blog

Uszkodzony zawór regulacji ciśnienia doładowania Objawy

11 lutego 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Uszkodzenie zaworu regulacji ciśnienia doładowania może prowadzić do szeregu problemów, a nawet poważnego uszkodzenia silnika. Uszkodzony zawór wastegate może pozostawać zamknięty, co powoduje, że turbosprężarka dostarcza nadmierne ciśnienie doładowania. To może prowadzić do nadmiernego obciążenia silnika i spadku jego wydajności. Gdy zawór wastegate jest zablokowany w pozycji otwartej, turbosprężarka nie będzie w stanie wytworzyć wystarczającego ciśnienia doładowania. Objawia się to spadkiem mocy i trudnościami w przyspieszaniu, co jest wynikiem zbyt małej ilości powietrza dostarczanego do silnika. Nadmierne ciśnienie doładowania może również prowadzić do niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje wydzielaniem czarnego dymu z układu wydechowego.
Co to jest zawór zawór regulacji ciśnienia doładowania w turbosprężarce? Znany również jako zawór wastegate, jest kluczowym elementem w układzie doładowania silnika turbodoładowanego. Jego głównym zadaniem jest kontrolowanie ciśnienia doładowania generowanego przez turbosprężarkę w celu utrzymania bezpiecznego i optymalnego poziomu mocy silnika. Zasada działania zaworu wastegate jest dość prosta. Gdy silnik generuje wystarczającą ilość spalin, aby napędzić turbosprężarkę, ta zaczyna wytwarzać nadmiar powietrza, co prowadzi do wzrostu ciśnienia doładowania w kolektorze dolotowym. Zbyt wysokie ciśnienie może być szkodliwe dla silnika, dlatego zawór wastegate jest otwierany przez sterownik elektroniczny lub mechaniczny w celu odprowadzenia części spalin z turbiny na zewnątrz, co zmniejsza obroty turbiny i kontroluje ciśnienie doładowania. 

regeneracja turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbosprężarka na warsztacie

Zbyt wysokie ciśnienie doładowania- objawy

Zbyt wysokie ciśnienie doładowania w silniku turbodoładowanym może prowadzić do szeregu problemów, które wpływają na jego pracę i trwałość. Objawy nadmiernego ciśnienia doładowania obejmują spadek mocy silnika oraz przejście jednostki sterującej w tryb awaryjny, co ogranicza maksymalne obroty i moc silnika w celu ochrony przed uszkodzeniami. Kierowca może również zauważyć szarpanie i niestabilną pracę silnika, zwłaszcza podczas przyspieszania. Przegrzewanie silnika jest kolejnym objawem, spowodowanym wzrostem temperatury w komorach spalania. Dodatkowo, zwiększone zużycie paliwa oraz emisja czarnego dymu z wydechu są oznakami niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W przypadku wystąpienia tych objawów, konieczna jest szybka diagnostyka i naprawa, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika.
Objawy te występują, gdy zawór nie otwiera się prawidłowo, co powoduje zbyt wysokie ciśnienie doładowania i przeładowanie turbosprężarki. Może to prowadzić do jej uszkodzenia, a nawet zatarcia silnika w skrajnych przypadkach

diagnostyka samochodowa na warsztacie Bosch

Czujnik ciśnienia doładowania | Jak sprawdzić napięcie zasilające?

Aby sprawdzić napięcie zasilające czujnik ciśnienia doładowania, można wykonać następujące kroki:

  • Odłączyć wtyczkę czujnika od instalacji elektrycznej samochodu
  • Ustawić multimetr w tryb pomiaru napięcia stałego (DC) w zakresie 0-5V lub 0-12V, w zależności od zakresu napięcia zasilającego czujnik
  • Podłączyć czarny przewód multimetru (masa) do metalowej obudowy czujnika
  • Podłączyć czerwony przewód multimetru do pinu zasilania czujnika
  • Odczytać wartość napięcia wyświetlaną na multimetrze. Prawidłowa wartość powinna wynosić około 5V dla czujników zasilanych napięciem stałym lub 12V dla czujników zasilanych z instalacji pojazdu

Jeśli podczas pomiarów wykryjesz nieprawidłowości, zaleca się dalszą diagnostykę układu elektrycznego, w tym sprawdzenie przewodów, złącz i potencjalnych problemów z ECU.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.62

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.62
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Józef
2023-01-13 10:35:10
Uszkodzenie zaworu regulacji ciśnienia doładowania może objawiać się następująco: Spadek mocy silnika: jeśli zawór jest uszkodzony, może dochodzić do utraty ciśnienia doładowania, co skutkuje spadkiem mocy silnika. Błąd komputera samochodu: uszkodzenie zaworu regulacji ciśnienia doładowania może powodować błąd w komputerze samochodu, sygnalizujący problem z układem doładowania. Dymienie silnika: jeśli zawór jest przeciekający, może dochodzić do przedostawania się oleju do układu doładowania, co skutkuje dymieniem silnika. Dźwięk: uszkodzony zawór regulacji ciśnienia doładowania może powodować dźwięk przecieku powietrza. Błąd w działaniu turbosprężarki: uszkodzenie zaworu regulacji ciśnienia doładowania może prowadzić do braku lub niedostatecznego ciśnienia doładowania, a co za tym idzie do nieprawidłowego działania turbosprężarki. Aby uniknąć uszkodzenia silnika i zapewnić bezpieczeństwo jazdy, ważne jest, aby uszkodzony zawór regulacji ciśnienia doładowania został natychmiast naprawiony lub wymieniony przez wykwalifikowanego mechanika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60