Głównym objawem uszkodzonego wirnika w turbinie jest spadek mocy pojazdu. Silnik może mieć trudności z osiągnięciem normalnej dynamiczności podczas przyspieszania lub jazdy pod górę. Kolejnym z charakterystycznych i często występujących objawów jest wydobywający się czarny lub szary dym z układu wydechowego. Dzieje się to z powodu nieefektywnego spalania, do którego może prowadzić uszkodzony wirnik. Czynnikiem, który również może sugerować uszkodzenie wirnika, jest zwiększony hałas wydobywający się z obszaru silnika lub układu wydechowego.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Jak sprawdzić wirnik turbiny?

Sprawdzanie wirnika turbiny wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy, dlatego zazwyczaj najlepiej jest to zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi lub serwisowi samochodowemu. Proces sprawdzenia wirnika turbiny przebiega w kilku krokach:
• Wizualna ocena: układu turbodoładowania- należy sprawdzić, czy nie ma widocznych uszkodzeń mechanicznych, takich jak pęknięcia, wgniecenia lub oznaki zużycia na obudowie turbiny.
• Sprawdzenie luzów: turbina powinna obracać się płynnie, bez żadnych oporów. Poprzez dostęp do silnika, należy delikatnie spróbować obrócić wirnik turbiny ręcznie. Jeśli odczuwalne są opory, hałas lub nierównomierne ruchy, może to wskazywać na uszkodzenie wirnika
• Sprawdzenie ruchomości osi: w tym celu należy delikatnie poruszyć osią wirnika (wału). Ruch osi powinien być płynny i bez oporów. Jeśli jednak występuje jakaś oporność lub szarpanie, może to sugerować problem z łożyskami lub osią.
• Monitorowanie wydajności: profesjonalny serwis posiada narzędzia diagnostyczne lub skaner OBD-II, dzięki którym jest w stanie monitorować parametry związane z turbodoładowaniem, takie jak ciśnienie na wlocie i wylocie turbiny. Nieprawidłowe czy niestabilne ciśnienia mogą wskazywać na problemy z wirnikiem lub innymi elementami turbosprężarki.
Nieprawidłowe działanie wirnika może prowadzić do dalszych uszkodzeń lub problemów, dlatego zawsze warto skonsultować się z ekspertem.
Jak brzmi uszkodzona turbina?
Uszkodzona turbina w silniku Diesla może generować charakterystyczne dźwięki, które różnią się w zależności od rodzaju uszkodzenia a jednym z najczęściej występujących są trzaski i stukanie. Powstają one na skutek uszkodzenia łożysk lub osi wirnika, które mogą prowadzić do nierównomiernej rotacji wirnika. Następnym z charakterystycznych dźwięków uszkodzonej turbiny jest hałas podczas przyśpieszania. Dźwięk ten może przypominać brzęczenie i zmianę tonu wraz ze zmianą obrotów silnika. Kolejny typowy dźwięk dla uszkodzonej turbiny to pisk, który przypomina głośne gwizdanie. Hałas ten nasila się wraz ze wzrostem obrotów i obciążenia silnika.
Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna?
W celu sprawdzenia pracy turbosprężarki wykonuje się monitorowanie ciśnienia, dlatego, jeśli istnieją podejrzenia, że turbina w twoim pojeździe jest niesprawna, zaleca się skonsultowanie z mechanikiem lub specjalistą ds. naprawy turbosprężarek. Narzędzia diagnostyczne dostępne w profesjonalnym serwisie, mogą sprawdzić ciśnienie na wlocie, wylocie turbiny oraz jego wartość docelową. Kolejnym ze sposobów rozpoznania czy turbina w dieslu jest uszkodzona to odczyt poprzez skaner kodów błędów turbiny, co może dostarczać dodatkowych wskazówek dotyczących ewentualnych problemów.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze