Diesel Service Pawlik regeneracji turbosprężarek, w których można dokonać naprawy mniej kosztownej niż wymiana urządzenia na nowe, a równie efektywnej. Zdecydowanie nie warto oddawać turbosprężarki do naprawy warsztatom, które nie posiadają ani odpowiednich maszyn i narzędzi, ani też wykwalifikowanych mechaników, zajmujących się bezpośrednio tą dziedziną serwisu. Nie będą one bowiem w stanie zagwarantować wyważenia rdzenia turbosprężarki, ani też parametrów zgodnych z tymi, jakie oferowałby nowy lub poprawnie zregenerowany egzemplarz. Oddanie turbosprężarki do wyspecjalizowanego warsztatu Melett jest zatem bezpieczniejsze, a dodatkowo zapewniające wymaganą wydajność oraz wysoką żywotność urządzenia przez długi okres eksploatacji.

Dodaj komentarz

Komentarze
Wirnik turbiny jest jednym z głównych elementów turbosprężarki. Jego zadaniem jest przetwarzanie energii spalin na energię mechaniczną, która jest następnie przekazywana do kompresora. Wirnik turbiny składa się z dwóch wałków połączonych ze sobą, na których znajdują się łopatki. Podczas pracy silnika, spaliny napędzają wirnik turbiny, który z kolei napędza kompresor. Kompresor zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na zwiększenie mocy silnika. Wirnik turbiny jest bardzo ważnym elementem turbosprężarki i jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla prawidłowego działania całej turbosprężarki. Wirnik turbiny jest często wykonany z lekkiego i trwałego materiału takiego jak stopy niklu, tytanu czy stopy aluminium, aby zapewnić jak największą wydajność i trwałość.
Jak objawia się rozszczelnienie turbiny? Podejrzewam ten problem u mnie w samochodzie.
Dobrze, że konstruktorzy pomyśleli o częściach zamiennych i da się regenerować turbinkę ;d