Zawór N75 reguluje ciśnienie doładowania w silnikach diesla z turbosprężarką. Steruje on pracą siłownika kierownic turbiny, zapewniając optymalną ilość powietrza dostarczanego do silnika. Uszkodzenie zaworu N75 może prowadzić do szeregu problemów z pracą silnika:
- Turbodziura: Brak lub opóźniona reakcja silnika na wciśnięcie pedału gazu może być objawem zbyt wolnego otwierania się kierownic turbiny, co często jest wynikiem awarii zaworu N75.
- Głośna praca silnika: W niektórych przypadkach, uszkodzony zawór N75 może powodować nietypowe dźwięki podczas pracy silnika, takie jak świsty lub syczenie.
- Zapalenie się lampki kontrolnej silnika (Check Engine): W nowoczesnych systemach sterowania silnikiem, komputer może wykryć problemy z zaworem N75 i sygnalizować je poprzez zapalenie się lampki kontrolnej silnika.
- Uszkodzony zawór N75 może również powodować niewłaściwe dawkowanie paliwa, co skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa.
Czyszczenie zaworu N75
Ze względu na koszty wymiany, jak i samą ceną zaworu, wielu właścicieli decyduje się na czyszczenie zaworu N75. Jest to w miarę proste jednak wymaga cierpliwości i dokładności.
Będą nam potrzebne:
- klucz z przedłużką
- śrubokręt krzyżakowy
- śrubokręt płaski
- szmatka
- środek do czyszczenia np. WD-40
Pierwszą czynnością jest odpięcie wtyczki zaworu, następnie odkręcenie dwóch nakrętek mocujących. Potem odpinamy gumowe wężyki. Gdy już udało się nam wymontować zawór N75, przy pomocy płaskiego śrubokręta podważamy zaślepkę u dołu zaworu. Wewnątrz znajduje się filtr, który możemy przepłukać delikatnie wodą z mydłem. Przed włożeniem filtra zaworu, należy delikatnie przedmuchać jego obudowę z zanieczyszczeń. Następnie przechodzimy do czyszczenia białej częściej zaworu. Przed odkręcaniem tej części należy delikatnie odgiąć pierścień mocujący, ponieważ przyda się nam później przy składaniu. Należy uważać na plastikowe elementy (rureczki), aby ich nie urwać. W środku zaworu N75 znajdziemy tłoczek z gumką. Po przeczyszczeniu i osuszeniu wszystkich elementów należy złożyć wszystko analogicznie w całość. Możemy również przedmuchać tłoczek, jak i wnętrze zaworu sprężonym powietrzem. Odradzamy łączenia części plastikowych za pomocą kleju. Ostatni etap to montowanie zaworu N75 w samochodzie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze