Wadliwa budowa turbosprężarki samochodowej silnik 1.6 HDI
1. WADLIWA BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – CZYSZCZENIE KIEROWNIC TURBINY – CZĘŚCI DO TURBIN silniki 1.6 HDI samochody Peugeot, Citroen, Ford, Volvo
Wykorzystanie mocniejszej turbosprężarki w połączeniu z przeprogramowaniem komputera, jednak bez zmiany konstrukcji silnika, a nawet bez zmiany układu smarowania w silnikach 1.6 HDI sprawiło, że silniki zyskały wzrost mocy do 110 koni mechanicznych oraz bardzo częste problemy z zacierającą się turbosprężarką.
2. Dotyczy silników 1,6 HDi wyprodukowanych po 2004 roku
Na łamach naszej strony internetowej postanowiliśmy opublikować oficjalne zalecenia firmy PSA dotyczące problemów z turbosprężarką w silniku 1.6 HDI.
Publikujemy tę instrukcję w związku z bardzo dużą liczbą uszkodzonych turbosprężarek z niewielkimi przebiegami, które nie są objęte w warunkach gwarancji producenta samochodu. Jak wiadomo budowa turbiny samochodowej jest prawidłowy problem leży po stronie osprzętu.
- Na chwilę obecną, nasze doświadczenie każe nam sugerować, że problem nagromadzenia się nagaru, powodującego przedwczesne awarie turbosprężarek, jest ciężki do wyeliminowania.
- Firma BTN odkupiła licencję od O.E.S. na produkcję przewodów doprowadzających olej do turbosprężarki, a także ich mocowań. Firma zadeklarowała, że NIE będzie dostarczać turbosprężarek, bez dodatkowego zakupienia wyżej wymienionych części do turbin w sieciach dystrybucji.
- W celu zredukowania możliwości potencjalnego uszkodzenia turbosprężarki, poniższa instrukcja powinna być przestrzegana i czytana zwłaszcza podczas montażu turbosprężarki.
- Informacje zwrotne pokazują, że pomimo sumiennego i dokładnego przeczytania tej instrukcji, nie ma żadnej gwarancji, że pozostały nagar został usunięty; co może spowodować uszkodzenie łożysk zespołu wirników czego następstwem, jest przedwczesna awaria wymienionej turbosprężarki.
- Awaria w takiej sytuacji, NIE jest objęta w warunkach gwarancyjnych, ponieważ awaria spowodowana jest przez czynniki zewnętrzne, a nie przez wadliwe komponenty turbosprężarki.
Warto wiedzieć, że czyszczenie kierownic turbiny jest niewystarczające.
Powyższe zdjęcia zostały wykonane, gdy silnik legitymował się przebiegiem ok. 180 tysięcy kilometrów. Silnik był regularnie serwisowany u dealera zgodnie z zaleceniami producenta oraz zaleconymi interwałami pomiędzy serwisowaniem. A jednak ten silnik spowodował uszkodzenie 2 turbosprężarek w bardzo krótkim czasie.
Prosimy o przeczytanie instrukcji przed montażem turbosprężarki
Awaria prawidłowo pracującej turbosprężarki może być spowodowana przez czynniki zewnętrzne, a nie przez wadliwe wykonanie komponentów turbosprężarki. Przyczynia się do tego zwłaszcza wytwarzany przez silnik nagar, który penetruje i uszkadza turbosprężarkę. Ryzyko takiej awarii można zmniejszyć, poprzez idealne usunięcie nagromadzonego nagaru w silniku, co z oczywistych względów jest bardzo trudne do zrealizowania.
Jednakże, stosując się do poniższych procedur, możemy zmniejszyć ryzyko uszkodzenia turbosprężarki:
- Przewód dostarczający olej do turbosprężarki a także śruba mocująca go z otworem pozwalającym na przepływ oleju, muszą zostać wymienione na nowe.
- Pompa olejowa powinna zostać zdemontowana oraz sprawdzona.
- Miska olejowa musi zostać zdemontowana i dokładnie oczyszczona z zanieczyszczeń.
- Sprawdzić, czy silnik posiada ostatniej specyfikacji miskę olejową oraz bagnet
- Smok olejowy musi zostać zdemontowany i wymieniony ze względu na nagromadzenie się nagaru.
- Chłodnica oleju oraz filtr powinny zostać zdemontowane i wyczyszczone.
- Chłodnica powietrza doładowanego (Intercooler), powinna zostać zdemontowana i dokładnie wyczyszczona, a zalegający w niej olej, powinien zostać usunięty.
- Przewody dolotowe i wylotowe powinno zostać sprawdzone i wyczyszczone.
- Układ wydechowy powinien zostać sprawdzony pod kątem zablokowania (katalizator, DPF).
- Pojazdy z DPF: wykonać regenerację statyczną filtra zgodnie z wytycznymi producenta.
- Podciśnieniowa pompa hamulcowa powinna zostać zdemontowana, sprawdzona i jeśli trzeba, to wyczyszczona.
- Nowy filtr oleju oraz olej.
- Sprawdzić uszczelki wtryskiwaczy czy nie są wypalone – wymienić jeśli zajdzie taka konieczność.
- Przewód spustowy oleju powinien zostać sprawdzony pod kątem zablokowania oraz wyczyszczony w razie konieczności.
- Przepływ oleju musi zostać sprawdzony:
1. Zamontować turbosprężarkę do silnika pozostawiając odłączony przewód powrotny oleju
2. Zamontować długi przewód powrotny tak, aby olej mógł spływać do podstawionego pojemnika
3. Uruchomić silnika i pozwolić mu pracować na biegu jałowym przez 60 sekund, po czym go wyłączyć.
4. Sprawdzić poziom oleju w podstawionym pojemniku. Po 60 sekundach takiej pracy silnika, w pojemniku powinno być 0,3 litra oleju.
5. Powtórzyć test 2 lub 3 razy w celu upewnienia się, że przepływ oleju jest prawidłowy.
6. Podczas testu, nie pozwolić by silnik pracował poniżej minimalnego stanu oleju!!!
7. Pojazd, który pokonał 50 – 75 kilometrów, musi mieć zmieniony olej oraz filtr oleju, a filtr w śrubie mocującej przewód olejowy, powinien zostać usunięty.
8. Doradzamy, aby zmieniać olej i filtr oleju co 5000 tysięcy kilometrów.
Dodaj komentarz

Komentarze
Moja znajoma kupiła Mazdę 3 2008 rok z dieslem1,6. Czytałem że to silnik peugota, czy ona tez może mieć takie problemy z turbina? I czy zasadne jest zanim jeszcze wystąpią profilaktycznie nie wymienić tej rurki olejowej co zasila turbinę?
U mnie były już tak wyraźne objawy uszkodzenia turbiny w 1.6 hdi.. dobrze, że do was trafiłem.
Silnik HDI zawsze budził we mnie obawy... Ale może nie taki diabeł straszny
Ciekawe czy często się zdarzają przypadki fabrycznie źle wyprodukowanych turbin
Bardzo jasna i zrozumiała instrukcja montażu tego turbo! Dzięki!